De Schiedammer Online https://deschiedammer.nl/Portals/1/Logo/s-logo.png

Goed jaar voor het Stedelijk Museum Schiedam

Museum in het zonnetje

Museum in het zonnetje

SCHIEDAM - Het Stedelijk Museum Schiedam kijkt  volgens directeur Deirdre Carasso terug op een goed jaar. Het publiek was enthousiast, er was een internationale toptentoonstelling, de vaandeloptocht was een groot succes en het museum kreeg een Cobra-schenking. Er wordt al weer hard gewerkt om 2018 net zo succesvol te maken.

Op de achttien tentoonstellingen en circa 77 evenementen kwamen in 2017 ongeveer 49.000 bezoekers af. Dat is een stijging van 31 procent ten opzichte van het aantal mensen dat een jaar eerder in het museum kwam. Ook het aantal betalende bezoekers nam toe van 54 naar 65 procent. In totaal was vorig jaar 41 procent van alles bezoekers uit Schiedam afkomstig. ‘We zijn heel blij dat het programma zo veel mensen interesseert’, zegt directeur Deirdre Carasso.

Maar er is meer dan de cijfers. ‘Nog meer word ik blij van de enthousiaste reacties van de bezoekers, in gesprekken en ons gastenboek. Mensen ervaren het museum als een welkom gasthuis. Zonder het enthousiasme van de Schiedammers hadden we dit niet kunnen bereiken,’ aldus Carasso. 'Op alle vlakken gaat het goed,' vult Pascal Visee aan, voorzitter van de Raad van Toezicht. ´Het museum trekt niet alleen Schiedammers, maar ook bezoekers uit heel Nederland. Het museum brengt de stad vrijwel wekelijks positief in het regionale en landelijke nieuws.’

Het jaar kende naar zeggen van Carasso vele hoogtepunten. Dat begon met de presentatie van de historische bodebussen, gespeld op de revers van vijf bodes van het stadhuis. De Schiedamse fotograaf Paul de Graaff vereeuwigde hen. En dan was er rond die tijd ook de herinrichting van het entreegebied en het nieuwe horeca-concept ‘betaal-wat-je-kan’. Bezoekers smeerden voortaan zelf hun boterham, schoven bij elkaar aan lange tafels aan en rekenden af wat ze het waard vonden.

Geliefd bij pers en publiek was de internationale toptentoonstelling 'Eye Attack' die 18.000 bezoekers naar Schiedam trok. Het was een samenwerking met het vooraanstaande Louisiana Museum of Art in Denemarken. De zomer maakte plaats voor de tentoonstelling over Pierre Janssen, voormalig directeur en televisiepersoonlijkheid. Hij schreef wijze woorden: ‘U hoeft niet alles mooi te vinden. Maar word dan niet boos en loop niet weg. Niet iedereen kan alles mooi vinden, dat vind ik ook niet. En bedenk, als u het niet mooi vindt, dat het dan misschien wel interessant kan zijn. Iemand heeft het toch maar gemaakt en er een bedoeling mee.’
 
Het vaandelproject waarbij meer dan zestig verenigingen in het museum een vaandel maakten, resulteerde op 9 september in een feestelijke optocht door Schiedam. Honderden verenigingsleden liepen mee in wat in de lokale media werd betiteld als ‘dé optocht van de eeuw’. Vlak voor de zomer ontving het museum bovendien een royale schenking van negen CoBrA-werken van verzamelaar Hans Sonnenberg. Na de zomer opende de tentoonstelling Sticky Business en werd de traditie van het Spikkelaasvarken weer in ere hersteld. Dat koekje, misschien wel het oudste van Nederland, lag vroeger rond de 11de van de 11de in de winkel.
 
In het nieuwe jaar pakt het museum uit met 'Wij waren de Gusto'. Foto’s van Cas Oorthuys uit de jaren zestig van Werf Gusto in Schiedam. Die tentoonstelling begint in februari. Dan exposeren ook vijf toptalenten, genomineerd voor de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs. Een maand later opent een groot overzicht van Jan Henderikse, jongste lid van de nul-beweging.

Foto: Jan Sluijter

Laat een reactie achter

Naam:
E-mailadres:
Reactie:
Reactie toevoegen

Meest gelezen: