SCHIEDAM - Tijdens het International Dutch Distillers Festival (IDDF) staat Schiedam in het teken van kunst, cultuur, geschiedenis en architectuur.
Voor IDDF Around Town zijn er van 24 t/m 26 mei diverse live dans- en muziekoptredens en workshops op verschillende locaties van de Kunstroute Schiedam, een uitgebreide kunstwandelroute van circa 5 km. De activiteiten zijn gratis toegankelijk en iedereen is welkom. Kom langs en geniet van dans, muziek en beeldende kunst.
Op zaterdag 25 mei en zondag 26 mei tussen 13.00 en 16.00 uur vaart er elk uur een boot van de Frisdrankfabriek naar Glasfabriek - Appelmarkt - Koemarkt en terug.
Kijk voor het volledige IDDF Around Town-programma
https://iddf.nl/around-town/art-route-schiedam/
IDDF Around Town bij OpenArtExchange
Tijdens onze opening zal in onze galerie aan de Hoogstraat 85 op zaterdag 25 mei van 15.40 – 16.00 uur de dansvoorstelling ‘The Persistence of memory’ worden opgevoerd. Deze dansvoorstelling is geïnspireerd op het surrealisme van Dali en Magritte, waarbij dansers Matea Kiselichka en Anneloes van Schuppen zoeken naar de balans tussen de rationele levensvisie en de vervormde surrealistische wereld van dromen en onbewuste creativiteit. Choreografie: Matea Kiselichka (in samenwerking met Magnezy Dance productions), muziek: Sara Zambon.
Op zondag 26 mei is er om 14:00 & 14:50 uur live muziek in onze galerie door het duo Fortune Strings. Dit muzikale duo op viool en (bas)gitaar brengt een mix van vele stijlen, van Funk, Latin, wereldmuziek, jazz, tot pop en Irish Folk. Fortune Strings is een Schiedams duo, onderdeel van Troubadours van Schiedam.
Naast dit programma presenteert OpenArtExchange ook de Pop-up tentoonstelling “Notre Vie, notre Histoire” in Eurobrouwers (in De GlasFabriek, Buitenhavenweg 142). Dit is een duotentoonstelling van Benjamin Deguenon (Benin) en Casca (Portugal/Angola): Basquiat ontmoet Picasso. Beide kunstenaars tonen het hedendaagse stadsleven in Afrika op hun eigen unieke manier.
Op zaterdag 25 mei om 14.50 uur is bij Eurobrouwers de dansvoorstelling 'The Persistence of memory' te zien en om 17.30 & 18.30 uur is er live zigeunermuziek van het duo Suzanne Ronteltap (accordeon) en René Koops (klarinet).
***
Gléhoué - Home of the earth
Liefhebbers zijn van harte uitgenodigd voor de opening van de nieuwste groepstentoonstelling op zaterdag 25 mei vanaf 15.30 uur.
“Gléhoué – Home of the Earth” is de eerste tentoonstelling in een nieuwe reeks die de diversiteit van de Afrikaanse hedendaagse kunst onderzoekt. Geboren vanuit het idee ‘Afrikaanse hedendaagse kunst bestaat niet’, probeert deze serie een glimp te laten zien van de enorme diversiteit in hedendaagse kunst uit Afrika door kunstenaars in verschillende landen of regio’s van het continent te bezoeken en de verhalen liever van daaruit te laten evolueren dan werken vanuit een vooraf bedacht thema of verhaal.
De eerste stop op deze artistieke reis is Zuid-Benin, de bakermat van de Afrikaanse traditionele Vodoun-religie en de thuisbasis van andere verwante religies met rijke spirituele tradities die teruggaan tot de vroegste tijden. Doordrenkt van een grootse oude geschiedenis vol machtige koninkrijken, woeste oorlogen, bron van grote trots met veel verhalen over glorieuze helden, de Amazones, ongelooflijke moed en ongelooflijke loyaliteit. Ook de thuisbasis van een verleden vol tragedies, vol van de meest ongelooflijke wreedheden en lijden, met het donkerste tijdperk van de slavenhandel als kern. De aarde van Benin is getuige geweest van het beste en het slechtste van de mensheid, dat alles omvatte. In de tentoonstelling tonen we vier kunstenaars die stevig geworteld zijn in deze dubbele geschiedenis en het religieuze en spirituele erfgoed dat nog steeds in alle uithoeken van de Beninese samenleving leeft: Tchif Tchiakpe (1973), Marcel Kpoho (1988), Rafiy Okefolahan (1979) en Elise Takoudagba (1978).
Tchif Tchiakpe (1973, Cotonou), meestercolorist uit Fon-afkomst die nauw verwant is aan Gléhoué (Ouidah) en zijn Vodoun-tradities, internationaal bekend om zijn abstracte werken, keert terug naar zijn figuratief-abstracte schilderstijl. In dit nieuwe oeuvre toont hij enerzijds de dualiteit van het leven, of het nu op persoonlijk niveau is of in de samenleving als geheel, en anderzijds de universaliteit van dit alles. Dat resulteert in een reeks poëtische, bijna maskerachtige portretten, mooi en gedurfd in hun schijnbare eenvoud. Waar elke lijn en kleur, elke vierkante cm exact en bewust gedoseerd lijkt te zijn: de duale Les roi mage en Les visables, Mi Ange en Mi Ange1, maar ook de universele Les as de Dieu en Les as des coeurs.
Marcel Kpoho (1988, Porto Novo), opkomend kunstenaar, ook van Fon-afkomst, maar even dicht bij andere spirituele tradities, zoals de Yoruba Ife-religie, creëert zijn eigen zwarte universum, bevolkt door sculpturen van gerecyclede auto- en motorbanden. Kpoho's keuze om de alomtegenwoordige niet-biologisch afbreekbare rubberbanden in het Afrikaanse stadsleven te recyclen, is niet alleen een manier om afval te recyclen en bewustzijn te creëren over milieukwesties, maar dient ook als een geweldige metafoor voor de donkere, harde kant van de mensheid die hem intrigeert en deel uitmaakt van de samenleving waarin hij opgroeide. Variërend van meer dan levensgrote sculpturen tot wandsculpturen, ze hebben allemaal deze rauwe, scherpe, intrigerende kwaliteit en confronteren kijkers met een bijna harde, mannelijke weerspiegeling van de menselijke identiteit. In deze tentoonstelling presenteren we een reeks van zijn maskers. Sommige van deze maskers hebben betrekking op zijn hedendaagse interpretatie van inheemse goden, maar de meeste zijn typisch symbolische middelen voor de mens om te mediteren en zijn ziel te ontlasten en bevrijden uit zijn donkere, zware zelf.
Rafiy Okefolahan (1979 Porto Novo) is een multidisciplinaire kunstenaar, die zijn formele opleiding in glasschilderen en fotografie begon, experimenteert met performancekunst en beeldhouwkunst, maar zijn echte expressieve uitlaatklep vond in de schilderkunst. Okefolahan haalt zijn inspiratie uit het dagelijkse stadsleven om hem heen en stelt de mens centraal in zijn werk, in al zijn ups en downs in de dagelijkse worsteling van het leven. Hij geeft de onzichtbaren een stem tegen de mythe van geweld en ongelijkheid. Zijn kleurrijke neo-expressionistische texturen, gemaakt van een mengsel van materialen met acryl aan de basis, ademen een krachtige, bijna voelbare energie uit, die een gevoel van urgentie geeft aan de figuren die hij portretteert. Figuren verdoezeld door zware lagen van abstractie, met hints van Basquiat en Bacon, maar duidelijk in een geheel eigen stijl en expressie.
Elise Takoudagba (1978, Abomey) is een autodidactische schilder en beeldhouwer die al vroeg opgroeide in het atelier van haar vader, een internationaal zeer bekende schilder en onderzoeker van Voudoun-beelden, en haar moeder als keramische beeldhouwer, in het centrum van de oude koninkrijken van Dahomey, bakermat van de Voudoun-tradities. Stevig geworteld in de lokale kunstgemeenschap en deze rijke achtergrond van spirituele tradities, zet ze de geërfde lijn voort in haar eigen eigentijdse stijl, onder meer met kleurrijke sculpturen in zowel groot als klein formaat gemaakt van lokaal geproduceerde rode klei beschilderd met autolak. Getoond wordt een serie kleurrijke keramieken sculpturen die enkele van de talrijke goden en geesten uit de traditionele Vodoun-religie representeren. Elk van hen zorgvuldig gerangschikt met de juiste attributen, symbolen en kleuren, als nieuwe kennisdragers in de niet-geschreven spirituele tradities voor de toekomst.