De Schiedammer Online https://deschiedammer.nl/Portals/1/Logo/s-logo.png

In juli 22% teveel vliegtuiglawaai in Schiedam

Kabaal... mooie zomer krijgt de schuld

Kabaal... mooie zomer krijgt de schuld

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) heeft het toegestane geluidsniveau in een jaar (1 november 2017 tot 1 november 2018) in Schiedam met liefst 18% overschreden. In juli was die overschrijding zelfs 22%. Het vliegveld denkt hiermee weg te komen omdat het totale geluidsniveau op andere meetpunten in dit jaar beneden het toegestane maximum is gebleven. 

"Aan het eind van het gebruiksjaar is vastgesteld dat het totale volume verkeer binnen de wettelijke grenzen is gebleven", zo concludeert het -  zo op expansie ingestelde - vliegveld. Dat in Schiedam - in onze stad staat meetpunt zes, het is één van de in totaal zes meetpunten - het geluidsniveau zwaar overschreden is, wordt voor het vliegveld dus 'goedgemaakt' doordat het geluidsniveau op andere meetpunten binnen de perken is gebleven. Maar welbeschouwd: wat kopen de Schiedammers - die nabij de aanvlieg- of opstijgroutes wonen - daar nu voor. Vooral in de zomer van 2018 hebben zij extra overlast gehad.

Ook als de maximumgrens niet wordt overschreden, kunnen de inwoners die in de buurt van landings- en of opstijgroutes wonen in feite van elk landend of opstijgend vliegtuig last hebben. De maximale grenzen zijn slechts cijfers die gebruikt worden voor de wetgever. Eronder is acceptabel voor de wetgever en handhaver ervan (al hebben burgers van elk vliegtuig last), maar als er alle herrie bijeen geteld een meetpunt boven de ingestelde grens komt, dan is er voor de wetgever pas sprake van overlast en zou er een maatregel kunnen volgen. Dat is dus puur gegoochel met cijfertjes. "Op dit moment ligt de rapportage van het gebruiksjaar 2018 ter beoordeling bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Naar verwachting wordt begin 2019 bekendgemaakt hoe de inspectie de overschrijding bij meetpunt 6 beoordeelt en of er door de inspectie een maatregel aan RTHA wordt opgelegd", schrijft het vliegveld. 

De luchthaven heeft een tekst geschreven, waarin de overschrijding zo goed als het kan wordt goedgepraat. Het zou vooral met de goede zomer te maken hebben gehad. De luchthaven schrijft: "In de maand mei was sprake van extreem langdurige oostenwind. Hierdoor is in deze maand (veel) meer over Schiedam geland dan gemiddeld gebruikelijk. Nooit eerder is een handhavingspunt zoveel verslechterd in één maand als in mei 2018." In juli was er in Schiedam zelfs een overschrijding van de toegestane grenswaarde met 22%. Het vliegveld constateert dat meetpunt 6 bij Schiedam gevoeliger is voor overschrijding dan andere punten. Dat komt ten eerste door de ligging van meetpunt Schiedam en ten tweede dat bij dit meetpunt een groot verschil is tussen landings- en startroute.

"Doordat de overschrijding alleen en direct het gevolg was van een sterk afwijkend windpatroon is de kans op herhaling beperkt. Het KNMI heeft hier recent over gepubliceerd dat een zo sterk afwijkend windpatroon als tijdens afgelopen zomer tot op heden niet eerder is waargenomen", zo wil het vliegveld kwijt. Moet ik nu blij zijn dat de kans op een mooie zomer zoals 2018 verkeken is? Of moet ik hier opmerken dat de luchthaven voor het gemak voorbij lijkt te gaan aan de klimaatverandering? Ofwel, het simpele feit dat een zo afwijkend windpatroon niet eerder was waargenomen door onze nationale weermannen, wil helemaal niet zeggen dat dit - gegeven de klimaatverandering want die is er echt - in de toekomst niet opnieuw zal gebeuren. 

Een beetje dubbel is het wel, in voorjaar en zomer met mooi weer lekker in de tuin zitten, af en toe handen voor je oren, en elke dag het zwarte stof (waar zou dat nou vandaan komen) van de witte tafeltjes afnemen. Vooral niet klagen, want extra overvliegende passanten krijg je nu eenmaal met oostenwind... Ondertussen bouwt het vliegveld rustig verder aan een nieuwe aankomst- en vertrekhal. 

Jan Schrijver
Foto door Louise Melchers

Laat een reactie achter

Naam:
E-mailadres:
Reactie:
Reactie toevoegen

Meest gelezen: