SCHIEDAM - De kleine etalage van SHOP aan de Hoogstraat 142 laat iets zien over de defensie-industrie in Schiedam. De Schiedamse haven bouwt al 100 jaar schepen voor defensiedoeleinden.
De inzet van de indurstrie in Schiedam op defensiematerieel begint in de jaren ‘20 van de vorige eeuw bij de Werf Gusto. In 1922 worden daar de mijnenleggers Hr. Ms. Douwe Aukes en Hr. Ms. Van Meerlant opgeleverd. Het eerste schip nam actief deel bij de landing op Normandië in 1944. Het nam daarmee deel aan de acties gericht op de bevrijding van de Tweede Wereldoorlog. De Van Meerlant ging in die oorlog verloren.
In 1935 wordt de kruiser De Ruijter op de werf van Wilton Fijenoord gebouwd. Deze werf maakt in 1955 ook het vliegdekschip Karel Doorman geschikt voor straaljagers (1955-1958).
Nu kennen we in de Schiedamse marine-industrie bedrijfsnamen zoals Damen Naval, RH Marine, Wartsila en Hatenboer-Water.
"De defensie-industrie is, naast de bedrijfstak wind-op-zee, inmiddels een belangrijke werkgever in de Schiedamse zeehavens. De bedrijven maken naam met scheepsontwerp en -techniek. De samenhang tussen de lokale maritieme ingenieursbureaus, maakindustrie en toeleverende bedrijven helpt de innovatie. Dat is goed voor de lokale en nationale industrie", zo schrijft de gemeente in een persbericht ter aankondiging van de mini-expositie op de Hoogstraat.
Het ministerie van Defensie heeft nog deze maand opdracht verstrekt aan Damen Naval voor 4 fregatten. Ze worden ingezet om onderzeeboten te monitoren. Het Schiedamse RH Marine ondersteunt daarbij met elektrische systemen en bekabeling.
Antoinette Laan: ‘De band met defensie bestaat al 100 jaar. De sector is van oudsher groot binnen Schiedam. Het schip waar Karel Doorman mee ten onder ging in de Javazee is gebouwd in Schiedam. Trots op het verleden en nu, met de oorlog, belangrijk voor de veiligheid. De sector verdient af en toe een podiumplaats. Dat zeg ik niet alleen als dochter van een luchtmachtofficier.’
Deze mini-expositie in de etalage van SHOP blijft staan tot 15 december 2023.