SCHIEDAM - ProRail gaat een nieuw spoorbeveiligingssysteem testen. Met het nieuwe systeem is verdubbeling van het spoor bij Schiedam niet nodig, zegt ProRail. Voor de aanleg van een metro wél, zegt gemeente Schiedam. En die uitbreiding is dringend gewenst in verband met bouwprogramma's (woningbouw) langs de spoorlijn, aldus de gemeente.
door Jan Schrijver
In april werd nog bekend dat het kabinet extra geld reserveerde voor verdubbeling van het spoor tussen Schiedam en Delft. Daarmee zou dan het Station Kethel weer in beeld komen en zou er gedacht kunnen worden aan een metro tussen onder meer Dordrecht, Rotterdam, Schiedam, Den Haag, Leiden. Het is dus de vraag hoe de in de brief van ProRail genoemde plannen passen in de op 9 april jl. bekendgemaakte plannen van de Rijksoverheid. En hoe de opmerkingen van ProRail passen in het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit van de gemeente Schiedam.
Zo lezen we in het gemeentelijke Uitvoeringsprogramma Mobiliteit van juni jl.: "Prorail wil een onderdoorgang realiseren bij het spoor bij de Kerkweg als vervanging voor de gelijkvloerse kruising (overweg, red.). Dit in combinatie met de viersporigheid tussen station Delft en Station Schiedam Centrum en de aanleg van station Kethel."
Wij vroegen de gemeente om een reactie. Die lees je hieronder:
"De nieuwe spoorbeveiliging maakt het met de huidige dienstregeling en frequentie mogelijk meer treinen op het baanvak te laten rijden, zowel intercity's als andere soorten treinen. Daarvoor is op dit moment niet direct een spoorverdubbeling nodig.
Spoorverdubbeling is wel noodzakelijk als op het traject een metroachtige treindienst zou gaan rijden, die bij meer (nog te bouwen) stations stopt, zoals Kethel en Rijswijk-Buiten. Die uitbreiding is dringend gewenst in verband met de verschillende bouwprogramma's langs de spoorlijn."
Foto: de trein over het viaduct op de plaats waar al tientallen jaren station Kethel gepland is (c) De Schiedammer Online