Brigitte Heitzer, Carolina Dijkhuizen en Wieneke Remmers voor het eerst samen te zien

De drie vriendinnen van Mamma Mia! in Theater aan de Schie

De drie vriendinnen van Mamma Mia! in Theater aan de Schie

SCHIEDAM - Ze waren ieder in vele tientallen musicals te zien, dus met de ervaring zit het wel goed. Nu spelen Brigitte Heitzer, Carolina Dijkhuizen en Wieneke Remmers samen in Mamma Mia! de hartsvriendinnen Donna, Tania en Rosie in een sterrencast met onder anderen René van Kooten en de jonge talenten Soraya Gerrits en Samir Hassan.

Voor alle drie is de romantische en humoristische musical stampvol hits an ABBA een heerlijke uitdaging. “Er zijn weinig echte comedymusicals geschreven, maar Mamma Mia! is er een van.”

De jonge Brigitte Heitzer zong altijd met haar vader ABBA’s I Have a Dream. “Dat was echt óns liedje. En op oudejaarsavond zaten we traditioneel voor de tv voor de ABBA special en zongen we aan het einde van de avond Happy New Year uit volle borst mee.” Wieneke Remmers associeert ABBA met typisch Brabantse gezelligheid. “Ik ben een  Brabantse en als ik de kroeg binnenkom en ABBA staat op, weet je dat stemming en sfeer opperbest zijn. Dan is het gewoon feest.” En Carolina Dijkhuizen: “De muziek van ABBA is briljant, zo gelaagd met alle  koorpartijen. Voor het publiek is het straks moeilijk stilzitten en niet mee te zingen. Gelukkig mogen de bezoekers dat aan het einde met de mega-mix van ABBA hits wel doen.”

(Rosie) drie hartsvriendinnen, ooit verenigd in het trio Donna and the  Dynamos. Donna bestiert op een zonnig Grieks eiland een taveerne en als haar dochter Sophie aankondigt te gaan trouwen, reizen Tania en Rosie af naar het vakantieoord om ter gelegenheid van de trouwerij nog één keer samen op te treden.

Dochter Sophie wil niet alleen in het huwelijksbootje stappen, ze is ook op zoek naar de identiteit van haar vader. In het dagboek van haar moeder haar komt ze de namen van drie mannen tegen die een belangrijke rol in Donna’s leven hebben gespeeld. Ze nodigt hen gedrieën uit voor de voorgenomen echtverbinding. Om zo te ontdekken wie haar échte vader is… Donna en haar vriendinnen zijn getuige van die soms kolderieke zoektocht. 

Brigitte Heitzer, gelauwerd musicalactrice met drie Musical Awards, voor Putting it together, Evita en Blind date, op zak: ,,We onderzoeken tijdens het repetitieproces wát voor vriendschap wij drieën nu precies hebben. Het is fijn dat we die kans krijgen van regisseur Martin Michel. We hebben voor onszelf wel uitgemaakt dat we een schnabbel-act zijn. Eerst heetten we The Dynamos, later werd het Donna and the Dynamos. Een beetje á la Diana Ross & The Supremes. “Het leuke van onze vriendschap in Mamma Mia! is dat we elkaar echt niet geregeld hoeven te zien maar dat het, als je elkaar weer treft, altijd goed zit. Je pakt gewoon de draad op waar je bent gebleven. We delen dat feministische gedoe uit onze jonge jaren. Zonder beha rondlopen en je benen niet meer scheren, je kent het wel. De herinneringen, de nostalgie blijven ons binden.” 

De alleenstaande moeder Donna is, vertelt Brigitte, in haar opvatting een sterke en eigenzinnige vrouw. “Ze staat voor haar principes en is enorm trots op wat ze heeft bereikt. Ze heeft altijd haar eigen boontjes gedopt. Helemaal alleen je kindje opvoeden, dat was in de jaren 70 echt niet vanzelfsprekend. En natuurlijk vindt ze het fijn als er zo af en toe ook eens voor haar wordt gezorgd. Het blijft wel een vrouw, hè?”

Voor Carolina Dijkhuizen, die Tania speelt, valt er vocaal in Mamma Mia! veel te beleven - ze komt tenslotte uit het popcircuit. “De meeste  mensen”, zegt ze, “kennen mij van musicals als Lion King, Sister Act, Dreamgirls en The Bodyguard, maar van oorsprong ben ik zangeres. Als 16-jarige zat ik al in Patty Cash, een nieuwe meidengroep opgericht door Patty Brard, ontstaan uit de tv-reeks Brard gaat extreem.

“Toen ik werd benaderd voor MAMMA MIA! was ik al enigszins met musicalspensioen. Mijn laatste was The Bodyguard, zo’n zes jaar geleden. Daarna was ik hoofdzakelijk bezig met eigen projecten zoals de voorstelling Thank God it’s Donna waarin ik een muzikale ode aan mijn grote idool Donna Summer, The Queen of Disco, breng.’’

“Toen MAMMA MIA! op mijn pad kwam begon meteen enorm te kriebelen. Voor mij is het de ultieme jukeboxmusical. Bovendien is het een echt feel good-verhaal - herkenbaar en tegelijk ontroerend. Het is klinkt als een cliché, maar daar is theater juist voor bedoeld. Zeker in deze tijd even weg van de realiteit, even je sores vergeten is simpelweg fijn.” Tania, vertelt ze, is een vrouw van middelbare leeftijd die moeite heeft met ouder worden. “Ze is een chique dame, echt posh, met veel humor en zelfspot. En ze heeft inmiddels drie huwelijken achter de rug.”

“Wat ik mooi vind is dat de drie vrouwen een enorm hechte, onvoorwaardelijke vriendschap hebben. Zijn als Donna de Dynamo’s jarenlang met elkaar door het land gereisd en hebben lief en leed gedeeld. Ze zijn goudeerlijk tegen elkaar en zeggen elkaar de waarheid. Of ik mezelf herken in Tania? Hahaha. Nou, ik laat me niet verbouwen hoor om de tand des tijds te weerstaan. En ik neem mezelf niet zo serieus. Al voel ik wel af en toe dat ik in dit vak oud wordt. In ons ensemble bestaat uit twintigers. Soms maakt je dat als oudere een beetje onzeker, maar  tegelijk wordt je door die jonge collega’s ook als het ware opgetild.” 

Wieneke Remmers vertelt dat net als Brigitte en Carolina ‘de grote luxe had’ om gevraagd te worden voor MAMMA MIA!, waarin ze de rol van Rosie vertolkt. De musicalactrice kent, evenals Brigitte en Carolina, een rijke carrière in het musical vak. Die loopbaan gaat terug tot 1999 met haar verschijning in Oliver tot later onder meer klassiekers als De Jantjes, Annie, Rembrandt en de Sound of Music. Ze werd liefst vier keer voorgedragen voor een Musical Award.

Wieneke: “Toen ik vorig theaterseizoen in Titanic speelde, werd ik de dag voor de première ziek. Op de dag van de eerste officiële voorstelling was ik iets opgeknapt, maar verre van fit. Toen kwam Hans Cornelissen, artistiek directeur van De Graaf & Cornelissen, naar mijn kleedkamer. ‘Je speelt hierna in The Prom, maar ik heb alvast wat moois voor je daarna..’. 
Wát zei hij niet, maar het was een uiterst welkome boost. Ik voelde me meteen een stuk beter en heb gewoon gespeeld.”Het werd dus Rosie, dikke vriendin van Donna en Tania. “Hoe ik haar zou omschrijven? Een nuchter type, praktisch en no-nonsense. Niet zeuren,  beide benen stevig op de grond. Een beetje Miranda Hobbes uit Sex and the City. Het leuke  aan de drie vriendinnen is dat ze allen hun eigen, specifieke karakter hebben.”

Overigens: dat ze werd uitverkoren voor haar rol van Rosie kwam voor Wieneke naar eigen zeggen als een verrassing. “Ogenschijnlijk staat ze ver van me af. Ik beschouw haar als een enigszins mannelijk type. Kort haar, een bril… al gaat ze er uiteindelijk ook met een man vandoor. Gek eigenlijk, ik ben altijd gescout op romantische, lyrische rollen. Maria in The Sound of Music, Saskia van Uylenburgh in Rembrandt, Grace Farrell in Annie. Ja, noem het typcasting. Pas toen ik Rachel Hazes in Hij gelooft in mij speelde als understudy van Chantal Janzen hoorde je mensen denken: ‘Goh, kan ze dat ook?’ Daarom is het is nu heel leuk om Rosie te ontdekken en vorm te geven.”

Gedrieën zijn het er roerend over eens dat MAMMA MIA! tot de beste comedy’s in het genre behoort, gefundeerd op de iconische en uiterst aanstekelijke popmuziek van het Zweedse kwartet. “Echte comedy’s zijn dun gezaaid in de musicalwereld. Dit is er een met niet alleen een romantisch en ontroerend, maar vooral ook erg geestig verhaal. Heerlijk om je daarin te mogen uitleven!”

MAMMA MIA! de ABBA musical is donderdag 25, vrijdag 26 en zondag 28 april te zien in Theater aan de Schie. Kaarten zijn te reserveren vanaf € 49,00 per persoon. Kaartverkoop  via theateraandeschie.nl.

Fotografie
Roy Beuskens

19-04-2024