Vandaag is de eerste van de 1185 tegels gelijmd in de Locomotiefsteeg

Vandaag is de eerste van de 1185 tegels gelijmd in de Locomotiefsteeg

SCHIEDAM - In Italië wonen dé terrazzo-specialisten. Luigi Zuliani, weliswaar in Den Haag geboren en getogen, is zo'n doorgewinterde terrazzo-ambachtsman, voor wie ook tegelwerk géén geheimen heeft. Vanochtend heeft hij de eerste van de 1185 tegels gelegd en gelijmd die het laatste kunstwerk van de onlangs onverwacht overleden Sjef Henderickx zullen worden.

door Jan Schrijver

ategel4

Zuliani is de derde generatie in het bedrijf Zuliani Kunst & Terrazzo b.v. Luigi Zuliani (67) staat samen met zijn medewerker Marc van Heijenoort (50) voor de klus om de 1148 keramieken tegels te leggen, waarvan circa 400 met een indruk van een brandmerkijzer danwel een imprint van een ander logo (bijvoorbeeld van de sponsors). Deze 1148 tegels zullen uiteindelijk een slingerend pad vormen van zestig meter door de Locomotiefsteeg. En dat is tien meter meer dan de gemeente heeft gemeld in zijn bericht over de aanleg van de steeg.

"Geloof ons maar dat het zestig meter is", zegt Zuliani, "wij zijn immers de afgelopen twee weken bezig geweest met het storten van beton voor het slingerende pad." Zuliani en Heijenoort hebben een stapel werktekeningen voor zich op de grond van het meanderende pad liggen. "Gelukkig is Joost Kalkhoven de afgelopen week bij ons op de zaak bezig geweest met het precies op nummer leggen van alle tegels. Dat helpt ons goed op weg."

Vandaag werd het eerste groepje tegels uitgelegd. Toen die tegels naar behoren aansloten, werden de eerste tegels gelijmd. Op de foto geheel boven zie je het lijmen van de allereerste tegel. Het gaat zeker 2 à 3 weken vergen om alle tegels gelegd, gelijmd en afgewerkt te krijgen, is de inschatting van beide vaklieden. "En dan moet het meezitten met het weer", zegt Heijenoort. Een half uur na het plakken van de eerste tegel begon letterlijk het gedonder en geplens. Keramieken tegels lijmen en hemelwater zijn geen goed huwelijk, wisten beiden duidelijk te maken. 

De grote lijn in het werk is dat na het leggen en lijmen van de tegels op het zestig meter lange pad, vervolgens gevoegd gaat worden. Daarvoor wordt marmerzand gebruikt (dat is zwart) en cement. Door zwarte kleurstof toe te voegen wordt het cement net zo donker als de keramieken tegels.

Lees hier ons artikel van gisteren:
Het leggen in de Locomotiefsteeg kan beginnen; De tegels met afdrukken van brandijzers zijn gearriveerd

ategl5

19-05-2022