SCHIEDAM - Het is als een jongensboek. Geboren en getogen in Schiedam, zijn middelbare school gedaan aan de Rijks HBS (nu Lyceum Schravenlant), daarna organisatiesocioloog geworden door zijn studie aan de Universiteit van Amsterdam en vervolgens (inter)nationaal carrière gemaakt als manager en consultant. Sjaak Pappe (69, links op de foto) is dat nog steeds. Hij woont nu in Rijnsburg en heeft dit weekend zijn comeback in Schiedam gemaakt en hoe: hij heeft het vergane jenevermerk Rynbende opnieuw in de markt gezet. Maar waarom?
door Jan Schrijver (foto's door Louise Melchers)
Pappe was ooit personeelschef van de Wegenwacht van de ANWB en human resource manager bij het internationale Texaco en is al weer zo'n kwart eeuw succesvol zelfstandig consultant. Wat bezielt iemand dan om op zijn leeftijd nog toe te treden tot de jenevermarkt, die in economische termen een verdringingsmarkt is. Sjaak Pappe: "Het is een eerbetoon aan wijlen mijn opa, Job Kramer Freher. In Schiedam is de naam Kramer Freher ook wel bekend van de meubelzaak; die was van zijn broer. Hij begon als jongste bediende bij Rynbende en klom er op tot stoker en vervolgens bedrijfsleider. Het was zijn droom om ooit zijn eigen distilleerderij te beginnen, maar de Tweede Wereldoorlog brak uit en dat haalde een streep door zijn plannen. Nu, zoveel jaren later, maak ik alsnog zijn droom waar."
Recepturenboekjes
Is Sjaak een expert op het gebied van jenever? "Nee, dat ben ik zeker niet. Ik ben een liefhebber van dranken als whisky, jenever en gin. Ik beschik echter wel over enkele recepturenboekjes van mijn opa en ik weet wat ik lekker vind. Ik ben bij de nodige distillateurs in en buiten Schiedam langsgeweest om te kijken of die voor ons - ik doe dit samen met een compagnon, mijn vriend Erik Post (rechts op de foto boven) - jenever wilden maken. Uiteindelijk tipte het Jenevermuseum ons om bij Herman Jansen Beverages langs te gaan, en die zagen mogelijkheden in ons plan. We wilden een oude jenever laten maken op basis van een authentiek Rynbenderecept inclusief gelagerde ingrediënten. Maar dat paste niet bij de hedendaagse smaakvoorkeuren. Daarom zitten er wel acht botanicals in die specifiek voor Rynbende waren. Die zijn aangevuld met een hedendaags smaak-/reukpallet."
Proefpanel
"We hebben eerst met een proefpanel gewerkt, maar toen schoot het alle kanten op. Erik en ik hebben vervolgens besloten dat we anders te werk moesten gaan: de master distiller van Herman Jansen, Ad van der Lee, en ik zouden de samenstelling samen gaan bepalen. Met de receptenboekjes van mijn opa als uitgangspunt en samen 'pingpongend' over de smaak zijn we uiteindelijk tot ons product gekomen: 'The Mayor of Exploration, Vintage Genever'. Simon Rijnbende (1777), de oprichter van Rynbende, is ook burgemeester van Schiedam geweest. Leuk dat we het eerste exemplaar zaterdagmiddag aan burgemeester Cor Lamers mochten overhandigen op de Graanzolder van het Jenevermuseum."
V.l.n.r. burgemeester Cor Lamers, Sjaak Pappe, Vincent Post en Martijn Post, de twee zoons van Erik Post (hij was wegens een begrafenis verhinderd bij dit moment te zijn), die mede-eigenaar is van Rynbende Spirits
Het kopen van de merknaam
Dat de fles onder het merk 'Rynbende' is uitgebracht heeft nog de nodige voeten in de aarde gehad. Het merk was namelijk eigendom van Dirkzwager, dat failliet is gegaan. De curator wilde ons niet uitsluitend de merknaam Rynbende verkopen, die wilde graag een heel pakket uit de boedel verkopen. Een andere partij heeft daarna wel onder meer de naam Rynbende overgenomen. Herman Jansen heeft een belang in die partij en via Jansen zijn we dus in gesprek met die partij gekomen. Na het nodige overleg mochten we de naam overnemen, al hebben we daar wel voor in de buidel moeten tasten", zegt Pappe. Hij wil niet zeggen hoe diep, maar dat het meer was dan gehoopt... zijn gezicht spreekt boekdelen.
Oplage 2500
Sinds afgelopen zaterdag is de jenever van het herboren Rynbende op de markt. De eerste oplage is 2500 flessen. Dit weekeinde konden de bezoekers van het Jeneverfestival 'The Mayor of Exploration, Vintage Genever' proeven en voor 59,95 euro per fles kopen.
Het bestellen op het Jeneverfestival van producten ging via de QR-code bij een desbetreffende standhouder, waarna na betaling de bestelde waar kon worden afgehaald in de slijterij van het Jenevermuseum.
Merkuitstraling en verpakking
Voor het merkverhaal van Rynbende zijn Max van den Berg (links) en Yuri Pieplenbosch verantwoordelijk. Zij verdiepten zich in de familiegeschiedenis van de familie Rijnbende en ontwikkelden van daaruit een huisstijl voor het nieuwe product. Simon Rijnbende had een nautische achtergrond, die terugkomt in onder meer de schelp, het zeewier en de kleuren donkerblauw en azuurblauw. Daarnaast staan er ook teksten die de geschiedenis en het merkverhaal kenmerken op het etiket.