Docent Sg Spieringshoek schrijft boek en geeft vwo'ers les over literaire klassiekers

Nederlands-Indische literatuur herlezen in huidig perspectief

Nederlands-Indische literatuur herlezen in huidig perspectief

SCHIEDAM/LEIDEN - Deze week is bij de universitaire uitgever Leiden University Press het boek 'De postkoloniale spiegel' verschenen. Eén van de drie auteurs is dr. Coen van ’t Veer, docent Nederlands aan de Sg Spieringshoek.

Het Nederlandse koloniale verleden in Indonesië heeft grote invloed gehad op de literatuur. In 'De postkoloniale spiegel. De Nederlands-Indische letteren herlezen' wordt in 26 hoofdstukken de ‘canon’ van de Nederlands-Indische literatuur voor het eerst systematisch vanuit een postkoloniaal perspectief gelezen, van Multatuli’s Max Havelaar (1860) - de eerste Indische roman - tot en met Lichter dan ik (2019) van Dido Michielsen.

Na een introductie waarin wordt ingegaan op het leven van de auteur en zijn of haar relatie met Nederlands-Indië of Indonesië, worden telkens een of meer romans kritisch geanalyseerd. Naast beroemde auteurs als Louis Couperus, E. du Perron en Marion Bloem komen ook minder bekende schrijvers aan de orde. Terugkerende aandachtspunten zijn de de ongelijke koloniale machtsverhoudingen. De postkoloniale spiegel geeft niet alleen een vernieuwend overzicht van meer dan 160 jaar Indische literatuurgeschiedenis, maar is tegelijkertijd bedoeld als een zelfkritisch onderzoek naar hoe de Nederlandse letterkunde omgaat met het koloniale verleden, aldus de uitgever Leiden University Press. 
 
Rick Honings, Coen van ’t Veer, Jacqueline Bel.
De postkoloniale spiegel.
Leiden University Pres

Speciale lessen vwo-6
Op de Sg Spieringshoek geeft Van ’t Veer voor vwo-6 leerlingen extra lessen over de Nederlands-Indische literatuur. Dit zijn lesuren buiten het normale lesrooster, die door de leerlingen op basis van vrijwilligheid worden gevolgd. De leerlingen lezen boeken als Max Havelaar (Multatuli), De stille kracht (Louis Couperus) en Goena-goena (P.A. Daum). De gelezen boeken worden in deze extra lessen met de leerlingen besproken. De leerlingen leren hierbij met een kritisch post-koloniaal perspectief te kijken, hetgeen maatschappelijk relevant en actueel is. De leerlingen krijgen door deze lessen ook een idee hoe colleges in een Universitaire studie Nederlands gegeven worden.  

Lees hier onze gerelateerde eerdere artikelen:
https://www.deschiedammeronline.nl/cultuur/details/docent-van-sg-spieringshoek-mede-auteur-van-postkoloniale-spiegel

Docent sg spieringshoek krijgt universitaire prijs voor proefschrift
https://www.deschiedammeronline.nl/cultuur/details/docent-sg-spieringshoek-krijgt-universitaire-prijs-voor-proefschrift

Jongeren weer verliefd laten worden op lezen
https://www.deschiedammeronline.nl/stad/details/jongeren-weer-verliefd-laten-worden-op-lezen


Foto: Coen van ’t Veer vanmiddag tijdens zijn extra lesuur voor vwo-6, toont de klas zijn nieuwe boek (foto door Louise Melchers (c) De Schiedammer Online)

12-10-2021