SCHIEDAM - De Bonte Koe Chocolade in Schiedam is B Corp gecertificeerd. Hiermee sluit De Bonte Koe zich aan bij de B Corp-community; een groeiende groep bedrijven die het bedrijfsleven opnieuw uitvinden door een duurzaam doel na te streven, evenals winst. De Bonte Koe is gecertificeerd door B Lab, de non-profitorganisatie achter de B Corp-beweging, omdat het voldoet aan strenge sociale en milieunormen.
B Lab is het non-profit netwerk dat de wereldwijde economie zodanig transformeert dat alle mensen, gemeenschappen én de planeet erop vooruitgaan. Wereldwijd zijn er meer dan 9000 bedrijven B Corp gecertificeerd. In Nederland zijn er ruim driehonderd hoofdvestigingen van bedrijven deel van de community, zoals De Bonte Koe Chocolade, Seepje, Auping, Johnny Cashew, Ace & Tate en vele andere.Van deze bedrijven zijn er 35 werkzaam in de voedingsmiddelensector, waaronder bekende namen als Verstegen, Vivera, Crisp en branchegenoot Tony's Chocolonely.
De B Corp-certificering richt zich op de gehele bedrijfsvoering en omvat vijf belangrijke impactgebieden: Governance, Werknemers, Gemeenschap, Milieu en Klanten. Het certificeringsproces is streng, waarbij aanvragers een benchmark score van ten minste 80 (van de 200) punten moeten behalen en bewijs moeten leveren van sociaal en milieuverantwoorde praktijken met betrekking tot energievoorziening, afval- en watergebruik, werknemerscompensatie, diversiteit en bedrijfs transparantie. De Bonte Koe scoorde 85,8 en scoorde hoog op het gebied van werknemers, en liet ruimte voor verbetering zien op het gebied van klanten. Om de certificering te voltooien, heeft het bedrijf hun toewijding aan een doel dat verder gaat dan winst wettelijk vastgelegd in hun bedrijfsartikelen. Elke drie jaar moeten B Corp bedrijven zich opnieuw certificeren om de certificering te behouden.
Van de gecertificeerde bedrijven in Nederland zijn er 39 waarvan een vrouw tot de eigenaren behoort. Bij De Bonte Koe is dat het geval. Amy Klein en haar broer Connor Klein zijn de eigenaren. Zij vormen de tweede generatie van dit in 1992 opgerichte familiebedrijf dat op ambachtelijke manier chocolade vervaardigt. De missie van De Bonte Koe is: “De lekkerste, eerlijke en handgemaakte chocolade van Nederland maken. En dat met een zo positief mogelijke impact op mens, dier en milieu. Hiermee willen we een voorbeeld zijn voor andere ambachtelijke familiebedrijven.”
"Drie jaar geleden lazen Connor en ik het boek 'Let my people go surfing' van de Amerikaanse bergbeklimmer Yvon Chouinard, de oprichter van het outdoor-kledingmerk Patagonia. " Het boek inspireerde ons om met een zo positief mogelijke impact op mens en milieu verder te gaan met het bedrijf", zegt Amy Klein.
Connor Klein: "Sindsdien hebben we een aantal dingen gedaan. Zo is het bedrijf overgegaan naar biologisch gecertificeerde en traceerbare cacao van de Grupoconacado Coöperatie in de Dominicaanse Republiek. We hebben verpakkingen verbeterd en recyclebaarder gemaakt. Op het dak van onze panden aan de Lange Haven en Hoogstraat in Schiedam zijn zonnepanelen geïnstalleerd. We kochten een elektrische bestelbus. Ook medewerkers die tijdelijk bij ons werken bouwen pensioen op. We sponsoren een kindersurfteam in Dakar en in eigen land werken we samen met JINC om kinderen te inspireren een ambacht te leren. Structureel vragen we feedback aan medewerkers, klanten en organisaties.” En dit is nog maar het begin van de impactreis van The Bonte Koe. De toekomstige ambitie van De Bonte Koe is om verpakkingen duurzamer te maken en duidelijke energie- en waterbeheer doelen te implementeren in bedrijfsvoering en training.
Amy Klein vervolgt: "Twee jaar geleden zijn we gestart met het certificeringsproces bij B Lab en nu zijn we dus officieel B Corp. Het houdt ons scherp om méér te doen dan incidentele successen behalen op duurzaamheidsgebied. In de bedrijfsvoering geldt voortdurend ‘go for good’. In ons beleid is de trits 'people planet profit' leidend."
Over De Bonte Koe Chocolade
De Bonte Koe staat garant voor ambachtelijke en met liefde gemaakte chocolade. In 1992 begon Carmel Klein Kelly samen met haar zwager Cees Klein een chocolade-atelier aan de Lange Haven in Schiedam. Daar maakten de jeneverdampen van een drie eeuwen oude distilleerderij plaats voor cacaogeuren. Was het in eerste instantie de bedoeling om zich volledig te richten op de markt van relatiegeschenken, de smaakpapillen van Schiedammers reageerden ogenblikkelijk op de inmiddels vermaarde bonbons en bouchées en op veler verzoek werd een winkel ingericht. Mede door vestiging in Rotterdam zijn de chocoladeprodukten van De Bonte Koe inmiddels niet alleen vermaard in Schiedam, maar ook in Rotterdam, Den Haag en ver daarbuiten.
De Bonte Koe, een hecht familiebedrijf waar inmiddels de tweede generatie aan het roer staat, is al sinds 1992 een walhalla voor handgemaakte, duurzame chocoladeproducten. Naast de vestiging aan de Lange Haven en de Hoogstraat in Schiedam waar de chocolade gemaakt wordt, zijn er winkels in Den Haag (Korte Poten 57 en Piet Heinstraat 59A) en Rotterdam (Lusthofstraat 33A en Nieuwe Binnenweg 112).
Foto:
Anouschka Biekman, wethouder van Schiedam met onder meer Binnenstad, Stadspromotie en Toerisme in haar portefeuille, bracht een bezoek aan De Bonte Koe om het bedrijf te feliciteren met het behaalde B Corp certificaat. V.l.n.r. Anouschka Biekman, Amy Klein (mede-eigenaar De Bonte Koe) en Mara Berghout (general manager De Bonte Koe)