SCHIEDAM - Er zijn tegenwoordig steeds meer dingen van de overheid die je zelf online moet regelen. Bijvoorbeeld het aanvragen van een AOW-uitkering, belastingaangifte, verlengen van een rijbewijs of aanvragen van zorgtoeslag. Het is fijn als iemand je hiermee op weg helpt. Je kan dan binnenlopen bij het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek.
Wekelijks beantwoorden professionele medewerkers en vrijwilligers allerlei vragen in het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). Ze geven informatie of verwijzen je door, als dat nodig is, naar een organisatie die je verder kan helpen. Je kunt er ook terecht met vragen over de laptop of mobiele telefoon. De hulp die je van de bibliotheek krijgt is gratis. Ook als je geen lid bent. Een afspraak maken is niet nodig.
Online je zaken regelen
Bibliotheekmedewerker Victoria Heinsohn is inmiddels een doorgewinterde vraagbaak. ‘’Een leuke vraag die ik kreeg, ging over pensioenen. De meneer ging bijna met pensioen en hij wilde nu wel eens weten hoeveel gezamenlijk pensioen hij en zijn vrouw in al die jaren hadden opgebouwd. Ik ben zelf nog niet bezig met pensioen en heb geen geregistreerde partner, dus vond het erg leuk om het uit te zoeken. Het bleek dat hij moest inloggen met DigiD op www.mijnpensioenoverzicht.nl en zij kon dan in zijn omgeving inloggen met haar DigiD en zo konden ze samen het gezamenlijke pensioen bekijken.‘’ Online kun je ontzettend veel zaken regelen, weet Victoria. ‘’Het is niet zo dat we bij het IDO alles gelijk weten, maar in de bibliotheek weten we wel wáár we de informatie kunnen vinden om antwoord te geven en mensen op weg te helpen.
Waar vind je een IDO? In alle locaties van de Bibliotheek Schiedam is een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). Soms wordt er ook in een wijkhuis of andere centrale wijklocatie een spreekuur georganiseerd door de bibliotheek.
Vraag het na in bibliotheek in de wijk of bel met 010 - 714 63 00.
Fotobijschrift
Bij het Informatiepunt Digitale Overheid helpen we je op weg! © Paul Striebel/Probiblio