SCHIEDAM - De naam Topking is onverbrekelijk verbonden met Fingerfood. Die toevoeging staat voor: kleine hapjes die makkelijk zijn te bereiden en met de vingers (mits niet te heet) kunnen worden gegeten. Misschien zal de naam Topking niet direct bellen doen rinkelen, die van Kaastengels en Vlammetjes des te meer. We hebben ze allemaal weleens tot ons genomen.
Het in Bleiswijk aan de keukentafel geboren imperium van de warme borrelhap, als kind van Bert Roubos, die in 1982 de Nederlandse markt veroverde met zijn nog altijd niet weg te denken Vlammetjes, ging in 2019 over in Signature Foods, eigenaar van andere bekende merken zoals Johma en Heks’nkaas. In eerste instantie heette het bedrijf nog Indoking met een focus op de Indische snacks. De Vlammetjes zijn, het is bekend, een combinatie van pittig gehakt en Singaporese flensjes. Snel werd de naam Topking geïntroduceerd en de recepturen verbeterd.
Topking nam in 2008 Euro Saté uit Bleiswijk over en de jaren daarop volgde een gefaseerde verhuizing naar de Schiedamse Algerastraat waar het buurman werd van het al even fameuze Nicoverken Marine Services.
'Nu staan we aan de vooravond van de toekomst van Topking. Dat gaan we met vol vertrouwen tegemoet. De slagkracht is vergroot, de continuïteit verzekerd. We bouwen verder aan naamsbekendheid, ontwikkelen plannen voor vegetarische snacks en gaan ons richten op de internationale markt,’ vertelt Erik Bras van Signature Foods.
Eerste paal
Met de eerste paal die woensdag 23 april 2025 werd geboord is weer en met recht een mijlpaal gecreëerd. Samen met de dit jaar 160-jarige Batenburg Bouw & Ontwikkeling uit Bergschenhoek duwde Topking Algemeen Directeur Patricia Tieman - Von Harras met vaardige hand de eerste stalen pijp van circa 1,5 meter lang en met een diameter van zo’n 15 centimeter de grond in.
Het nieuwe onderkomen, dat zowel aan de achterkant als deels aan de zijkant van het huidige pand zal verrijzen, telt straks 1.200 m2. Hieronder 44 stuks samengestelde stalen holle buizen die met MIG aan elkaar worden gelast. Net zo lang tot een gemiddelde lengte van circa 22 meter is bereikt.
‘Om de paal heen komt nog een stalen buis en zowel in het hart als daaromheen wordt de ruimte opgevuld met grout: een vloeibaar mengsel van cement en water,’ aldus Ivo Batenburg, directeur van het gelijknamige bouwbedrijf dat de gehele uitbreiding voor zijn rekening zal nemen.
Waarom uitbreiden?
Patricia Tieman - Von Harras: ‘We groeien nog altijd en door die toegenomen vraag is de productie toegenomen. Om aan alle vraag te kunnen blijven voldoen is meer ruimte nodig. In het nieuwe deel vind je straks een deel van de nieuwe productielijn, de kantine, kantoorruimte, de technische afdeling waarin zaken als een compressor en de klimaatregeling, en de keuken. Die laatste noemen we zo omdat daar het Vlammetjesvlees wordt gebraden. Verder komt er een loadingdock bij. Eentje voor inkomende (half)goederen en eentje voor uitgaande kant-en-klare producten.
Kortom: we groeien uit ons jasje. Aangezien dat jasje lekker zit gooien we het niet weg om een andere te kopen, maar maken hem weer passend en praktisch. Volgend voorjaar zal alles volgens schema in gebruik worden genomen.’
Dus bestel je weer eens een borrelplank waarop dampende Vlammetjes, Kaasstengels of Tosti’s … denk dan aan het inmiddels volbloed Schiedamse Topking. Wellicht straks aan de Spaanse Costa’s of de Italiaanse Riviera.
De Schiedammer Online zal op relevante kijkmomenten de bouw in samenwerking met Topking en Batenburg blijven vastleggen.
Topking Fingerfood BV
Algerastraat 16
3125 BS Schiedam
Telefoon: 010-5 217 900
E-mail: verkoop.topking@signaturefoods.com
Website: https://vlammetjes.nl/
Tekst en fotografie
Peter Joore
