SCHIEDAM - Yeply is de werkplaats op wielen voor je fiets. Zij bieden een unieke zelfde-dag-klaar onderhoudsservice bij jou in de buurt. Je wilt je trouwe tweewieler toch niet dagenlang kwijt zijn bij de fietsenmaker? Of kilometers rijden om een reparateur te vinden? Te veel gedoe. En steeds maar weer de auto pakken omdat je fiets nog altijd kapot in de schuur staat - daar is ook niemand mee geholpen. Gelukkig is Yeply nu ook in Schiedam te vinden.
Kijk op de website wanneer ze bij jou in de wijk staan, maak een vrijblijvende boeking, drop je fiets af bij de service-bus en haal 'm dezelfde dag weer op. Veel makkelijker wordt het niet.
Kapotte fiets blijft in de schuur staan
Fietsen is een duurzaam, relatief goedkoop en gezond vervoersmiddel. Dat is met de continu stijgende brandstofprijzen een groot voordeel. Ook helpt fietsen om aan dat aanbevolen uurtje beweging per dag te komen, zonder dat het als ‘verplicht' sporten voelt. Er zitten veel voordelen aan fietsen, maar toch is er sinds 2018 een dalende trend zichtbaar als het gaat om de fiets als vervoersmiddel voor woon-werkverkeer. Volgens Yeply zit dat onder meer in de manier waarop Nederlanders met hun fiets omgaan. Vanuit de gedachte ‘zolang ie nog vooruit komt, fietsen we lekker door' plegen we vaak pas onderhoud aan onze fiets als hij echt stuk is en niet meer kan rijden. Als de fiets eenmaal kuren vertoont, komt deze vaak niet meer uit de schuur. En dat is zonde. En brengt vaak hoge reparatiekosten met zich mee. 'Wanneer je namelijk preventief onderhoud zou plegen aan je fiets, verleng je de levensduur ervan en kan je de auto vaker laten staan’, aldus Schiedammer Rick van de Poll van Yeply.
De ANWB adviseert fietsers om hun fiets één keer per jaar bij een fietsenmaker te brengen om deze preventief te laten onderhouden. Zeker met de bijna anderhalf miljoen e-bikes in ons land is dat aan te raden, want de elektrotechniek in de fiets is gevoelig voor schade en kan dus sneller kapotgaan.
Preventief onderhoud scheelt geld
Uit cijfers van Yeply blijkt dat Nederlanders het onderhoud van hun fiets verwaarlozen, waardoor ze vaker onderdelen moeten vervangen dan in andere Europese landen. Een monteur van de mobiele fietsenmaker zegt: ‘Onderdelen die in Nederland vaker vervangen moeten worden dan in bijvoorbeeld Duitsland en Finland zijn de binnen- en buitenband, kabels en de ketting. Dat is niet nodig als je vaker preventief onderhoud laat plegen aan je fiets, waardoor je onder de streep goedkoper uit bent. Bovendien is het vervelend om te fietsen met een oude binnenband, want daardoor verliest die makkelijk spanning en moet je harder trappen om vooruit te komen. En waarom wel preventief onderhoud aan je auto, CV-ketel en je gebit, maar niet aan je fiets?’ Yeply wil graag een mentaliteitsverandering teweegbrengen onder de bevolking en promoot daarom preventief onderhoud.
‘Wanneer ik met de bus in de wijk sta, en de passerende fietsen in de gaten hou, dan merk ik dat er niet veel zijn, die in goede staat verkeren,’ zegt Sjaak Antheunisse, monteur bij Yeply. ‘De meesten fietsen maken een geluid wat niet klopt en dat betekent meestal dat er iets aanloopt. Naar mijn idee hoort een fiets zo comfortabel en veilig mogelijk te zijn en dien je te voorkomen dat je fiets herrie gaat maken. Soms trek ik mensen letterlijk van hun fiets om hun veel te zachte achterband op te pompen. Ik weet uit ervaring hoeveel plezier je kunt ervaren op een goed werkende fiets en gun iedere voorbijganger datzelfde plezier toe.’
Symptoombestrijding
‘De fietsenbranche kenmerkt zich door een traditionele aanpak van symptoombestrijding. En daar moet verandering in komen’, zegt Antti Känsälä, CEO en oprichter van Yeply. ‘Wij hebben ons bedrijf opgericht met als doel zo veel mogelijk mensen op de fiets te krijgen en beter leefbare steden te creëren. Toen bleek dat niet slecht weer, maar een kapotte fiets, de belangrijkste reden was voor mensen om de auto te pakken in plaats van de trouwe tweewieler, werd het voor ons tijd om in te grijpen. En wel door middel van preventief onderhoud. Want als je ketting gesmeerd is, je remblokken goed zijn afgesteld, je kabels genoeg olie hebben en je banden vol lucht zitten, is de kans op gebreken veel kleiner. Dan kun je dus blijven fietsen. En heb je de auto minder nodig.’
Over Yeply
Yeply is een mobiele werkplaats voor fietsen, die in 2016 in Finland is opgericht door twee jonge fiets-enthousiasten. Hun persoonlijke en professionele passies kwamen samen in het ‘two-man-and-a-van’ serviceconcept in de buitenwijken van Espoo in Finland. Inmiddels opereert Yeply in Finland, Duitsland, Oostenrijk, Verenigd Koninkrijk en Nederland. De focus van het bedrijf ligt op preventief onderhoud om zo lang mogelijk plezier te hebben van een fiets en daarmee bij te dragen aan een actieve, sociale en gezonde buurt.
Zowel particulieren als bedrijven met een fiets(vloot) kunnen rekenen op de service van Yeply. Dit kan zowel gaan om een eenmalige reparatie als om structureel, preventief onderhoud.
Om gebruik te maken van de service van Yeply kan op de website worden bekeken wanneer de mobiele werkplaats bij jou in de buurt staat. Online kan een afspraak gemaakt worden om de fiets te brengen.
Wil je als bedrijf een Yeply Service Dag organiseren bij jou op het werk om fietsgebruik onder de werknemers te stimuleren? Dat kan ook. Yeply bespreekt graag de mogelijkheden met je.
Nieuwsgierig geworden? Kijk op www.yeply.nl voor meer informatie en maak gauw een afspraak.
Tekst: Yeply Nederland
Foto's: Yeply Nederland
(advertorial)