SCHIEDAM - Binnen de bebouwde kom mag je vijftig kilometer per uur rijden, tenzij anders aangegeven, is het geldende idee dat je hebt als je ergens de bebouwde kom binnenrijdt. In Schiedam gaat dat anders worden. Dertig kilometer per uur gaat in Schiedam de norm worden. Dat blijkt uit het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit van de gemeente Schiedam.
door Jan Schrijver
Bijvoorbeeld op de Oranjestraat (foto), Nieuwe Haven, Koemarkt, Broersvest en het stuk Rotterdamsedijk tot de grensflat mag je nu nog 50 km per uur rijden met een auto of motorfiets, maar die maximumsnelheid wordt verlaagd tot 30 km per uur. Ook voor een doorgaande weg als de Burgemeester Knappertlaan komt die verlaging van de maximumsnelheid, evenals voor de Willem de Zwijgerlaan. In Schiedam Noord wordt de Borodinlaan genoemd, die van 50 naar 30 km per uur zal gaan.
Ook voor de bedrijventerreinen Spaanse Polder Schiedam en 's-Gravelandsepolder gaat in veel van de straten de maximumsnelheid van 30 km gelden. Lagere maximumsnelheden vragen om een andere inrichting van de wegen. Zo'n andere inrichting - naast het dan geldende verbod de maximumsnelheid van 30 km te overschrijden - zal het verkeer minder snel doen rijden. Een bijkomend voordeel van zo'n andere inrichting is, dat er meer ruimte voor parkeergelegenheid komt en aan voldoende parkeergelegenheid ontbreekt het op verscheidene delen van de bedrijvengebieden. Bovendien zullen de wegen zodanig opnieuw ingericht kunnen worden dat deze beter rekening houden met de klimaatverandering.
In het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit lezen we: "Het aantal 30 km/u wegen zal in overleg met de Veiligheidsregio en RET aanzienlijk worden uitgebreid. In de basis zullen straks alle wegen, behalve de ringwegen, 30 km/u worden. Hierbij gaat het onder meer om Broersvest, Oranjestraat, Willem de Zwijgerlaan, Burgemeester Knappertlaan en Nieuwe Haven. Op deze routes ontstaat zo ruimte voor (elektrische) fietsen en scooters en transportfietsen, die
dan geen gebruik meer hoeven te maken van het fietspad. Daar waar doorgaand autoverkeer minder beslag legt op de beschikbare ruimte in de binnenstad, maken we lopen en fietsen aantrekkelijker en sneller met meer autoluwe straten en meer openbare fietsenstallingen op loopafstand."
"Schiedam kent een aantal grijze wegen waar een snelheidslimiet geldt of gaat gelden van
30 km/u, maar die daarvoor niet zijn ingericht. Hierdoor wordt er veelal (te) snel gereden.
Voorbeelden zijn Van Beethovenlaan, Boerhaavelaan, Professor Kamerlingh Onneslaan, Lorentzlaan, Troelstralaan, Nieuwe Maasstraat/Rozenburgsestraat/Lekstraat, Hammerdal, delen van de Parkweg, Vivaldilaan/ Borodinlaan, Kerkweg, Admiraal de Ruyterstraat, Arie Prinslaan, Stadhouderslaan en Lange Nieuwstraat. We gaan onderzoeken op welke
wijze deze wegen als 30 km/u ingericht kunnen worden, zodat de verkeersveiligheid verbeterd wordt", aldus de gemeente in het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit.
Op woonerven geldt een maximumsnelheid van 15 km per uur.