'Maria, moeder van een jong kind, moeder van een gestorven zoon'

'Maria, moeder van een jong kind, moeder van een gestorven zoon'

SCHIEDAM - Zondagmiddag 16 juli om 15.30 uur is de officiële opening van de nieuwe expositie bij KunstWerkt: 'Maria' ‘Heilige kracht & oneindige goedheid. Een vrouwelijke kijk op religie'. Vandaag en gisteren was deze tentoonstelling van veertien kunstenaars reeds te zien.

Onder de veertien kunstenaars zijn deelnemers van KunstWerkt en gasten, onder wie leden van het Rotterdamse kunstenaarscollectief Karmijn en het Delftse kunstenaarscollectief Kadmium. Een van hen, Diet van Velzel, vervulde vanmiddag bij KunstWerkt de rol van gastvrouw. Die rol rouleert tijdens deze tot en met 6 augustus durende tentoonstelling onder de exposerende kunstenaars.

Op de foto boven zie je Diet van Velzel (lid van Karmijn) voor haar werken (van links naar rechts) Pietà (1)- Zij met Dode Zoon, Madonna met Baby en Pietà (2) – Zij met Dode Zoon.

"De Bijbelse Maria heeft voor mij twee belangrijke archetypische rollen: moeder van een jong kind en moeder van een gestorven zoon. Als je het geloof er verder buiten laat, blijven nog steeds die moederrollen van Maria over", zegt Diet van Velzel. "De beeldende kunst van de Italiaanse Renaissance heeft prachtige werken voortgebracht waarin Maria met haar zoon figureert. Ik heb dankbaar gebruik van gemaakt van een tweetal van die werken. In dit opzicht ben ik een schatplichtige atheïst."

"Madonna met Baby is geïnspireerd op de Madonna Colonna (1507 -1508) van de  monnik Rafaël. Het levendige kindje dat in Rafaels schilderij naar de halsopening van zijn moeders jurk grijpt, is van alle tijden. De manier waarop Maria haar hoofd naar de kleine Jezus buigt, is dat ook. Ik gaf een nieuwe draai aan het werk. Het naakte kindje kreeg moderne babykleertjes aan en in plaats van een bijbeltje (?) houdt de moederfiguur een zuigflesje omhoog. Deze tekening was oorspronkelijk bedoeld als studie. 

Pietà (1) en (2) zijn geïnspireerd op Michelangelo’s marmeren beeldhouwwerk Pietà (1498-1499). Beide tekeningen ‘spelen’ door de aankleding van moeder en zoon in de moderne tijd en verwijzen naar oorlog of conflict. Pietà (1) focust op het verdrietige gezicht van een moeder die haar omgebrachte zoon vasthoudt. Pietà (2) toont een geschokte moeder die de enigszins verwrongen figuur van haar omgekomen zoon ondersteunt. Licht grotesk?", besluit zij vragend.  

Zie voor meer informatie over de tentoonstelling:
Nieuwe expositie KunstWerkt: ‘Maria’

Foto's door Louise Melchers

diet2

 

 

 

 

15-07-2023