Hoofdredacteur Paul van den Bosch van 75-jarig AD

De druk is tegenwoordig veel groter voor een journalist, er is de hele dag response

De druk is tegenwoordig veel groter voor een journalist, er is de hele dag response

SCHIEDAM - Het AD bestaat 75 jaar. Schiedammer Paul van den Bosch is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de zeven regionale bladen van het AD: Rotterdams Dagblad, Haagsche Courant, Utrechts Nieuwsblad, Groene Hart, De Dordtenaar, Amersfoortse Courant, Rivierenland. In de Korenbeurs gaf hij Jan Willem de Boer een interessante kijk in de keuken van het dagblad en in het hoofd van de hedendaagse journalist.

Het Algemeen Dagblad werd in 1946 opgericht door de Rotterdamse zakenman Willem Pluygers. Hij miste in ons land een niet-verzuilde krant. Pluygers startte deze krant die van meet af aan een Rotterdamse inslag kreeg. 

Hoe vind je nieuws? Nieuws ontwikkelt zich, er is eerder te veel nieuws, dan te weinig. Dat nieuws wordt op neutrale manier gebracht, het gaat om no nonsense informatie, op basis waarvan de lezers zelf hun mening kunnen vormen.

Een columnist in de krant geeft wel een mening. In het AD staan zowel columnisten uit politiek linkse als rechtse hoek, en wat daartussenin zit.

Het brengen van regionaal nieuws is voor het AD van levensbelang. Voor puur het landelijk nieuws zijn er meerdere kranten in ons land. Om ook de regio volop belangstelling te geven, daarin is het AD onderscheidend.

Het brengen van een primeur blijft in de motivatie van een journalist belangrijk. Door internet is de snelheid waarmee een primeur van het ene medium ook door andere media wordt opgepakt tegenwoordig een kwestie van een minuut of vijf.

De lezer is zich doorgaans er niet van bewust van welk medium de 'nieuwsprimeur' afkomstig is. Daarom wordt het voor een nieuwsmedium steeds belangrijker om ook het verhaal achter het nieuws te belichten, om het nieuws in een context te zetten.

Tegenwoordig is de druk op journalisten groter dan vroeger, toen een krant eenmaal per dag uitkwam en er geen internet was en dus ook geen nieuwssites en social media waren. Journalisten hebben nu de hele dag te maken met response en interactie.

Het AD is tegenwoordig overigens veel meer dan een papieren krant. Er is een digitale krant. Er worden televisie-items gemaakt en podcasts. Online wordt het laatste nieuws gebracht op de website en via social media.

Hoe lang blijft er nog een papieren krant? "Tja, dat is een vraag die ik op elke verjaardag krijg", zegt Paul van den Bosch. Ook hij heeft het antwoord niet op die vraag. Hij weet wel dat hij graag nog een papieren krant leest en dat zeker de ouderen niet zonder willen. "Veel ouderen hebben met de krant de hele dag een vriend op hun tafel liggen", zo weet AD-hoofdredacteur Van den Bosch.

05-05-2021