SCHIEDAM / VLAARDINGEN - Facilicom Group lanceert Facilicom Sociaal. Daarbij belt de dienstverlener haar medewerkers met de vraag: hoe gaat het met je? Inmiddels zijn ruim 3300 collega’s gebeld en dat blijkt niet onnodig. Uit de telefoongesprekken blijkt dat 19% van de medewerkers kampt met zorgen over financiën, 20% zorgen heeft over vitaliteit, en 8% geeft aan dat ze ontevreden zijn met basiszaken zoals woonsituatie.
Facilicom Group nam het initiatief vanwege de maatschappelijk ontwikkelingen en zorgen over hun medewerkers. Op basis van de persoonlijke telefoongesprekken helpt het bedrijf medewerkers bij zaken waar ze moeite mee hebben.
Het bedrijf uit Schiedam is met ruim 21.000 medewerkers bij verschillende divisies zoals Gom, Breijer en Tapwacht, één van de grootste werkgevers van Nederland. Facilicom Sociaal past binnen de sociaal duurzame strategie van de dienstverlener. De huidige maatschappelijke ontwikkelingen zoals inflatie levert druk op haar medewerkers, merkt Facilicom Group. Een persoonlijk telefoontje om te vragen hoe het gaat werd door medewerkers als zeer positief ervaren.
Meeste zorgen op financieel en vitaal vlak
Facilicom Sociaal begon als pilot, waarbij medewerkers van Incluzio, onderdeel van Facilicom Group, medewerkers van Trigion, Axxicom Thuishulp, Cordaan Thuisdiensten en Gom belden om hen te vragen hoe het met hen gaat. Voorafgaand is in het kader van privacy een brief gestuurd met de vraag of medewerkers zo’n telefoontje konden waarderen. Wendy Aendekerk, HR Directeur Facilicom Group, licht het project toe: “We vragen niet alleen naar de financiële situatie, maar er is ook ruimte om te vertellen over hoe ze zich in het algemeen voelen. Voel je je vitaal, heb je zorgen in de privésfeer of zijn er andere dingen die je kwijt wil? Aan de hand van de gesprekken kijken we waar we kunnen helpen. Alleen de aandacht vinden de medewerkers erg fijn.”
Uit de ruim 3300 gesprekken die nu gevoerd zijn blijkt dat de meest voorkomende zorgen op financieel en vitaal vlak zijn. “Deze zorgen hangen met elkaar samen. Medewerkers ervaren vaak lichamelijke klachten als zij zorgen hebben over financiën. En wij helpen ze op verschillende manieren. Denk aan ons Sociaal Fonds, een onafhankelijke stichting waar collega’s een beroep op kunnen doen als ze voor kosten komen te staan die ze zelf niet op kunnen brengen. Ook biedt Facilicom Group de mogelijkheid om een budgetcoach te raadplegen en wijst ze haar medewerkers de weg naar buurthuizen, die kunnen helpen met bijv. toeslagenproblematiek.
Grote maatschappelijke rol als werkgever
De pilot is aanleiding om in 2023 5000 medewerkers telefonisch de vraag ‘hoe gaat het met je?’ voor te leggen. Aendekerk: “Wij hebben als werkgever een grote maatschappelijke rol en nemen onze verantwoordelijkheid. Als organisatie maken we ons sterk tegen financiële problemen bij medewerkers en daarom hebben we ons ook aangesloten bij de Nationale Coalitie Financiële Gezondheid, die als doel heeft het aantal medewerkers met geldzorgen in 2030 op z’n minst met de helft te verlagen. We willen een vitale werkgever zijn met duurzaam inzetbare medewerkers. We doen er alles aan om het percentage medewerkers dat zich zorgen maakt over hun financiën of lichamelijke klachten ervaart naar beneden te brengen.”
Tekst
Facilicom Group
Fotobijschrift:
Facilicom Group lanceert project Facilicom Sociaal: medewerkers worden gebeld om te horen hoe het met ze gaat
Facilicom Group is een familiebedrijf, echt Nederlands van oorsprong. Met meer dan 21.500 medewerkers is een uitdaging ons niet snel te groot. In facilitaire dienstverlening en in zorg en welzijn laat Facilicom Group zien hoe je het beste in mensen naar boven haalt. Bekend zijn we van merken als Facilicom Solutions, Trigion, Incluzio, Food&i en Gom. Samen werken aan een betere leefomgeving voor iedereen. Dat is onze missie, dáár doen we het voor.