Inzake het bieden van een stilteruimte op school:

DENK vraagt Lyceum Schravenlant om creatieve oplossing

DENK vraagt Lyceum Schravenlant om creatieve oplossing

SCHIEDAM - De raadsfractie van DENK Schiedam heeft aan Lyceum Schravenlant een open brief gestuurd, waarin de school wordt gevraagd om een creatieve oplossing in het bieden van een mogelijkheid van een stilteruimte, waarin onder meer de mogelijkheid bestaat te kunnen bidden. Je leest het persbericht van DENK en als bijlage de open brief hieronder.

Op 2 april jl. schreven we dit artikel:
Discussie over al dan niet bieden van gebedsruimte/stilteruimte op scholen
Lyceum Schravenlant in NRC als casus 'school zonder gebedsruimte'

 

Persbericht DENK Schiedam

"De voltallige fractie van DENK stuurt naar aanleiding van signalen en nieuwsberichten in de afgelopen week een open brief aan het Lyceum Schravenlant. In de brief geeft de fractie aan geschrokken te zijn van de ontwikkelingen. Uit nieuwsberichten blijkt dat het voor leerlingen onmogelijk wordt gemaakt om een paar minuten per dag te bezinnen en tot rust te komen. Leerlingen geven aan dat ze worden aangesproken op te islamitische kledij, gedreigd worden met schorsing en ook te maken hebben met fysiek ingrijpen van sommige leerkrachten bij het moment van bezinning.

In de open brief wordt de school een spiegel voorgehouden. Zo wordt aangegeven dat de school aangeeft voor een flexibele levenshouding te staan. Gemeenteraadslid ben Touhami betwijfelt of Schravenlant zich houdt aan haar eigen missie en visie: ‘Als je voor een flexibele levenshouding staat, dan ben je ook verantwoordelijk voor een praktische oplossing bij iets wat bij vele leerlingen aangaat’. De fractie van DENK stelt dat Lyceum Schravenlant verbitterd vasthoudt aan een keuze die in een andere tijdgeest is gemaakt. De open brief wordt afgesloten met een handreiking naar het schoolbestuur. DENK wil in het belang van alle leerlingen het gesprek aangaan met het schoolbestuur.

Gemeenteraadslid Ben Touhami: ‘Schiedam is een van de diverste steden in Nederland. Schiedam is ook de stad die dat omarmt. Het is onredelijk om van leerlingen te verwachten dat ze hun identiteit bij de ingang aan een kapstok hangen. Identiteit draag je altijd met je mee en daarom is het de hoogste tijd dat er voor deze leerlingen een oplossing komt’.

 

Open brief van DENK Schiedam aan Lyceum Schravenlant:

"Beste directie van het Schravenlant Lyceum,

Met grote belangstelling hebben we uw missie en visie op de website van het Schravenlant Lyceum gelezen. We zouden het niet anders verwachten van een school die stamt uit de 19e eeuw. Ook zijn we trots op een school als Schravenlant, in onze stad Schiedam. Waarbij de helft van onze fractie bij u op school heeft gezeten.

In uw missie en visie bevestigt u dat onderwijs samen met de samenleving moet gebeuren. We lezen dat Schravenlant zich richt op het veiligstellen van de toekomst, en daar hoort een "flexibele levenshouding" bij. Een van de kernwaarden is ‘respect voor verschillen en eenheid in diversiteit’. We moeten toegeven dat niet veel scholen zulke ingrijpende uitspraken doen als de uwe. En het zegt veel over waar uw school voor staat.

Maar de praktijk is bitter. Al enige tijd ontvangt onze fractie signalen dat leerlingen in uw school niet zichzelf kunnen zijn. Signalen dat er van leerlingen verwacht wordt dat ze hun identiteit bij de ingang van het schoolgebouw achter zich moeten laten. Afgelopen week bereikte dit wat ons betreft een hoogtepunt toen drie leerlingen (anoniem) hun verhaal vertelden aan een krant. We schrokken enorm, want ook wij wisten niet dat het er zo heftig aan toeging. Leerlingen die bedreigd worden met schorsingen, leerlingen die de wacht moeten houden terwijl hun medeleerlingen stiekem uiting geven aan wie ze willen zijn en leerlingen die aangeven dat het gebedskleedje onder hun knieën wordt weggetrokken.

Een van de manieren hoe inclusiviteit op scholen kan worden bevorderd, is door het creëren van een stilteruimte. Een stilteruimte biedt studenten de gelegenheid om te mediteren, bidden of zich gewoon terug te trekken voor een moment van rust en reflectie. Het is een plek waar studenten zich kunnen concentreren op hun innerlijke rust en kalmte, en waar ze zichzelf kunnen zijn zonder beoordeeld te worden.

Een stilteruimte kan ook een belangrijke rol spelen in het ondersteunen van studenten die
geconfronteerd worden met stress, angst of andere mentale gezondheidsproblemen. Het kan een veilige plek zijn waar studenten hun emoties kunnen uiten en waar ze hulp kunnen vinden bij het omgaan met hun gevoelens.

Wij zijn ervan overtuigd dat u het beste voorheeft voor uw leerlingen en dat u destijds een keuze heeft gemaakt in de tijdgeest van toen. Ondertussen is de wereld veranderd, Schiedam is anders geworden. Echter verwacht de snel veranderende samenleving zoals u dat mooi beschrijft in uw missie en visie ‘minder denken binnen vaste kaders’ en dat is het punt waarin wij zijn aanbeland.

In onze hedendaagse samenleving zijn we vaak boos op elkaar. Wij kiezen ervoor om niet zuur en bitter te zijn op het Schravenlant. Wij kiezen voor het gesprek. Wij kiezen voor hoop. Daarom willen wij met u het gesprek aangaan. Dit willen we doen voor uw leerlingen, voor het Schravenlant en uiteindelijk voor Schiedam. Zoals u hebt gemeld, verwachten wij van Schravenlant niets anders dan een creatieve oplossing.

Met vriendelijke groet,
Fractie DENK Schiedam"

08-04-2023