SCHIEDAM - Kinderen van acht (ex)deelnemers van Stichting KunstWerkt exposeren hun werk in de expositie ‘Van de appel en de boom’. Met zo’n tentoonstellingstitel vraag ik me als bezoeker af: hebben ze het talent van hun vader en/of moeder meegekregen?
door Louise Melchers
Als ik Boterstraat 81 binnenloop, wordt er nog een laatste hand gelegd aan de voorbereiding van de tentoonstelling ‘Van de appel en de boom’. KunstWerkt-deelnemer ‘moeder’ Mirjam Boomert staat met een verfroller in haar hand en KunstWerkt-deelnemer ‘vader’ Pim van Halem staat op een ladder om de filmprojector aan de praat te krijgen.
De filmprojector is nodig om het werk van Helle Monne Huisman, dochter van Frans Huisman, te kunnen laten zien. In het minitheatertje is er een film over haar binding met het water, waaraan ze altijd gewoond heeft te zien en een film over wolken. Helle Monne studeert aan de kunstacademie in Gent.
De dochter van Pauline Tonkes, Nina Fernande (1987), deed haar opleiding aan de Willem de Kooning Academie en studeert nu aan de kunstacademie in Lissabon. Ze werkt als striptekenaar en illustrator.
De jongste van het stel is Hannah Staal, dochter van Jeroen Staal, zij studeert aan de Willem de Kooning Academie.
Na een herseninfarct pakte Sigrid Klop de fotografie serieus op. Met haar werk 'Het leven in mijn muur’ reageert ze op een project 'De muur van mijn leven' van haar moeder, Ria Klop. De foto’s van Sigrid laten allerlei verschillende stukken muur zien en er lijkt wel reliëf op de foto’s te zitten.
Madison Pollard, zoon van Mirjam Boomert, componeerde speciaal voor deze tentoonstelling pianomuziek. Hij studeert aan de HKU.
Mathijs Gootjes, zoon van Theo Gootjes, schilderde een portret van zijn moeder.
Hansje van Halem heeft een eigen studio in Amsterdam. Met veel plezier maakt zij geometrische patronen met de computer en zoekt daar allerlei toepassingen voor. Zo ontwerpt ze voor uitgevers bijvoorbeeld schutbladen. Daarnaast houdt ze zich bezig met vormgeving voor architectenbureaus en een festival als Lowlands. Vader Pim vertelt dat hij eigenlijk ook dezelfde soort composities maakte, maar dan met de hand in plaats van met de computer.
Arne Hendriks, zoon van Sjef en Ane, is gefascineerd door het thema groei. Waarom moeten wij groot worden? Laten we klein blijven. Op zijn website www.the-incredible-shrinking-man.net vraagt hij zich af of het mogelijk is om steeds kleiner te worden in plaats van groter, zodat we minder energie, voedsel en ruimte nodig hebben. In een grote wandkast liggen allemaal folders waarop weetjes en experimenten staan. Een van de vragen die hij zich stelt is of we misschien minder kaas zouden moeten eten. Voordat we kaas aten, waren de Nederlanders namelijk de kleinste bewoners van Europa. Als contrast met het ‘kleinzijn’, hangt er ook een foto van Robert Wadlow, ooit de langste man ter wereld.
Mijn vragen zijn na het bezoek nog niet beantwoord; het is een reden om nog een keer terug te gaan naar deze expositie die aan de Boterstraat 81 te zien is tot en met 19 december 2021. Toen ik een preview kreeg, was men nog bezig met een enquête onder de ouders en hun exposerende kinderen. Het lijkt me interessant, dat het getoonde gevarieerde werk, het achtergrondverhaal krijgt dat het verdient.
Lees ook:
Expositie in Jenevermuseum
KunstWerkt viert dertigjarig bestaan met eeuwenoude kelderfles
Foto: werk links en rechts op de voorgrond van Hannah Staal, werk op de achtergrond Sigrid Klop