Museum krijgt 1,2 miljoen euro voor vernieuwende programmering

Raad voor Cultuur lovend over Stedelijk Museum Schiedam

Raad voor Cultuur lovend over Stedelijk Museum Schiedam

SCHIEDAM - Voorbeeldstellend, zo noemt de landelijke Raad voor Cultuur de artistieke en inhoudelijke uitwerking van de programmalijn van Stedelijk Museum Schiedam. De Raad voor Cultuur adviseert de Rijksoverheid over welke culturele instellingen tot de landelijke top van de Nederlandse kunst en cultuur behoren en dus Rijkssubsidie moeten ontvangen. De Raad beoordeelt het Stedelijk Museum Schiedam lovend en adviseert om een subsidie van 1,2 miljoen euro (verspreid over vier jaar) toe te kennen.

Directeur Anne de Haij: 'We zijn trots dat de Raad onze inspanningen erkent en waardeert om samen met verschilende gemeenschappen een jong en divers publiek te betrekken. Ik geef de complimenten vooral door aan onze partners en de kunstenaars met wie we de afgelopen vier jaar samenwerkten. Samen met hen is het gelukt.'

240703 Knipsel Ekstasis foto Aad Hoogendoorn (1)Stedelijk Museum Schiedam werd in 2021 voor het eerst toegelaten tot de basisinfrastructuur: het subsidiestelsel voor culturele instellingen die er landelijk toe doen. Het museum gebruikte de subsidie voor een speciale programmalijn waarin het museum zich ontwikkelt in het samenwerken met verschillende partners, die een sterke en vernieuwende visie hebben. Als co-curator stellen zij het tentoonstellings- en activiteitenprogramma zelf samen; en ze kiezen de thema’s en kunstenaars van wie het werk wordt getoond. Dit resulteerde in de periode 2021-2024 onder andere in de tentoonstellingen Glashard in de Glasfabriek (i.s.m. kunstenaarscollectief en galerie Opperclaes), Spirituele Urgentie (i.s.m. Together & Dedicated, Qasim Arif en The Titty Mag), Ekstasis (i.s.m. kunstenaar Nick Verstand), AiRich. Afrofuturistic Visions (i.s.m. beeldend kunstenaar AiRich) en recent de groepstentoonstelling NEW WAVE. Future Voices in Art (i.s.m. DAR Cultural Agency).

Meer jong publiek
​Uit publieksonderzoek blijkt nu dat die inspanning loont. De bezoekers voor deze tentoonstellingen zijn voor bijna de helft (46%) 35 jaar of jonger. 75% daarvan bezoekt het museum bovendien voor het eerst. Op het totaal aan museumbezoek steeg het aandeel jong museumbezoek (35 jaar en jonger, exclusief schoolbezoeken) daardoor ook met maar liefst 22%.

​Anne de Haij: 'Het vertrouwen winnen van jonge doelgroepen vraagt om een lange adem en duurzame samenwerkingen met nieuwe partners. Je bent er niet met één gave tentoonstelling. Je moet laten zien: wij nemen de kunstenaars en verhalen die er voor jullie toe doen serieus. De crux is dat je het roer uit handen durft te geven in het hart van het museum: bij de tentoonstellingen. En doe het dan vooral niet een keer, maar blijf ruimte geven. Continuering van deze programmalijn is dus heel belangrijk voor ons.'

240703 Knipsel foto Aad HoogendoornZineb Seghrouchni (oprichter van DAR Cultural Agency) met wie het museum dit jaar de tentoonstelling NEW WAVE. Future Voices in Art maakte zegt daarover: 'Veel culturele instellingen zijn vooral bezig met hun eigen ‘survival’ en omarmen daarom verandering niet. Stedelijk Museum Schiedam is een van de weinige musea die dat wel doet. Als DAR Cultural Agency zijn we heel selectief met wie we samenwerken en daarin vinden we de lange termijn en internationale scope belangrijk. Onze tentoonstelling NEW WAVE is een van de vele noodzakelijke stappen waarmee we een nieuwe norm versterken in de kunstwereld en daarbuiten.'

Voordracht Provincie Zuid-Holland
​Het Stedelijk Museum Schiedam werd in 2021 voor de eerste keer door de Provincie Zuid-Holland voorgedragen voor Rijkssubsidie. Elke provincie mag slechts een museum met regionale en landelijke potentie en een voorbeeld-stellende functie voordragen voor deze rijksfinanciering.

​Meindert Stolk, gedeputeerde Cultuur en Erfgoed: 'Met veel plezier heeft het college van Zuid-Holland het Stedelijk Museum Schiedam opnieuw voorgedragen als regionaal museum in de basisinfrastructuur 2025-2028. Het museum heeft een goede basis gelegd voor het bereiken van nieuwe en vooral jonge doelgroepen. Maar als gevolg van de coronapandemie is lang niet alles uitgevoerd. Deze voordracht biedt de mogelijkheid om de vruchten te kunnen plukken van de inspanningen die tot nu toe zijn verricht. De kennis die het museum heeft opgedaan over het bereiken van nieuw publiek, gaan zij actief delen met de andere musea in Zuid-Holland.'

Publiek tijdens AiRich X Roffa Mon Amour, 2024, foto Fred Ernst Knipsel

Foto:
Publiek tijdens AiRich X Roffa Mon Amour, 2024, Fred Ernst

Het museum als plek voor alternatieve verhalen en kunst ​
​Directeur Anne de Haij: 'We zijn blij dat we kunnen blijven investeren in de jeugd. Zij zijn de toekomst van onze musea. Daarnaast kunnen we nu ook een podium blijven voor gemeenschappen en kunstenaars die zich niet gezien of gewaardeerd voelen door de kunstwereld, de media en de politiek. Dat is hard nodig in deze politiek turbulente tijden. Ik ben dankbaar dat we als museum die plek kunnen zijn, waar zij die ruimte wel krijgen en zich wel gezien voelen. Met de Rijkssubsidie voor de periode 2025-2028 kan het museum de programmalijn waarvoor het zoveel waardering krijgt, verlengen. Inmiddels hebben we een netwerk opgebouwd van talentvolle jonge mensen die een tentoonstelling zouden kunnen of willen maken. We kunnen met al dat talent nog jaren vooruit!'

Foto's:
'Ekstasis, Lichtperformance AETHER en Future Voices in Art:
Aad Hoogendoorn

03-07-2024