Thuiswerken in coronatijd; hoe zit dat fiscaal?

Thuiswerken in coronatijd; hoe zit dat fiscaal?

SCHIEDAM - Vanaf 12 november 2021 geldt voor ons allemaal weer het advies om thuis te werken - tenzij het echt niet anders kan. Voor sommigen onder ons geen enkel punt, voor anderen is het een crime. Een goede en comfortabele werkplek scheelt al een stuk natuurlijk. Maar wie moet daar eigenlijk voor zorgen? De werkgever of de werknemer?  

door Jeroen de Vos

Daar kan ik kort over zijn: de werkgever moet zorgen voor goede en veilige arbeidsomstandigheden. En dat geldt ook voor een thuiswerkplek. De werkgever mag per werknemer kijken wat er nodig is. Een werkgever kan bijvoorbeeld zorgen voor een ergonomisch toetsenbord en bureaustoel.

Vanzelfsprekend heeft de werknemer hierin ook een eigen verantwoordelijkheid: maak wel gebruik van die goede bureaustoel van de werkgever en ga niet tóch aan de keukentafel zitten.

Fiscaal verandert er natuurlijk ook het een en ander. 

Nu werknemers vaker thuis zijn dan op kantoor, wat betekent dat voor hun (vaste) reisvergoedingen of OV-abonnement? De auto van de zaak staat vaker stil: loopt de bijtelling dan wel door? En die bureaustoel waar we het zojuist over hadden: mag die eigenlijk wel onbelast worden verstrekt? En het nieuwe beeldscherm? 

En zo zijn er heel makkelijk nog veel meer vragen te bedenken. Ik beperk me in het kader van deze column tot de bovenstaande. 

1. Mag de vaste reiskostenvergoeding doorlopen ook al wordt er bijna geheel thuisgewerkt? 

Ja, je mag in 2020 en 2021 blijven uitgaan van het reispatroon waarop de vergoeding gebaseerd was. Tenminste, als de vaste reiskostenvergoeding vóór 13 maart 2020 is toegekend is. Hetzelfde geldt in grote lijnen voor het OV-abonnement. Als het OV-abonnement vóór 13 maart 2020 is betaald of vergoed, tellen ook thuiswerkdagen als reisdagen.

2. De auto van de zaak staat vaker stil: loopt de bijtelling dan wel door?

Ja, de bijtelling loopt gewoon door. Dat is alleen te voorkomen door de auto en de sleutels in te leveren en “achter het hek” bij de werkgever te laten staan. Let op: ben je ondernemer met een auto van de zaak, dan werkt deze opzet natuurlijk niet. De auto blijft dan immers ter beschikking staan.  

3. Mogen de bureaustoel, het beeldscherm en soortgelijke spullen belastingvrij worden vergoed?  

Ja, dat mag. Arbo-voorzieningen (de stoel) en apparatuur die noodzakelijk is voor het werk (computer, beeldscherm, etc.) mogen belastingvrij worden vergoed. 

Tot slot: vanaf 2022 geldt een extra vrijstelling van € 2 per thuiswerkdag voor elektra, verwarming, koffie, thee en toiletpapier. Dit alles gebaseerd op onderzoek van het Nibud: gemiddeld drinken wij - zo blijkt -  8 kopjes koffie of thee en brengen wij 4 bezoekjes aan het toilet. Pikant: een soortgelijk onderzoek in België heeft geleid tot een vrijstelling van € 5 per dag! Of Belgen zoveel meer drinken, of dat het Belgische toiletpapier zoveel duurder is, is mij niet bekend. 

Foto: drs. Jeroen de Vos RB, 
belastingadviseur en partner bij MRVO accountants belastingadviseurs

Hier lees je de vorige column van Jeroen de Vos, De ondernemer, de dood en belastingen (deel 2)

 

01-12-2021