Snel duidelijkheid met vertrouwde zorg

Franciscus start met eigen focuskliniek

Franciscus start met eigen focuskliniek

SCHIEDAM - ‘Het is een beetje een feestweek,’ begint voorlichter Jasja Blanken. ‘Gisteren hebben we de officiële ingebruikname gevierd met het betrokken personeel. Vandaag (dinsdag 15 april) is er de persbijeenkomst en morgen zijn de huisartsen te gast om uitgelegd te krijgen hoe de focuskliniek functioneert.’

Franciscus is gestart met Franciscus Focus, een focuskliniek waar patiënten snel duidelijkheid krijgen over hun klachten en de juiste behandeling. De vertrouwde zorg en expertise van het ziekenhuis staan hierbij centraal. ‘We streven ernaar om patiënten binnen 3 weken een diagnose en behandelplan te bieden. Hiermee worden lange wachttijden en onzekerheid zoveel mogelijk voorkomen,’ aldus Directeur Focus Susanne Petra. Zij deelt die positie met Roland Klein Nagelvoort. In het dagelijks leven orthopedisch chirurg en ‘manager in opleiding,’ zoals hij het zelf definieert.

Waarom een focuskliniek?
De druk op de zorg blijft toenemen. Mensen worden ouder en hierdoor is er een groeiend aantal patiënten met complexere zorgvragen. ‘Hierdoor staat de toegankelijkheid van zorg onder druk,’ zegt Peter-Willem van Lindenberg (lid Raad van Bestuur). ‘In Franciscus Focus bundelen we de planbare zorg.’ Roland Klein Nagelvoort haakt in en zegt: ‘Dat is medische zorg die nodig is, maar geen spoed heeft. Zowel voor de oudere patiënt met meerdere medische aandoeningen, als voor patiënten die slechts een kleine ingreep nodig hebben maar verder gezond zijn. We organiseren deze planbare zorg zodanig dat de beschikbare capaciteit optimaal wordt benut. Hierdoor zetten we een belangrijke stap om de toegankelijkheid en kwaliteit van zorg voor onze patiënten te waarborgen.’

Peter-Willem van Lindenberg: ‘Met Franciscus Focus creëren we een duurzame oplossing om alle zorg die in het ziekenhuis moet plaatsvinden te kunnen blijven leveren. We nemen onze verantwoordelijkheid om de zorg toegankelijk te houden serieus, juist nu de vraag groeit. Door de zorg slim in te richten en processen te optimaliseren zorgen we voor toekomstbestendige zorg voor iedereen.’

Snelle diagnose, deskundige zorg
Bij Franciscus Focus ligt de nadruk op kwaliteit en snelheid. Patiënten krijgen binnen 3 weken een diagnose en een persoonlijk behandelplan. Het moment van de operatie of behandeling wordt vervolgens samen met de patiënt bepaald. Alle behandelingen of operaties vinden plaats binnen de muren van Franciscus, specifiek op locatie Vlietland in Schiedam. Poliklinische afspraken vinden plaats op alle locaties van Franciscus, zodat patiënten dicht bij huis de juiste zorg krijgen.

Henk van der Zon (blije patiënt)
250415 Vlietland focus Peter JooreZe zijn er nog. Ondanks de vergrijzing is Maassluizer Henk van der Zon, een levenslustige 81-jarige met het uiterlijk van een 60-jarige, naar eigen zeggen ‘voor het eerst in een ziekenhuis’. Als patiënt welteverstaan. ‘Vanmorgen heb ik een knieprothese gekregen. Daarna vrijwel direct naar fysiotherapie en nu zit ik pijnloos rechtovereind.

Het team krijgt van mij een 10+. Ik was best een tikje angstig. Het is toch een vreemde plek waar je bent. Het meest zag ik op tegen de ruggenprik, maar die zat er al voor ik het wist. Mijn knie voelt goed aan en ik denk al aan fietsen. Géén e-bike, natuurlijk.

Met mijn vrouw Petra (76) maak ik ieder jaar bergwandelingen en gaan we wildwaterkanoën. Nu ik me zo voel, al moet er nog wel wat water door de rivier, denk ik dat we dit kunnen blijven doen. Daar ben ik erg blij mee. Dat spreekt.

Al-met-al is het me in het Vlietland Ziekenhuis 100% meegevallen. De snelheid, uitleg, operatie en (na)zorg. Allemaal top.’

Samen zijn we één
'Hoewel Franciscus Focus zich richt op efficiënt georganiseerde planbare zorg, zijn we als Franciscus één topklinisch ziekenhuis. Dit betekent dat patiënten in alle situaties kunnen rekenen op de expertise van ons gehele ziekenhuis. De nauwe samenwerking tussen specialisten, zorgverleners en collega's van ondersteunende diensten zorgt ervoor dat iedere patiënt de best mogelijke zorg krijgt.'

Intentie focuskliniek
‘Wachten op een behandeling vreet aan een mens. Onzekerheid is geen fijne kameraad,’ aldus Jasja Blanken. ‘We proberen nu alles in kort tijdbestek onder te brengen - van eerste bezoek huisarts, via operatie en nazorg tot aan ontslag ziekenhuis. Soms zijn we streng (maar rechtvaardig) voor een patiënt. Niet iedere kwaal laat zich oplossen met een operatie. Er zijn er die gewoon wat vaker en frequenter moeten bewegen.’

Binnen de focuskliniek vallen onder andere de volgende specialismen: Orthopedie, Gynaecologie, Heelkunde, Dermatologie, Plastische Chirurgie en KNO. ‘En er zijn meer afdelingen die willen aanhaken,’ aldus Susanne Petra.

Symbiose
Het idee van de focuskliniek is zeker geen elitair in het directeurskamertje bedacht idee. Het gaat hier om een gezamenlijk project waarin zowel RVB, directie, chirurgen en verplegend personeel een gelijke stem hadden, hebben en houden. Want: nu de eerste stap van de patiënten-reis is gezet, volgen er zeker meer. Als alle afdelingen deel uitmaken van deze medische symbiose is zowel de ingreep geslaagd als de spreekwoordelijke patiënt nog in leven.

Verpleging
‘Voor ons is het niet enkel fijn werken,’ weet regieverpleegkundige Rebecca de Waard-Brouw, die zich nu ook in algemene zin inzetbaar ziet, ‘maar we zijn nu ook algemeen inzetbaar en krijgen de kans ons te scholen in meerdere disciplines. Dat maakt het werk niet alleen leuker: je ziet ook wat andere afdelingen doen en wat dat van doen heeft met jouw werk. Je hebt overzicht.

De tijd dat de dokter alles bepaalt,’ ze lacht en vervolgt, ‘is voorbij. Het is nu het hele team dat meedenkt en doet.’ Ze wijst op een dia en zegt: ‘Het patiënten-tevredenheidsonderzoek laat zien dat we in de maand maart, onze officieuze startmaand, een 8,6 scoren. Dat geeft de burger moed en wijst ons dat we op de goede weg zijn.’

Susanne Petra: ‘De minst hoge scores komen voort uit kleine zaken die nog niet geheel uitgewerkt zijn. We zijn en blijven organisatorisch in beweging. Juist zaken die nog niet op orde zijn, zijn voor ons van belang. Daarop moeten we ons (blijven) focussen.’

Het geheel meer dan som der delen
Zoals bekend bestaat Franciscus uit meerdere onderkomens. Naast Vlietland Schiedam en Franciscus Gasthuis zijn er ook nog de satelliet-filialen, om het maar oneerbiedig te zeggen, Willemsplein (Rotterdam) en Berkel en Maassluis.

Als eind dit jaar alle werkzaamheden, met name op de derde etage, waar veel van bovenstaande zich afspeelt, achter de rug zijn is, zijn alle filialen ook meegenomen in het proces van kort en goed.

Ontslag aanstaande?
Op de derde etage vind je de ontslaglounge. Een ruimte exclusief voor patiënten die deze dag naar huis mogen, maar nog moeten wachten op bijvoorbeeld medicijnen of het ontslagpraatje waarin wordt uitgelegd welke je oefeningen zijn en andere tips. Is dat gebeurd … dan mag je echt naar huis. Houd daarbij in gedachten dat Henk van der Zon je lachend is voorgegaan.

Tekst
Peter Joore

Fotografie
Peter Joore | Franciscus

Fotobijschriften (van boven naar onder en van links naar rechts)
1. Susanne Petra (directeur), regieverpleegkundigen Danique Bouhuizen en Rebecca de Waard-Brouw en orthopedisch chirurg Roland Klein Nagelvoort in de Ontslaglounge
2. Patiënt Henk van der Zon tussen Roland en regieverpleegkundige Danique
3. Focus!
4. Het voltallige team rond de focuskliniek: specialisten en ondersteunende diensten
250415 Vlietland focus Peter Joore2
250415 Vlietland focus Franciscus

15-04-2025