ROTTERDAM - In Rotterdam komt er een havo met alleen vierde en vijfde klassers, anders gezegd een havo zonder een ‘onderbouw’. En op die havo komen uitsluitend leerlingen te zitten die reeds een vmbo-tl-diploma op zak hebben, in de volksmond nog steeds mavo-diploma genoemd. Waar is dat nou voor nodig, er zijn toch al genoeg normale havo’s in Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en omgeving?
door Jan Schrijver
Ester Matieschek legt uit waarom zo’n havo hard nodig is. Zij is projectleider van ‘De Havo Rotterdam’, die na de zomervakantie van start gaat. Van leerlingen die doorstromen van mavo naar havo valt 25% tot 30% uit in het eerste jaar, zo weet Ester Matieschek. Ter voorbereiding van deze nieuw havo, die gespecialiseerd is in mavo-leerlingen die doorstromen, heeft zij het afgelopen halfjaar met veel leerlingen gesproken die deze stap gezet hebben. “Ik vraag onder meer: wat heb je gemist? Waar liep je tegenaan? Welke problemen waren er? De inzichten die deze gesprekken opleveren, gebruiken we in De Havo Rotterdam.”
Momenteel gaan leerlingen die met hun mavo-diploma op zak een havo-diploma willen halen verder in klas 4 van een havo. Alleen of misschien met enkele mavo-leerlingen zitten zij dan in een klas met leerlingen die overgegaan zijn van de derde naar de vierde klas van de havo, en dat zijn doorgaans scholieren die zich in een andere ontwikkelingsfase bevinden. De leerlingen met een mavo-diploma hebben er inmiddels vier klassen op zitten en weten wat het is om met goed gevolg examen te doen. Zij hebben de voorbereiding op het examen en de spanning van het doen van het examen meegemaakt. “Je kunt dus merken dat ze meer ervaring hebben”, zegt Ester Matieschek. “Aan de andere kant hebben ze op een heel andere manier leren leren en is hun kennis op een andere wijze getoetst.” Zij verduidelijkt dit met een voorbeeld. “Bij geschiedenis hebben ze rijtjes met jaartallen geleerd: wat is er in welk jaar gebeurd? Die opgedane kennis wordt ook zodanig getoetst. De vraagstelling voor de havo-leerling is anders. Die krijgt het jaartal 1945, een cartoon en een krantenartikel gepresenteerd en moet vervolgens op basis daarvan verbanden leggen.”
Ester Matieschek: “De nieuwe havo waarmee wij na de zomervakantie beginnen, is puur gericht op de mavo-leerlingen die hun diploma hebben gehaald en daarna hun havo-diploma willen halen. We gaan onze leerlingen dus begeleiden naar het behalen van het havo-diploma. Dat begint al vóór de zomervakantie! In juni volgen degenen die zich hebben ingeschreven voor De Havo Rotterdam gedurende tien middagen ons doorstroomprogramma, zodat ze extra goed van start gaan in 4 havo. Daarin geven we onder meer aandacht aan hoe je kunt leren en hoe je kunt plannen. We gaan in op het verschil in vraagstelling zoals ze die gewend waren op de mavo en zoals die is op de havo. We pakken daarin meteen al goed door: wat is het verschil tussen het mavo-examen dat ze onlangs hebben gedaan en het havo-examen dat ze als het goed is binnen twee jaar gaan doen. We gaan duidelijk maken wat het programma van toetsing en afsluiting – ofwel pta - voor hen als havo-leerling op De Havo Rotterdam inhoudt. Hierin staat de inhoud, planning en beoordeling van het schoolexamen, waaronder het profielwerkstuk. Als je er geen idee van hebt wat een pta is en hoe het werkt, sta je aan het begin van de wedstrijd al met 1-0 achter, en dat kunnen we voorkomen.”
“Ook tijdens beide schooljaren bieden we persoonlijke ondersteuning”, zo vervolgt Ester Matieschek. “Iedere leerling heeft twee jaar lang een persoonlijke coach voor ondersteuning en begeleiding. Gebruikelijk is dat docenten tevens voor een bepaalde klas mentor zijn. Bij ons werkt dat anders. De docenten hebben in de klas zeker een begeleidende rol, maar concentreren zich op hun primaire taak, het lesgeven. De coaches geven geen les, die zijn volledig beschikbaar voor begeleiding en ondersteuning, ze zijn daar specifiek in opgeleid en getraind.”
“Ik heb in het afgelopen jaar met veel mensen in de wereld van het voortgezet onderwijs gesproken over onze plannen voor De Havo Rotterdam. ‘Het lijkt wel Luzac, maar dan in het reguliere onderwijs, maar hoe kunnen jullie al die extra begeleiding bekostigen?’, is één van de reacties die me is bijgebleven.” Matieschek beantwoordt de vraag: “In De Havo Rotterdam zullen de docenten een grote mate van beslissingsbevoegdheid hebben, en zijn er geen managementlagen nodig. Dat spaart kosten uit.”
“We bieden onze leerlingen trouwens nog een ‘extra’ mogelijkheid. De leerlingen kunnen kiezen uit alle profielen met de gangbare examenvakken en daarnaast kunnen ze ook kiezen voor de drie examenvakken Spaans, mode en sport.”
De Havo Rotterdam begint na de zomervakantie met twee klassen van elk ongeveer 25 leerlingen. Ook mavo-leerlingen van buiten Rotterdam zijn van harte welkom. De Havo Rotterdam is gevestigd aan de Beukelsdijk 145 (vanaf Station Schiedam Centrum in zo’n tien minuten te bereiken met bus 38). Uiterste datum van aanmelding voor De Havo Rotterdam is 1 april 2023.
De Havo Rotterdam is onderdeel van LMC Voortgezet Onderwijs Rotterdam, een koepel van 23 scholen in de regio Rotterdam. Hier vind je de website van De Havo Rotterdam en hier van LMC. Op 12 januari aanstaande is er een Rotterdamse scholenmarkt in Schiedam, die wordt georganiseerd door LMC en het Zuider Gymnasium (zie voor de scholenmarkt verder het artikel onder deze link).