SCHIEDAM - Sinds vorige week kun je bij Schiedam Partners een tour boeken waarin je een kijkje achter de schermen neemt bij De Bonte Koe Chocolade aan de Lange Haven.
door Jan Schrijver
Als redactie liepen we de tour mee met een groepje collega's van de personeelsafdeling van de Hogeschool Rotterdam. Eén van de dames, een Schiedamse, had haar collega's uitgenodigd voor een bezoek aan Schiedam. Elk van de niet Schiedamse vrouwen woont in de omtrek van Rotterdam, maar bijna ieder van hen was nog nooit in Schiedam geweest. De mooie Lange en Korte Haven, met veel historische gebouwen en de hoge molens, het was een openbaring, dat ze dat zo dicht bij Rotterdam vonden. En het bezoek aan het ambachtelijke chocoladebedrijf, dat zij wl al kennen van de twee winkels in Rotterdam, was een schot in de roos.
Amy Klein, samen met haar broer Connor eigenaar van het chocoladebedrijf dat vorig jaar het dertigjarig bestaan vierde, legde uit wat er allemaal komt kijken om van biologische cacaoboon tot chocolade te komen en hoe daarna door De Bonte Koe de chocolade verder ambachtelijk verwerkt wordt tot bijvoorbeeld bonbons, bouchées, repen en figuren als chocoladeletters en paaseieren. De diverse zintuigen werden beproefd. Zo zie je op de foto boven het artikel de borrelglaasjes. Niettegenstaande dat het bedrijf in een voormalige jeneverstokerij gevestigd is, waren de glaasjes voor deze gelegenheid gevuld met Kumasi, een fruitsap van cacao.
Na deze uiteenzetting zette iedereen een hygiënisch blauw mutsje op, waarna een trapje werd opgegaan en de productieruimte (die ligt op Hoogstraat-niveau) werd betreden. Daar hoorden de deelnemers onder meer dat de voorbereidingen voor de vervaardiging van de sinterklaas- en kerstproducten nu al worden getroffen. Ook keken ze even mee hoe een ervaren chocolatier bezig was met het ontwikkelen van nieuwe bonbons. De deelnemers mochten enkele nieuwe in ontwikkeling zijnde bonbons proeven, zoals die met lavendelvulling (zie foto onder).
De productieruimte werd verlaten aan de Hoogstraat-zijde, waar een kijkje genomen werd bij de chocolade-automatiek. Een van de vragen van de dames was, wat piektijden zijn voor verkoop uit de automatiek. "Bijvoorbeeld 's avonds tegen een uur of tien. Ruim na het avondeten, maar enkele uren voor het slapengaan", antwoordde Amy. De deelneemsters hadden na de tour, die ongeveer twintig minuten duurt, inmiddels wel trek gekregen in een bouchée. Via de Taansteeg werd teruggelopen naar de Lange Haven, waarna de dames hun witte jas en hygiënisch mutsje weer inleverden en in het winkelgedeelte een bouchée en drankje naar keuze uitzochten. Daarna was het genieten en dankzij het prachtige zomerweer gebeurde dat op het terrasje voor de deur (ook binnen heeft De Bonte Koe zitjes om een drankje met wat lekkers erbij te nuttigen).
"We hebben in onze bedrijfsstatuten laten vastleggen dat we in onze bedrijfsvoering streven naar een positieve invloed op de maatschappij en milieu. Daarvoor is ook belangrijk dat we als bedrijf transparant zijn. Mensen een kijkje achter de schermen bieden, is een manier om transparantie te bieden. De zomermaanden zijn in onze productie relatief rustig, daarom hebben we nu de mogelijkheid de tours aan te bieden. Vanaf oktober wordt het hier weer erg druk", zo legt Amy Klein uit waarom de tours in de zomermaanden worden gehouden.
De tours zijn mogelijk tot en met september op
– Woensdag, aanvang 15.00 uur
– Donderdag, aanvang 15.00 uur
– Vrijdag, aanvang 15.00 uur
Je kunt bovengenoemde tours individueel boeken via deze link via de website van Schiedam Partners. De kosten zijn 11 euro per persoon, inclusief een drankje en bouchée. De tour duurt 20 minuten (exclusief koffie/drankje drinken en bouchée proeven).
Met een groep van minimaal 8 personen, is de tour ook op andere dagen en tijden te boeken, informatie info@debontekoe.nl