De Schiedammer Online https://deschiedammer.nl/Portals/1/Logo/s-logo.png

Bewonersorganisaties stellen gemeenteraad vragen over overlast vliegveld

'Geluidsbelasting neemt alleen maar toe'

'Geluidsbelasting neemt alleen maar toe'

SCHIEDAM - Een groot aantal bewonersverenigingen heeft een brief aan de gemeenteraad van Schiedam gestuurd over de toenemende overlast die zij ondervinden door het vliegverkeer van en naar het vliegveld in Rotterdam (RTHA). In de brief worden vragen gesteld aan de raad.

Op 3 oktober 2018 stuurde een aantal verenigingen van bewoners een brandbrief naar de gemeenteraad over overlast door het vliegveld RTHA. Op 11 oktober was er op het Stadskantoor een goed bezochte informatiebijeenkomst over de overlast van het vliegverkeer van en naar dit vliegveld in Rotterdam.

Begin februari 2018 was er een gesprek van een vertegenwoordiger van de briefschrijver met een wethouder. "Daarbij werd een regelmatiger communicatie over RTHA richting de Schiedamse bewonersorganisaties toegezegd, maar dat was het dan ook", lezen we in de nieuwe brief van de organisaties.

De hoop dat er iets zou veranderen in positieve zin, is inmiddels vervlogen. Daarentegen is de overlast in een jaar tijd merkbaar toegenomen. "'s Morgens vroeg niet alleen een recordaantal snel na elkaar vertrekkende vliegtuigen, maar nu ook al heel vroeg landende toestellen. Dat aangevuld met veel - verspreid over de dag uitgevoerde - vluchten en het feit dat er extra veel vluchten over de Schiedamse woonwijken worden uitgevoerd en u kunt de gevoelens van de bewoners wel inschatten. De geluidsbelasting neemt 's morgens vroeg en 's avonds laat alleen maar toe. Tegelijkertijd zijn er met enige regelmaat 'hallelujaberichten' van RTHA over hoe goed het met het vliegveld gaat, hoe duurzaam het een en ander is en welke nieuwe bestemmingen zijn toegevoegd. Het is gewoon doorpakken ten bate van extra economisch gewin."

Aan de gemeenteraad van Schiedam zijn de volgende vragen gesteld:

1. Welke hinderbeperkende maatregelen zijn er de afgelopen tijd genomen?

2. Wat is uw reactie op de constatering dat dit jaar het aantal vluchten 's morgens vroeg met 20% is toegenomen?

3. Zijn de voorstellen voor andere aanvliegprocedures, aan- en uitvliegroutes en gerichte instructie (niet vrijblijvend!) voor vliegers van met name aanvliegende vliegtuigen door u bij het Rijk ingebracht in het kader van de op te stellen nieuwe Luchtvaartnota?

4. Op welke wijze denkt u de informatievoorziening aan de omwonenden te verbeteren?

"Gaarne vernemen wij opnieuw of uw raad bereid is om voor het welzijn en de kwaliteit van de woon- en leefomgeving van veel Schiedammers op te komen."

De brief is onder meer ondertekend door de Bewonersverenigingen in Schiedam-Noord: Kethel-Oost, Vogelbuurt, Hargplein, Groenoord, Woudhoek, Spaland en Tuindorp, alsook de bewonersverenigingen Schiedam-Centrum en Schiedam-Zuid, alsook de SOBO, plus een aantal individuele inwoners.

Hier lees je het artikel van vorig jaar over de toen door de bewonersorganisaties gezonden brandbrief: https://deschiedammeronline.nl/artikel-detail/brandbrief-aan-raad-over-vliegverkeer

Meer artikelen in dit dossier zijn:
https://deschiedammeronline.nl/artikel-detail/minder-vluchten-over-schiedam-toegestaan
https://deschiedammeronline.nl/artikel-detail/kabaal-mooie-zomer-krijgt-de-schuld
https://deschiedammeronline.nl/artikel-detail/gemeente-beperkte-invloed-vliegverkeer
https://deschiedammeronline.nl/artikel-detail/info-vliegverkeer-in-stadskantoor
https://deschiedammeronline.nl/artikel-detail/voorlopig-advies-vliegverkeer

2 commentaar(en) op artikel "'Geluidsbelasting neemt alleen maar toe'"

Wij wonen op de broekkade wij hebben nooit iets ontvangen gr Belia

Door: Belia scheffers Op:

Vanuit de kant Lansingerland zijn we al tijden bezig gemeenten, RTHA, en nog belangrijker de minister en tweede kamer op andere gedachten te brengen.

Toch blijft RTHA de ambitie houden te groeien van nu 2 miljoen passagiers naar 3 miljoen per jaar. Tegelijkertijd wil men in gesprek blijven met de omwonenden maar dat is volstrekt een wassen neus. In een overeenkomst uit 2007 tussen de gemeente R’dam en de luchthaven was duidelijk de afspraak en doelstelling dat de luchthaven R’dam bepekt zou blijven tot een vliegveld met zaken- en noodvluchten. Deze afspraken zijn met voeten getreden, zie het feit dat RTHA voor 80/90% vakantievluchten verzorgt met extra overlast in de vroege ochtend en zelfs tot in de nacht naast een enorme toename van overlast overdag. Ik heb SOBO benaderd mocht men meer info wensen. Ook contact met John Witjes (bekend in S’dam) is waardevol.

Door: Paul Op:

Laat een reactie achter

Naam:
E-mailadres:
Reactie:
Reactie toevoegen

Meest gelezen: