Tussen Vlaardingen en Rozenburg, van A20 naar A15 en omgekeerd

Vanaf eind 2024 kun je hier door de tunnel heen; wél tol betalen

Vanaf eind 2024 kun je hier door de tunnel heen; wél tol betalen

VLAARDINGEN/ROZENBURG - Ondanks de vele regen en harde wind is het Rijkswaterstaat gelukt om het eerste stuk van de Maasdeltatunnel te plaatsen. Het tunnelstuk dat vrijdag 31 maart is geplaatst, is 185 m lang. Het is het langste tunnelelement ooit dat in Nederland is afgezonken.

door Gert Struijs (tekst en foto's)

De Maasdeltatunnel bestaat uit twee delen die samen 400 meter lang zijn. De breedte is  40 meter en de hoogte is 7 meter. Het tweede deel aan de Vlaardingse kant wordt volgens planning op 15 april 2023 geplaatst. Ook dan kunnen liefhebbers dit spektakel stuk zelf bekijken, want ook dan staat er zoals gisteren op alle twee de oevers een tribune. Het is dan  hopelijk beter weer dan gisteren. En hopelijk hebben de bouwers dan niet de pech dat er lekkage en kortsluiting ontstaat (zie ons andere bericht). 

De Maasdeltatunnel komt op een diepte te liggen van 28 meter onder NAP. Doordat de Maasdeltatunnel in twee stukken wordt gelegd, hoeft de waterweg maar twee dagen afgesloten te worden voor al het scheepvaartverkeer.

Volgens planning zouden we eind 2024 door te tunnel heen kunnen rijden. Dat zal echter niet gratis zijn. Op deze zogenoemde Blankenburgverbinding moet namelijk wel een tol worden betaald voor personen- en bestelauto's en andere lichte motorvoertuigen en een stevige tol voor het vrachtverkeer. Hier lees je er meer over. Het definitieve bedrag dat daarvoor betaald moet worden, is nog niet bekend.

bb6a7e98-dbb4-465b-90cb-7001025982d9

afbeelding

01-04-2023