Oud-wethouder Zijdeveld: 'Rotterdam-the Hague Airport: politiek schandaal in wording'

'Vliegveld Rotterdam ontwikkelt zich tot vuilnisbak van Schiphol'

'Vliegveld Rotterdam ontwikkelt zich tot vuilnisbak van Schiphol'

SCHIEDAM - Oud-wethouder Schiedam Chris Zijdeveld heeft de gemeenteraad een brief gestuurd over de luchthaven van Rotterdam. Hij spreekt over 'Rotterdam-the Hague Airport: politiek schandaal in wording'. Je kunt de brief hieronder integraal lezen.

"Aan de Gemeenteraad van Schiedam

Zeer geachte dames en heren,
De Rotterdamse "zaken luchthaven" Rotterdam - the Hague Airport is zich de laatste
tijd langzaam maar zeker aan het ontwikkelen tot vuilnisbak van Schiphol. Dat is in flagrante strijd met afspraken die er zijn gemaakt met hoger bestuur en het geldende streekplan ten tijde van o.a. de ontwikkeling van Schiedam Noord. Ik was daar indertijd als wethouder bij betrokken. In onderstaande breed verspreide tekst ga ik daar uitgebreider op in.

Gezien de negatieve consequenties die de huidige ontwikkelingen dreigen te krijgen voor duizenden inwoners van onze stad lijkt het me uiterst gewenst dat ook u in actie komt. Het kan toch niet zo zijn dat Schiedam, dat een uitgebreid woongebied heeft ontwikkeld in de gerechtvaardigde verwachting dat die Rotterdamse luchthaven zou verdwijnen, en zeker niet zou worden uitgebreid, werkeloos blijft toezien bij de huidige totaal onaanvaardbare ontwikkeling.

Wie de moeite neemt een kijkje te nemen op luchthaven Rotterdam ziet ook meteen dat die terecht nooit is uitgerust om die grote stroom vakantiereizigers te verwerken. De haastig opgezette tenten en het verplicht met koffers buiten wachten spreken duidelijke taal.

Uiteraard ben ik bereid daarop een nadere toelichting te geven of vragen te
beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Chris Zijdeveld

Rotterdam-the Hague Airport: politiek schandaal in wording

Tussen 1974 en 1994 werd ik vijf keer wethouder van Schiedam (75.000). Ik deed dit
met genoegen en verkreeg voor Schiedam internationale faam als voorbeeldstad voor
duurzame ontwikkelingen. Als je zo lang deelnam in de politieke praktijk, heb je niet meteen de neiging om DE politiek als onbetrouwbaar af te schilderen, maar inmiddels ben ik zover. En dat valt me niet gemakkelijk.

Kort na mijn aantreden werd duidelijk dat Schiedam een grondpositie had voor de
ontwikkeling van 6.000 woningen. Omdat dit één van de weinige mogelijkheden was
in het Rijnmondgebied, werden we door de minister van Volkshuisvesting, Gruijters,
en de gecommitteerde van het Openbaar Lichaam Rijnmond, Roozemond, onder grote
druk gezet om snel te gaan bouwen.

Ik wees nadrukkelijk op de potentiële bedreiging van het zieltogende Rotterdamse
vliegveld Zestienhoven (tegenwoordig Rotterdam – the Hague airport). Als dat
vliegveld zich zou ontwikkelen zou dat het woongenot voor toekomstige bewoners van Schiedam Noord ernstig bedreigen. Ik wees ook op het gevaar dat dit zelfstandig
niet levensvatbare vliegveld ooit als vuilnisbakfunctie van het agressief
expanderende Schiphol wél tot leven zou kunnen worden gewekt.

Niet vrij van triomf wezen beide verantwoordelijke bestuurders op het toen kort
geleden vastgestelde Streekplan Rijnmond, waarin het vliegveld was weg bestemd.
Schiedam kon erop rekenen dat dit Streekplan integraal zou worden uitgevoerd.

Nadat ook nog andere toezeggingen waren gedaan ging de woningbouw in Schiedam
Noord voortvarend van start. Het Streekplan Rijnmond zou het woongenot van de toekomstige bewoners beschermen.

We zijn bijna 50 jaar verder. De Gemeente Rotterdam heeft, zonder waarneembare
tegenstand van hoger bestuursorganen, haar vermeende status-zakenvliegveld in
leven gehouden. Het met list en bedrog steeds verder gegroeide Schiphol (zie
voormalig directeur Cerfontaine) heeft de grenzen van de groei bereikt. Maar heeft
inmiddels ook een belang in die voormalige luchthaven Zestienhoven. Wat ik indertijd vreesde, en wat volstrekt in strijd is met de indertijd politiek vastgestelde ruimtelijke ontwikkeling, waarbinnen Schiedam Noord is uitgebouwd, is toch gebeurd. Ondanks de nieuwe prestigieuze naam is de Rotterdamse luchthaven verworden tot ordinaire vuilnisbak voor Schiphol.

De bewoners van Schiedam Noord (en niet alleen die) ervaren steeds meer vliegtuiglawaai. Niet door zakenvervoer, zoals op status beluste Rotterdamse stadsbestuurders steeds voorspiegelden. Nee: door ordinair charterverkeer. Met nauwe zitplaatsen volgepakte vliegtuigen van prijsvechters. Of van die luchtvaartmaatschappij waarin onze regering ooit zonder goedkeuring van de volksvertegenwoordiging een groot belang nam, dat nog verder dreigt te worden uitgebreid.

Na het toeslagenschandaal, het gesol met Groningen, en het verlies van vertrouwen
bij de boeren is hier een nieuw schandaal in wording. Een waarbij de politiek het laat
afweten of zelfs in de verkeerde richting werkt. De verloedering van de samenleving gaat weer verder. Ik houd mijn hart vast. Politiek is in de 21ste eeuw ernstig verloederd, werkt niet meer in hoofdzaak aan een goede samenleving en is op onderdelen zelfs verantwoordelijk voor de afbraak hiervan.

Zal zelfs ik ooit nog gaan meedoen aan harde acties?

Chris Zijdeveld" 

Foto: het vliegveld in Rotterdam (archieffoto mei 2022; foto door Louise Melchers)

29-07-2022