De Schiedammer Online https://deschiedammer.nl/Portals/1/Logo/s-logo.png

Viersporigheid Rotterdam-Schiedam gewaarborgd

Schiedam blijft Intercity-station

Schiedam blijft Intercity-station

SCHIEDAM - Op het kantoor van de DCMR in Schiedam hebben vanmorgen vertegenwoordigers van het ministerie van Verkeer en Infrastructuur, de Provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag een akkoord bereikt om de komende jaren de vier spoorsverbinding tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum te realiseren. Er was sprake van dat Intercity's in de toekomst niet meer zouden stoppen in Schiedam. Dat gevaar is nu geweken.

door Jan Schrijver en Peter Joore

Station Schiedam Centrum behoudt zijn Intercity status. Dat is niet alleen erg goed nieuws voor de inwoners en bedrijven van Schiedam, maar ook voor alle omliggende gemeenten als Vlaardingen, Maassluis, Nissewaard (Spijkenisse). De inwoners in deze gemeenten zijn veelal op Rotterdam aangewezen bijvoorbeeld voor hun werk, opleiding en medische voorzieningen. 

Er is vanmorgen dus een handtekening gezet die de intentie weergeeft van partijen om Rotterdam - Schiedam voor de trein een vier-sporen-traject te laten zijn. Dat komt praktisch gezien neer op het opnieuw in gebruik nemen van de twee banen die er voor de opgeheven Hoekse lijn liggen tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum. "Noem het ontvlechten", zei wethouder Jeroen Ooijevaar. Daar zijn wel de nodige technische ingrepen en verbeteringen voor nodig, zoals ten aanzien van wissels en veiligheid. Ook de Schiedamse wethouder zette voor de vorm een handtekening, onder de toevoeging dat de gemeente Schiedam hierin formeel geen partij is en dat de gemeente Schiedam hieraan niet meebetaalt. 

De vraag kon niet uitblijven of daarvoor dan ook als leverancier van de beveiligingssoftware gebruikgemaakt gaat worden als van dezelfde leverancier voor het metrotraject Schiedam - Hoek van Holland. Door het niet definitief afgeven van het veiligheidscertificaat voor deze software loopt de oplevering van de metro Hoekse Lijn ernstige vertraging op. Zoals gezegd, de vraag kon niet uitblijven, maar het antwoord bleef dat wel. 

Beoogde oplevering van het 'viersporentraject' Schiedam-Rotterdam vice versa is 2024. De ingeschatte investering zal 20 à 30 miljoen euro zijn. Op de vraag of tijdens de werkzaamheden het reizigerspubliek daar hinder van gaat ondervinden (zoals nu ernstige hinder ten aanzien van de Hoekse Lijn), was het antwoord, dat dit niet uit te sluiten is. 

Als het werk vanaf 2024 klaar zal zijn, stoppen er tijdens werkdagen overdag vier intercity's en zes sprinters per uur op station Schiedam Centrum en dat in beide richtingen. Bovendien zijn er per uur vier intercity's die Schiedam Centrum voorbijrijden zonder te stoppen (in de huidige situatie stoppen er per uur in beide richtingen vier sprinters en vier intercity's). Zo moet ernaartoe worden gewerkt dat je voor railvervoer binnen de metropoolregio eigenlijk niet meer op een dienstregeling hoeft te studeren, maar dat het (net als in de metro) een af en aan rijden van treinen is. 

In de toekomst zal ook het traject van Schiedam - Delft vice versa vierspoors moeten worden. Het feit dat dit traject tweespoors is, heeft tot op heden in de weg gestaan voor het aanleggen van het ooit beoogde NS-station Schiedam Noord (zie derde foto onder). De aanwezigen konden geen antwoord geven of dit station Schiedam Noord in de toekomstige situatie gepland is. 

Foto boven: v.l.n.r.  Plv. directeur, directie Openbaar Vervoer en Spoor Jeroen van Bergenhenegouwen (als plaatsvervanger van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Verkeer en Infrastructuur), gedeputeerde van de Provincie Zuid-Holland Floor Vermeulen, wethouder Jeroen Ooijevaar en Marc Rosier, wethouder Zoetermeer, namens de Metropoolregio Rotterdam Den Haag

 

 

1 commentaar(en) op artikel "Schiedam blijft Intercity-station"

Krijgen we dan eindelijk het beloofde treinstation in Schiedam Noord? Daar was in 1970 in al sprake van.

Door: Riana Nieuwstraten Op:

Laat een reactie achter

Naam:
E-mailadres:
Reactie:
Reactie toevoegen

Meest gelezen: