GroenLinks vindt dat vliegveld met cijfers goochelt

GroenLinks vindt dat vliegveld met cijfers goochelt

SCHIEDAM - GroenLinks Schiedam vindt dat het vliegveld in Rotterdam met cijfers goochelt om binnen de toegestane 'geluidsruimte' te blijven. De raadsfractie heeft er vragen over gesteld aan het college van B&W van Schiedam. Je leest de inleiding erop (persbericht GroenLinks) en de gestelde vragen hieronder.

Persbericht GroenLinks Schiedam

"Rotterdam Airport goochelt met cijfers"

"In de vergadering van de CRO* op 9 maart 2023 werd aan de deelnemers gemeld dat de geluidsruimte 2022 van het vliegveld met terugwerkende kracht is herberekend. Tijdens de vergadering is aangegeven dat een herberekening is gemaakt op basis van een nieuwe “invoerset”, met als uitkomst dat het vliegveld binnen de geluidsruimte is gebleven. GroenLinks-raadslid Yorick Haan heeft vragen gesteld over het gegoochel met cijfers.

Tegen het einde van het gebruiksjaar (1 november 2021 - 31 oktober 2022) heeft de luchthaven zelf de inspectie benaderd en “maatregelen genomen” om te voorkomen dat de geluidsruimte overschreden zou worden. In eigen communicatie legt de directie van de luchthaven de schuld bij de traumahelikopter en aanhoudende oostenwind. De overloop van Schiphol in de zomermaanden wordt niet genoemd als mogelijke oorzaak.

De maatregelen lijken niet meer te zijn dan een herberekening van de geluidsruimte. GroenLinks is op z’n zachtst gezegd verbaasd over het feit dat de geluidsruimte met terugwerkende kracht is herberekend, daarom heeft Yorick Haan vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.

Hij wil onder andere weten wat het college vindt van de het gegoochel met cijfers door Rotterdam Airport. Ook wil hij weten of het college al eerder wist van de rekentruc en waarom de raad niet is geïnformeerd."

  • CRO = Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Rotterdam, een overlegorgaan van vliegveld, ministerie, inspectie, provincie, gemeenten en bewonersvertegenwoordigers.

Schriftelijke vragen ex art. 43 RvO over herberekening geluidsruimte RTHA

"Ons is ter ore gekomen dat tijdens de vergadering van de CRO Luchthaven Rotterdam op 9 maart 2023 bekend is gemaakt dat de geluidsruimte 2022 van het vliegveld met terugwerkende kracht is herberekend. Tijdens de vergadering is aangegeven dat een herberekening is gemaakt op basis van een nieuwe “invoerset”, met als uitkomst dat het vliegveld binnen de geluidsruimte is gebleven.

Tegen het einde van het gebruiksjaar (1 november 2021 - 31 oktober 2022) heeft de luchthaven zelf de inspectie benaderd en maatregelen genomen om te voorkomen dat de geluidsruimte overschreden zou worden. In eigen communicatie legt de directie van de luchthaven de schuld bij de traumahelikopter en aanhoudende oostenwind. De overloop van Schiphol in de zomermaanden werd niet genoemd als mogelijke oorzaak.

Naar nu lijkt bestaan de maatregelen – in ieder geval deels – uit een herberekening van de geluidsruimte. De GroenLinks-fractie is verbaasd over het feit dat de geluidsruimte met terugwerkende kracht is herberekend en heeft daarover de volgende vragen.

1. Was er een vertegenwoordiger namens de gemeente Schiedam bij de vergadering van de CRO aanwezig?

2. Klopt het dat tijdens de vergadering is bekendgemaakt dat de geluidsruimte met terugwerkende kracht is herberekend?

3. Wat is het oordeel van het college over deze herberekening met terugwerkende kracht?

4. Waarom heeft het college de raad niet geïnformeerd over de (mededeling over de) herberekening?

5. Zijn de CRO-deelnemers vooraf op de hoogte gebracht van de op handen zijnde herberekening?

a. Zo nee, waarom niet?

6. Is het college vooraf op de hoogte gebracht van de op handen zijnde herberekening?

a. Zo ja, waarom heeft het college de raad daar niet over geïnformeerd?

b. Zo nee, deelt het college de mening van de GroenLinks-fractie dat dat wel had moeten gebeuren?

7. Wat is het effect van de herberekening geweest op de uitkomsten? Zijn daardoor meer vliegbewegingen mogelijk geworden binnen de geluidsruimte?

8. Wie is verantwoordelijk voor het berekenen van de geluidsruimte?

9. Op wiens initiatief is de herberekening ter hand genomen?

10. Hoe vaak heeft in de afgelopen 10 jaar herberekening plaatsgevonden?

11. Hoe vaak heeft dat geleid tot minder en hoe vaak tot méér toegelaten vliegbewegingen?

12. Deelt u de mening van de GroenLinks-fractie dat al deze informatie van belang is voor komende debatten, maar ook van invloed geweest had kunnen zijn op de debatten die in de afgelopen maanden zijn gevoerd?

a. Zo nee, waarom niet?

Verder zouden we om zelf vergelijkingen te kunnen (laten) maken graag beschikken over de gewijzigde “invoersets”.

Namens de fractie van GroenLinks, Yorick Haan"

Foto: een Transavia-vliegtuig komt laag over Schiedam heen voordat het op het vliegveld van Rotterdam landt (foto door Louise Melchers)

29-04-2023