SCHIEDAM - In mei 2020 heeft Stichting J&S de Behoeftenlijn ontwikkeld. 2021 is het eerste jaar dat dit project volop draait. In de eerste 11 maanden van 2021 werd ruim driehonderdveertig keer door een senior om hulp gevraagd door het simpelweg indrukken van de knop die bij hem of haar thuis is geplaatst.
Stichting J&S Projecten heeft in mei 2020 de Behoeftelijn ontwikkeld. Een fysiek en losstaand kastje met een grote drukknop dat bij senioren thuis komt te staan. Wanneer senioren op de knop drukken komt bij Stichting J&S Projecten een melding binnen en neemt iemand van J&S (zonder dat senioren iemand hoeven te bereiken) contact op om te vragen waarmee J&S kan helpen.
Martin Stolk van J&S: “Wij komen binnen door middel van de behoeftelijn-knop voor de ene behoefte en ontdekken zo meer behoeftes die de bewoner heeft. Hiermee doorbreken we ook de groeiende eenzaamheid: aandacht met als aanleiding een op te lossen klusje. Sinds de start van de COVID-19 pandemie is het helaas een feit geworden dat veel van onze senioren heel weinig sociale contacten hebben en vaak alleen thuis zitten.”
Mieke Wigmans van J&S (foto hierboven, foto door Louise Melchers) vervolgt: “Wij zijn met hulpbehoevende senioren gestart om te kijken waar de behoeftes liggen en hoe wij hierin kunnen voorzien. Wij hebben gemerkt dat mensen vaak onder het mom van een boodschap contact zoeken omdat ze toch eenzaam zijn. Het valt op dat senioren vaak een vrijwilliger zoeken om samen ergens naartoe te gaan, zoals een ziekenhuisbezoek of gezellig naar de stad om te winkelen. Boodschappen halen en helpen met kleine klusjes in huis zijn heel populair.”
“Het doel was om de eenzaamheid en dagelijkse problematiek bij de senioren te verlagen en daar zijn wij ruimschoots in geslaagd”, is de gezamenlijke conclusie van Martin en Mieke. Dat is een conclusie die zij onderbouwen met cijfers. Er zijn nu in totaal dertig kastjes geplaatst in De Gorzen. Van 1-1-2021 tot en met 30-11-2021 werd door de dertig senioren in totaal 341 keer een klap op de knop van het kastje gegeven. In het kader van meten is weten, is bijgehouden welke hulpvragen hoe vaak werden gesteld. Boodschappen doen scoorde met 67 keer het hoogst. Hieronder zie je de complete lijst aan soorten hulp.