De Schiedammer Online https://deschiedammer.nl/Portals/1/Logo/s-logo.png

In OV-Klantenbarometer

Metro Hoekse Lijn scoort een 8,2

Metro Hoekse Lijn scoort een 8,2

SCHIEDAM - In het klanttevredenheidsonderzoek onder gebruikers van het openbaar vervoer (OV), scoort binnen de metropoolregio Rotterdam Den Haag de Metro Hoekse Lijn met een 8,2 het hoogste cijfer. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer over het eerste kwartaal van 2020. 

De voormalige spoorlijn tussen station Schiedam Centrum en Hoek van Holland wordt beoordeeld met een 8,2. Dat is een duidelijke stijging ten opzichte van het laatste kwartaal van 2019 toen de Hoekse Lijn het cijfer 7,9 van de OV-gebruikers kreeg. "Een blijk van waardering door de reiziger voor deze nieuwe metrolijn die sinds het najaar van 2019 pas rijdt", vindt metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). 

In het eerste kwartaal van 2020 beoordeelden reizigers in de metropoolregio Rotterdam Den Haag het openbaar vervoer met een 8,0 gemiddeld. Dat is een stijging ten opzichte van het rapportcijfer voor het OV in metropoolregio Rotterdam Den Haag in 2019 (7,9) en hoger dan het landelijk rapportcijfer voor het OV in 2019 (7,8). De cijfers zijn gebaseerd op de ervaringen van reizigers die gebruikmaakten van de bus, tram, metro en RandstadRail. Met een 8,1 scoren HTM (Bus Den Haag), RET (Tram Rotterdam) en EBS (Bus ‘Haaglanden Streek’) ook bijzonder goed, zo meent de MRDH. "De gestegen waardering is een mooi resultaat en een opsteker voor OV-bedrijven in de metropoolregio, die met de aangekondigde versoepelingen van de coronamaatregelen vanaf 1 juli weer alle zitplaatsen voor reizigers beschikbaar mogen stellen." 

Door de coronamaatregelen is het onderzoek naar de klanttevredenheid in het OV op 12 maart stilgelegd. Omdat er op dat moment genoeg onderzoeken afgenomen waren, heeft de uitbraak van het virus geen invloed gehad op de cijfers over het eerste kwartaal van 2020, zo licht de MRDH toe. 

Kennisplatform CROW-KpVV is jaarlijks opdrachtgever van het landelijk onderzoek OV-Klantenbarometer. Het onderzoek wordt uitgevoerd door bureau Goudappel Coffeng. Dat bureau maakt gebruik van interviewers van NDC Nederland, die vragenlijsten uitdelen in de bus, trein, tram, trein en boot. Zij vragen de reiziger de vragenlijst tijdens de rit in te vullen. De vragen hebben betrekking op aspecten van klanttevredenheid. Het onderzoek wordt in 2020 voor het twintigste jaar gehouden.

Laat een reactie achter

Door het invullen en verzenden van dit formulier, wordt je naam, e-mailadres, IP-adres en inhoud van je reactie bewaard in de database van ons content management system voor deze website. Alleen je naam en de inhoud van je reactie zijn zichtbaar voor de lezers van de website. De redactie/beheerder van deze website kan je per e-mail naar het door jou opgegeven e-mailadres door middel van een persoonlijk bericht een reactie geven.
Reactie toevoegen

Theme picker

Meest gelezen:

Theme picker