Mobiel parkeren werkt niet met ANWB-parkeren; storingsnummer geeft niet thuis

Voor (parkeer) paal staan

Voor (parkeer) paal staan

SCHIEDAM - We schreven in juni 2016 en in februari 2017 al dat het 'mobiel parkeren' bij enkele toonaangevende providers voor mobiel betalen bij de parkeermeters niet werkt. Het werkt nog steeds niet. We namen zojuist een praktijkproef. Je wordt verwezen naar de parkeerpaal voor nadere info, maar daar staat niets op. Op de parkeermeter staat wel, dat je (bij storing) kunt bellen, met een speciaal nummer buiten kantooruren. Maar op dat nummer wordt niet opgenomen buiten kantooruren (we belden om 18.30 uur). We kunnen morgen bellen, krijgen we te horen. Erg klantvriendelijk als er nù een storing is. Je staat gewoon voor paal zo.

De situatie:
Ik wil parkeren op de Alphons Ariënsstraat. Het is half zeven 's avond op een druilerige maandagavond, 9 oktober. De parkeertijd is tot acht uur 's avonds. Handig is het dan als je niet eerst naar de parkeerpaal hoeft met je pinpas (contant kan sowieso niet). Ik probeer met ANWB Parkeren / YellowBrick. Ik bel, toets het nummer 7658 van de parkeerzone in, krijg dan echter een mededeling die ik nog nooit in een andere gemeente heb gekregen. De mededeling dat je niet kunt parkeren per minuut, maar dat je verplicht bent om een dagkaart te kopen. Doorgaan of stoppen? Ik stop, want om even iets bij de nog open zijnde supermarkt te halen (twintig minuten denk ik nodig te hebben, maar het fijne bij mobiel parkeren is dat je NIET vooraf hoeft aan te geven hoe lang je denkt te parkeren) en daar een dagkaart voor te kopen, is nogal kostbaar. Erg onhandig en onredelijk. De ratio dat hier alleen een dagkaart mogelijk is, is mij niet duidelijk, temeer omdat hier een apotheek, een gezondsheidscentrum en enkele winkels gevestigd zijn (er staan er ook een paar leeg...). Evenmin is het redelijk om op een parkeerterrein dat na zessen altijd halfleeg is, dan nog parkeergeld te vragen. Parkeren tegen betaling dient als doel te hebben de schaarste te reguleren. Maar niet om als extra melkkoe voor de gemeente te dienen. 

Terug naar ANWB Parkeren / Yellow Brick. Per minuut betalen gaat dus niet. Aan de telefoon wordt voor degenen die geen dagkaart willen, voor nadere info verwezen naar de parkeerpaal. Ik lees echter geen letter aanvullende informatie hierover.

Dan maar een kaartje kopen. Ik doe mijn pinpas in de desbetreffende opening. Helaas. Het scherm voor het bepalen van de parkeertijd reageert niet op mijn vinger. Het pinscherm geeft aan: buiten gebruik. Storing? Bel dan 1410. En buiten kantooruren ...    Helaas, op het 010 nummer wordt gemeld dat men al naar huis is en wat de openingstijden zijn waarop iemand wel aanwezig is. Dat zijn dus de reguliere kantooruren. 'Buiten kantooruren' blijkt dus niet te bestaan. Jammer, ik had graag geweten of ik dan zonder gevaar voor een bekeuring had kunnen parkeren? Of dat ik wellicht 500 meter verderop een werkende parkeerpaal zou moeten gaan zoeken? En of die dan wel zou werken? 

Jan Schrijver

 

Aan de gemeente is gevraagd:
Wanneer kun je ook met ANWB parkeren gewoon betalen bij alle parkeerpalen?
Wanneer wordt de informatie op de parkeerpalen verbeterd?
Wanneer komt er een bemand nummer voor storing buiten kantoortijd? 

 

Dit schreven we op 7 februari 2017
SCHIEDAM - Het parkeren op straat werd enige jaren geleden gemakkelijker gemaakt toen er nieuwe (tweedehands) parkeerpalen kwamen die sneller werken dan de vorige. Nog meer van deze tijd is het mobiel betalen. Dat kon eerst bij enkele providers, maar werd vorig jaar uitgebreid met een flink aantal providers. Het werkt echter niet bij alle providers zoals het moet werken.

Het voordeel van mobiel betalen, is dat je niet vooraf hoeft te bepalen hoelang je zult parkeren. Je meldt je aan bij aankomst, en je meldt je af bij vertrek. Dat aan en afmelden kan naar keuze door mobiel te bellen of door middel van een appje op de smartphone. Je hoeft dan niet je auto uit om naar een parkeerpaal te lopen en te pinnen, vooral bij slecht weer en bij drukte vervelend.

In het gebied Alphons Ariensstraat is kort parkeren mogelijk. Dat kan bij de parkeerpaal door te pinnen en via een aantal mobiel betalen providers, maar niet via alle providers. Zo krijgen gebruikers van  Yellowbrick en ANWB Parkeren eerst een stembericht dat mobiel betalen uitsluitend mogelijk is door een dagkaart te nemen en niet mogelijk voor een kortere periode (gebruikers van de app krijgen een tekstbericht met overeenkomstige strekking).

De gemeente laat ons desgevraagd weten bekend te zijn met het feit dat het mobiel betalen niet via alle providers vlekkeloos werkt. De afhandeling van het mobiel betalen loopt via een centrale provider, waardoor de gemeente Schiedam niet zelf aan de mogelijkheden en instellingen kan wijzigen. De gemeente heeft inmiddels het niet voor 100% goed werken van het mobiel betalen bij alle providers bij de verantwoordelijke partijen aangekaart, om te bewerkstelligen dat het mobiel betalen voor alle providers op de plaatsen waar kort parkeren mogelijk is wel 100% correct gaat werken.

Er is geen goed overzicht van de parkeerzones en de providers waar vergelijkbare problemen zich voordoen. Heb je zelf ervaringen dat 'mobiel betalen
parkeren' haperingen vertoont, dan vernemen we dat graag van je. Je kunt ons bellen, mailen of je ervaring onder dit artikel plaatsen (graag horen we dan welke straat of zone het betreft en welke provider en of wat voor soort transactie).

Dit artikel schreven we in juni 2016 over 'mobiel betalen parkeren':
http://www.deschiedammeronline.nl/Artikel-Detail/mobiel-parkeren-uitgebreid

1 commentaar(en) op artikel "Voor (parkeer) paal staan"

Weer een gevalletje van een soort slimme meter. Net als in de meterkast. Alleen maar ergenis voor de consument .

Door: R.Schaeffer Op:

Laat een reactie achter

Naam:
E-mailadres:
Reactie:
Reactie toevoegen

Uw naam
Uw e-mailadres
Onderwerp
Vul uw bericht in...
x

Meest gelezen: