DEN HAAG/SCHIEDAM - De overheid gaat een investering van bijna vijf miljard euro doen in de verkeersinfrastructuur in Zuid-Holland. Belangrijk onderdeel van de investeringen voor Schiedam is dat het spoor tussen Delft en Schiedam verbreed wordt van 2 tot 4 sporen en dat het station Kethel er eindelijk gaat komen. Het stationsgebied Schiedam Centrum zal worden verbeterd.
Dit is vandaag aan het eind van de werkdag bekendgemaakt in een gezamenlijk persbericht van de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de gemeenten Den Haag en Rotterdam en het programma MoVe.
Rijk, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, provincie Zuid-Holland en de gemeenten Den Haag en Rotterdam hebben een akkoord gesloten over een gezamenlijke investering van € 4,8 miljard in de bereikbaarheid in Zuid-Holland. Deze mega-investering - in onder meer de spoorlijn Leiden-Dordrecht als ruggengraat van het openbaar vervoer in Zuid-Holland - maakt de bouw van zo’n 170.000 woningen tot 2040 in de omgeving van de spoorlijn mogelijk. De investering zorgt daarnaast voor betere verbindingen in Zuid-Holland en met de andere regio’s in Nederland. Dat is van groot belang voor de economische kracht van de regio én de samenhang met de belangrijke economische locaties in de regio’s Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. De afspraken zijn afgelopen donderdag gemaakt in het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT).
Spoorlijn Leiden-Dordrecht
Langs het spoortracé Leiden - Dordrecht (de Oude Lijn) worden tot 2030 circa 54.000 woningen ontwikkeld en 80.000 extra werkplekken gerealiseerd. Om extra drukte op de wegen te voorkomen en een milieuvriendelijk alternatief te bieden voor de auto is beter openbaar vervoer noodzakelijk. De partijen, waaronder ook Leiden, Dordrecht en de Verstedelijkingsalliantie, onderzoeken de komende jaren in een MIRT-verkenning (MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) hoe over het spoortracé Leiden-Dordrecht per uur meer intercity’s en meer sprinters kunnen rijden.Tussen Delft en Schiedam komen daarvoor vier sporen. Vier bestaande stationsgebieden langs deze lijn worden verbeterd (Leiden Centraal, Den Haag Laan van NOI, Schiedam Centrum en Dordrecht). In de buurt van nieuwbouwlocaties komen vier nieuwe stations (Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark). Het evenementenstation bij de Kuip wordt verbouwd tot station Stadionpark voor dagelijks gebruik.
RandstadRail/metronet
RandstadRaillijnen 3 en 4 en metrolijnen C en E gaan vaker rijden om daarmee de verwachte mobiliteitsgroei op te vangen. De woon- en werklocaties in de metropoolregio Rotterdam Den Haag worden daarmee beter verbonden.
Snelle busverbinding Zoetermeer-Leiden
Partijen stellen een voorkeursalternatief op voor een snellere busverbinding tussen Zoetermeer en Leiden. Hierin wordt rekening gehouden met: meer capaciteit, instapmogelijkheden, comfort, snelheid en frequenties voor de korte, middellange en lange termijn. Het doel is om het centrum van Leiden, Lammenschans en Zoetermeer beter bereikbaar te maken.
MIRT-verkenning Central Innovation District (CID) - Binckhorst
Beter openbaar vervoer en uitbreiding van fiets- en looproutes maken het gebied CID – Binckhorst leefbaar, verkeersveilig en bereikbaar. Rijk en regio hebben afgesproken middelen te reserveren voor het voorgenomen voorkeursalternatief van een tramverbinding. Deze loopt van Den Haag Centraal via de Binckhorstlaan en Maanweg naar station Voorburg en vanaf de Binckhorstlaan via de Prinses Mariannelaan en de Geestbrugweg richting Rijswijk en Delft. De tramverbinding maakt de bouw van 35.000 woningen in CID - Binckhorst mogelijk.
Tegelijk worden de spoorviaducten tussen de stations Den Haag Centraal, Hollands Spoor en Laan van NOI aangepast en een aanvullend pakket bereikbaarheidsmaatregelen doorgevoerd.
Ook wordt geïnvesteerd in het verbeteren van de woon- en leefkwaliteit in de woongebieden in Voorburg-West en Rijswijk. Definitieve besluitvorming vindt plaats in de colleges en raden van de betreffende gemeenten.
MIRT-verkenning Oeververbindingen regio Rotterdam
Rijk en regio hebben het voorkeursalternatief voor de MIRT-verkenning Oeververbindingen regio Rotterdam vastgesteld; een nieuwe brug over de Nieuwe Maas geschikt voor openbaar vervoer, fietsers, voetgangers en (beperkt) voor auto’s. Over de brug gaat hoogwaardig snel en frequent openbaar vervoer rijden tussen Kralingse Zoom en Zuidplein. Dit lost knelpunten in het verkeer en het openbaar vervoer in de regio Rotterdam op en maakt de bouw van 35.000 woningen aan de oostkant van Rotterdam mogelijk. Op de Algeracorridor (N210) worden kruisingen anders ingericht, zodat al het verkeer beter kan doorrijden. En op de A16, tussen de knooppunten Terbregseplein en Ridderkerk/Vaanplein, wordt de weg op een aantal plekken aangepast zodat het verkeer beter kan doorrijden. Zo kan de regio blijven groeien en zijn woningen, werk, onderwijs en voorzieningen beter bereikbaar voor iedereen.
Gebiedsuitwerking Voorne-Putten en haven Rotterdam
Er is een pakket maatregelen vastgesteld om de bereikbaarheid van Voorne-Putten en haven Rotterdam per fiets, openbaar vervoer en auto te verbeteren de komende jaren. Dit gaat onder andere over de gedeeltelijke verbreding van de N57, extra opstelstroken bij de N218 bij kruispunt Hartelweg en studies naar onder andere een directe fietsverbinding Hellevoetsluis-Rockanje/Brielle-Maasvlakte en verbeteren van de OV-verbinding tussen Voorne-Putten en de Haven Rotterdam.
Versnellingsafspraken woningbouw en mobiliteit
Het Rijk heeft totaal € 1,5 miljard gereserveerd voor de versnelde ontsluiting van nieuwe woningbouwlocaties binnen heel Nederland. Gemeenten konden hiervoor een aanvraag indienen, waarbij ze moesten aantonen dat de woningbouw op deze locaties binnen 5 jaar zou starten. Dit zijn de zogenaamde Versnellingsafspraken korte termijn. Voor de Zuid-Hollandse gemeenten wordt in totaal ruim € 400 miljoen gereserveerd van de rijksmiddelen en hiermee worden ruim 65.000 woningen versneld en bereikbaar gerealiseerd.
Verbreding A4 N14/Burgerveen en fietsverbinding Leidschendam-Voorburg en Leiden
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de verbreding van de A4, gedeelte N14-Burgerveen toegevoegd als prioritair project. Daarnaast is de afspraak gemaakt dat Rijk en regio gezamenlijk investeren in het verbeteren van de fietsverbinding tussen Leidschendam-Voorburg en Leiden.
Vervolg
Het BO MIRT markeert de start van een verkenning naar de spoorlijn Leiden-Dordrecht, bijbehorende nieuwe stations, de capaciteitsvergroting van RandstadRail en metronet en de verbetering van de busverbinding Leiden-Zoetermeer. De verkenningen CID-Binckhorst en Oeververbindingen regio Rotterdam zijn afgerond en na besluitvorming op lokaal en regionaal niveau starten in 2023 hiervoor de planuitwerkingsfases.
NOVEX zuidelijke Randstad
De zone Oude Lijn is door het Rijk aangewezen als NOVEX gebied Zuidelijke Randstad met als hoofdopgave het realiseren van de grote integrale verstedelijkingsopgave met als uitgangspunt een leefbare omgeving om te wonen, te werken, te leren en te recreëren. Binnen het NOVEX-gebied vallen drie grootschalige NOVEX woningbouwlocaties: De Oude Lijn, CID Binckhorst en de Oostkant van Rotterdam.
De basis voor de MIRT afspraken is gelegd in het Verstedelijkingsakkoord Zuidelijke Randstad uit 2019 waarin Rijk en regio hebben afgesproken om deze grote verstedelijkingsopgave en bereikbaarheid in samenhang te ontwikkelen.
Groeiagenda Zuid-Holland
De ambities voor snel openbaar vervoer maken deel uit van de Groeiagenda Zuid-Holland. Daarin hebben 80 overheden, bedrijven en kennisinstellingen in Zuid-Holland gezamenlijk afgesproken hoe de regionale economie tot bloei kan komen. Versterken van de regionale bereikbaarheid is daarin een van de pijlers. Omdat ook de verbindingen met omringende metropoolregio’s verbeteren en daarmee de nationale economie versterken, draagt het Nationaal Groeifonds bij aan de Zuid-Hollandse ambities.
Foto: ondertekening startbeslissing MIRT-verkenning spoortracé Leiden-Dordrecht en OV knooppunten. Tweede van links wethouder Schiedam Frans Hamerslag. Fotograaf: Kick Smeets