SCHIEDAM - In de Monopole op de Hoogstraat in Schiedam zijn momenteel de foto’s te bewonderen van een achttal fotografen. Elke fotograaf gebruikt een eigen thema en een eigen manier van fotograferen, waardoor het geheel heel divers wordt.
door Louise Melchers
Het fotowerk van Ester Besuijen lijkt in eerste instantie helemaal niet op fotografie. Voor haar ondergrond gebruikt zij handgeschept papier waarop zij prints afdrukt van een soort selfies. Ze fotografeert zichzelf via metalen ondergronden. Soms gebruikt ze rood koper, soms geel koper, maar ook rvs geeft hele mooie resultaten. Altijd is ze op zoek naar materialen die haar beeltenis reflecteren, zowel thuis als elders. Dan is het wachten op een mooie lichtinval voor ze met haar Nikon-spiegelreflex een opname maakt. Haar foto’s drukt ze af op een soort plastic, zoals vroeger wel gebruikt werd bij een overheadprojector. Voordat de druk droog is, behandelt ze het papier met alcohol, waarna ze het plastic vel omkeert en op het papier legt.
“Het duurde een tijd voor ik deze techniek kon perfectioneren en het gaat ook nog regelmatig mis, maar als het werkt, dan krijg je dus deze resultaten. Heel vaak gebruik ik hiervoor de handgel die nu in coronatijd gebruikt wordt om je handen te reinigen.” Meestal maakt ze werk ter grootte van één A4. Maar haar coach, Eric van Straaten, autonoom fotograaf en oud-docent fotografie aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam stimuleerde haar om ook groter werk te maken. Negen A4-prints vormen één grote foto. “Het was spannend, maar ik ben blij met het eindresultaat,” vertelt Ester. Het thema voor haar werk vormde haar burnout van een aantal jaar geleden. “Deze blijft als een schaduw om je heen hangen, want hij gaat nooit helemaal weg, maar hij bracht me ook dit werk,” vertelt ze vrolijk lachend.
Marcel Borgstijn (zie foto geheel boven artikel) maakte een serie over het leven van zijn zoon Victor. Bij Victor werd de diagnose ASS (Autisme Spectrum Stoornis) gesteld en toen bleek dat dit vaak erfelijk is, ging vader Marcel zich een aantal dingen afvragen. Victor heeft ASS in een zeer lichte vorm en kan goed meekomen in de maatschappij. Momenteel zit hij op de havo. Op één van de foto’s zit hij in de klas met zijn hoofd naar achter. “Het lijkt alsof hij helemaal niet oplet en andere dingen zit te doen,” zegt Marcel, “maar dat is maar schijn. Hij kan achteraf heel goed samenvatten wat hij allemaal gehoord heeft.” In de serie verbeeldt Marcel de emoties en gevoelens van Victor. Zo rent Victor als hij boos is vaak de trap op. Hij moet dan even alleen zijn. Op zo’n moment legt zijn vader dan net vast hoe hij naar boven rent. Later laat hij de foto aan Victor zien. De foto’s op de tentoonstelling vormen een heel intiem portret in zwart-wit.
Weer een heel ander soort werk maakte Gerrit Meerman, oud-docent op Sg Spieringshoek. Tijdens de coronaperiode ging hij regelmatig naar de Vlaardingse Broekpolder om daar vast te leggen hoeveel mensen gebruikmaakten van deze buitenplek. Voor zijn foto van 4 x 2,50 meter gebruikte hij meer dan 200 foto’s om een beeld samen te stellen dat je in het echt niet zo tegen zal komen. Het ziet eruit of tegelijkertijd heel veel mensen gebruikmaken van de klimtoestellen en de paden, maar dat is pure schijn. Gerrit bepaalt een standpunt en maakt dan een aantal basisfoto’s die hij gebruikt als basis voor zijn hoofdfoto. Verder fotografeert hij mensen die aan het sporten zijn op verschillende standpunten en maakt er een compositie van.
De mensen staan op de foto wél op de plek waar hij ze fotografeerde, maar ze stonden er niet allemaal op hetzelfde tijdstip. “Het duurde even voordat ik de techniek om deze foto samen te stellen onder de knie had,” aldus Gerrit. “Eerst knipte ik maar wat raak, maar toen merkte ik al snel dat ik dan bijvoorbeeld met de belichting in de knoop kwam, dus ik heb mijn techniek aangepast, net zolang tot het lukte om van alle foto’s samen één foto te maken.” De foto is afgedrukt in 150 dpi (dots per inch) en is afgedrukt op doek. Ook hangen er foto’s in een kleiner formaat die op dezelfde manier samengesteld zijn. “Vooral die foto’s die ’s avonds gemaakt zijn, waren ingewikkeld om goed te krijgen. Daar staan dan ook minder mensen op, maar zeker door de motregen in het avondlicht hebben ze wel een bijzondere sfeer gekregen,” vertelt Gerrit.
De groep amateurfotografen komt al sinds 2015 in wisselende samenstelling bij elkaar en is begeleid door verschillende professionele fotografen. De laatste twee jaar is de groep begeleid door Eric van Straaten. Deze samenwerking resulteert nu in deze tentoonstelling ‘Next Level’.
Het is een tentoonstelling geworden waar je je ogen uitkijkt en waarbij het interessant is om ook de fotografen eens goed aan de tand te voelen over hoe ze te werk zijn gegaan. Er is nog meer te zien dan je in eerste instantie ziet.
Openingstijden van de tentoonstelling: 27 november tot en met 19 december op vrijdag, zaterdag en zondag tussen 12.00 – 17.00 uur. Hoogstraat 99, Schiedam. Toegang is gratis.
Website https://donkerekamers.nl/nextlevel/
Je ziet werk van: Ester Besuijen, Marcel Borgstijn, Gerrit Meerman, Jan Ros, Joty Biegel, Carol Olerud, Kees Dijkman en Huub Bierens.
Hier lees je ons eerdere artikel inzake de aankondiging van de tentoonstelling:
https://www.deschiedammeronline.nl/artikel/details/fototentoonstelling-next-level-in-monopole
Hieronder zie je een video door Jan Willem de Boer van JW TV Schiedam die in gesprek ging met Huub Bierens, één van de acht exposanten.