SCHIEDAM - Schiedammers zijn het meest trots op de hoogste molens ter wereld en de historische binnenstad. Dat is een van de uitkomsten van een nieuw periodiek onderzoek dat de gemeente Schiedam liet uitvoeren. Onder de naam Schiebarometer geeft het onderzoek inzicht in de effecten van stadsmarketing.
Via de Schiebarometer onderzoekt de gemeente hoe stadsmarketing bijdraagt aan de mate waarin Schiedammers trots zijn op hun stad en zich thuis voelen in hun wijk. Wethouder Anouschka Biekman: ‘Eerdere onderzoeken van het Kenniscentrum Maassluis en Schiedam gaven al een aardige inkijk in de mening van de Schiedammer op de eigen wijk en de stad. Met de Schiebarometer gaan we dat in de toekomst om de twee a drie jaar doen. De eerstvolgende metingen zijn al in 2025 en 2026, zodat we ook de effecten van Schiedam Viert 750 in de meting kunnen opnemen.'
Het onderzoek voor de eerste Schiebarometer vond plaats in maart van dit jaar, voorafgaand aan de kick-off van Schiedam Viert 750. In het onderzoek is ook de bekendheid van Schiedam Viert 750 gemeten. Hieruit bleek dat 66% van de Schiedammers toen al bekend was met het jubileumjaar.
Uit het onderzoek blijkt verder dat ruim twee derde van de Schiedammers zich thuis voelt in de stad. Schiedammers zijn het meest trots op de molens en de historische binnenstad. De Schiedammer typeert Schiedam als stad met een eigen identiteit, maar ook als individualistische stad en een beetje saai. Het minst trots is men op de inzet en de betrokkenheid van de Schiedammer bij de stad en omgeving. Schiedammers besteden slechts een klein deel van hun vrije tijd aan maatschappelijke bezigheden.
Aan de eerste Schiebarometer, die geldt als nulmeting, werkten ruim 1600 Schiedammers mee. Door het onderzoek om de paar jaar te herhalen krijgt de gemeente inzichten, die gebruikt worden om de stadsmarketing verder te ontwikkelen.
Foto:
Louise Melchers