SCHIEDAM - De eerste plaat die ik in 1976 van Genesis kocht was Wind & Wuthering. Afgezien van wat obscure radiogeluiden en een enkel lovend krantenbericht wist ik niet meer dan wat via schoolpleinpraat tot mij kwam. Genesis heette avant-garde muziek of progressieve rock. Het paste, althans bij mij, naadloos in het rijtje 'onbegrepen door ouderen'-muziek als ELP, Yes of Camel.
door Peter Joore
Een jaar later lag Seconds Out in de schappen. Een live dubbelaar, zoals dat nu gelukkig weer heet, met opnamen uit Parijs met zowel (Peter) Gabrielesk werk van zowel A trick of the Tail als Selling England by the Pound maar nu met Phil Collins als solozanger. Chester Thomson bezette de eerste drumkruk. Soms in nauwe samenwerking met Collins om samen enerverende drumpartijen ten gehore te brengen. Niet alleen was dit album de geboorte van het nieuwe Genesis, het bleek tevens de zwanenzang van gitarist Steve Hackett.
Geheugensteun
Voor wie het allemaal niet meer (helemaal) weet: Seconds Out bevat de volgende en meest lekker lang uitgesponnen nummers: Squonk, The Carpet Crawlers, Robbery, Assault and Battery, Firth of Fifth, I Know what I Like (in your wardrobe), The lamb Lies Down on Broadway, The Musical Box, Supper’s ready, The Cinema Show, Dance on a Volcano en tot slot Los Endos.
Originele bezetting
Tony Banks (toetsen, achtergrondzang), Steve Hackett (gitaar), Phil Collins (zang, drums), Mike Rutherford (bas, gitaar, achtergrondzang), Bill Bruford en Chester Thomson (drums, percussie).
Theater aan de Schie bezetting
Ebert Zwart (toetsen, gitaar, achtergrondzang), Edwin Roes (gitaar), Roland van der Horst (zang), Erik-Jan de Waard (bas), Lex Bekkernens en Roy Kieftenbeld (drums, percussie).
The Genesis Project
Maar genoeg over het muzikale leven van deze journalist. Terwijl melancholische tranen mij over de ongeschoren wangen biggelen tijdens het beluisteren van Wind & Wuthering gaat de telefoon. The Genesis Project-zanger Roland van der Horst aan de “lijn”. Tijd voor een interview. Helemaal objectief ben ik al tijden niet meer. Maar dat mag geen obstakel heten in dit geval.
De vraag waarom juist is gekozen voor Seconds Out lijkt me een hypothetische. Dit album ligt immers onwrikbaar op het snijvlak van het oude Genesis mét zanger/performer Peter Gabriel en het nieuwe Genesis waarin het theatrale en voor de overige bandleden ongeweten en zelfs ongewenste verkleedwerk, compleet met onder meer blauwe jurk en vossenkop, van de frontman.
Verdere vragen stellen we aan Roland van der Horst. Een bevlogen bijna-monoloog van de zanger van The Genesis Project.
Roland van der Horst: ‘Dat Peter Gabriel op het podium zijn eigen gang ging, werd niet door alle bandleden op prijs gesteld. Of het kwam door verlegenheid of een hypergevoel voor theater is niet bekend. Maar na Foxtrot (1972) was de rol van de excentrieke zanger wel een beetje uitgespeeld.
Met dé Genesisbijbel Seconds Out richten we ons niet alleen specifiek op het begin van Deel II van de band. Al is met dit album nog niet geheel duidelijk welke richting de band uit wil. De zang (en het extra drumwerk) van Phil Collins geeft een geheel nieuwe dimensie aan de muziek. Genesis neemt in deze periode definitief de afslag van de progrock snelweg en richt zich meer op de betere en makkelijker in het gehoor liggende popmuziek. Eerst nog een mooie mix van eerder werk met op dat moment hagelnieuwe nummers en alles gezongen door Phil Collins. We onthouden ons dan ook niet van later werk In the Air Tonight (1981) van Phil Collins als solist en Mama (1983). Dat zijn tevens opwarmertjes voor volgend theaterseizoen als we nog verder het nieuwere Genesis-pad bewandelen.
Wij houden ons zoveel mogelijk aan de originele partijen. Die staan bol van de dynamiek. Neem alleen al de twee drummers … Het performen van Genesis is trouwens geen sinecure. Veel wisselende ritmes, het tellen en de diverse maatsoorten maken dat je echt “in” de muziek moet zitten. Meer nog dan een gedegen conservatoriumopleiding is “gevoel” het belangrijkste element bij deze muziek. Technisch is Genesis zondermeer “pittig”. We hebben alle zes dan ook ontelbaar veel luisteruurtjes weg. De naald in de groef en absorberen wat je hoort.’
Voor het laatst?
Roland van der Horst: ‘Schiedam en Theater aan de Schie zijn voorlopig ons eindpunt. Gelukkig alleen van deze tour. We zijn opgenomen in de stal van George Visser. Daar zijn we erg blij mee. Het impresariaat is bezig om seizoen 2023-2024 voor ons te boeken. Na de Jeneverstad kun je ons nog wel beluisteren in het clubcircuit. Daarover volgt snel duidelijkheid.’
Neusje van de muzikale zalm
Roland van der Horst: ‘Op 27 oktober beleefden we ons finest hour. Op die dag kreeg Steve Hackett in Bergen op Zoom de SENA European Guitar Award uitgereikt. Met spreekstalmeester Leo Blokhuis.
Hiervoor was The Genesis Project ook uitgenodigd. Zaten we ineens tussen Jan Akkerman, Hans Eikenaar en Michel van Schie en nog vele andere muzikanten in. Geweldige ervaring. Ebert Zwart heeft zelfs nog met Steve Hackett samengespeeld en later zat hij zichtbaar in de zaal toen The Genesis Project optrad. Tsja, muziek is dan geen taart, maar dit was wel de kers die erop past.
Roland van der Horst: ‘Dat we gek zijn van Genesis zullen de toeschouwers vanaf de eerste tonen direct merken. Alle Genesisgevoel dat we in de muziek kunnen leggen, leggen we er ook in. Het wordt een concert voorzien van een nagelnieuw déjà vu dat zeker liefhebbers van het eerste uur in vervoering zal brengen. Daar durf ik mijn stem, ik ben tenslotte zanger, best voor in het vuur te steken.’
The Genesis Project
Seconds Out (integraal optreden)
Website: www.genesisproject.nl
Datum: donderdag 10 november
Aanvang: 20.15 uur Entree: € 25.00
Theater aan de Schie
Stadserf 1
3112 DZ Schiedam
Telefoon: 010-2 467 467
E-mail bespreekbureau: info@theateraandeschie.nl
Website: www.theateraandeschie.nl
Tekst: Peter Joore (De Vlaardinger/De Schiedammer Online)
Foto: optreden in Bibelot, Dordrecht (bron foto The Genesis Project)