Maarten Reuderink (OPS) vraagt college B&W:

'Waarom doet gemeente onderzoek slavernijverleden Schiedam over?'

'Waarom doet gemeente onderzoek slavernijverleden Schiedam over?'

SCHIEDAM - Maarten Reuderink, fractievoorzitter van de OuderenPartij Schiedam (OPS), heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W over het door de gemeente aangekondigde onderzoek naar het slavernijverleden van Schiedam. Dat is onder het vorige college al onderzocht, zo meldt Reuderink, die zich afvraagt waarom het onderzoek wordt overgedaan. Hieronder kun je de vragen aan het college en de inleiding erop lezen.

"Wel of geen slavernijverleden

Geacht college,

In de dystopische roman 1984 van George Orwell verdient de hoofdpersoon zijn schamel brood met doorlopend herschrijven van de geschiedenis. Het herschrijven van de geschiedenis is een kenmerk van totalitaire samenlevingen. De onfeilbare leiding veegt daarmee inmiddels onwelgevallige feiten onder het tapijt.

(N.B. redactie: dystopie is een samenleving met louter akelige kenmerken waarin men beslist niet zou willen leven. Een dystopie is daarmee het tegenovergestelde van een utopie die juist een bijzonder aangename samenleving voorstelt, Wikipedia)

Nou zal ik echt de laatste zijn om het huidige Schiedamse college totalitaire trekjes toe te schrijven, maar dat geldt en gold ook voor het vorige college.

Alleen is het Schiedamse slavernijverleden onder het vorige college naar aanleiding van een geslaagde grap van Denk al een keer onderzocht. Daar kwam toen niet veel uit. Het door Denk opgediepte feit dat er in Suriname een plantage was met de naam Spieringshoek bleek niets met Schiedam te maken te hebben. Ook verder leek het toen tijdens een lezing van een Schiedamse ambtenaar, die een en ander had onderzocht, allemaal erg mee te vallen.

Ik weet nog hoe de huidige wethouder en toen fractievoorzitter van Denk, Dogukan Ergin, tijdens die lezing van de betrokken ambtenaar in de Korenbeurs, oprecht zijn best deed om er nog iets van te maken, maar er was volgens de toen beschikbare informatie niet meer.

Onder het huidige college wordt dit onderzoek blijkbaar nog een keer overgedaan en duikt nu de naam Pichot op. Deze familie zou niet alleen banden met Schiedam hebben, maar ook nog actief in de slavenhandel hebben gezeten, of van slavenarbeid hebben geprofiteerd.

Voor de goede orde; de uitkomst van een onderzoek maakt mij niet uit. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten. Toch lijkt het erop dat bij het nieuwe onderzoek al wordt geanticipeerd op een Schiedams slavernijverleden.

Dat alles brengt mij tot de volgende vragen:

1) Kunt u aangeven of het eerdere onderzoek naar het Schiedamse slavernijverleden, waar u bizar genoeg ook nog politiek voor verantwoordelijk bent, voldoende uitgebreid en zorgvuldig is uitgevoerd?

2) Kunt u aangeven als u de eerste vraag bevestigend beantwoordt, waarom u dit onderzoek nog een keer over laat doen

3) Kunt u aangeven als u de eerste vraag ontkennend beantwoordt, welke conclusie u daar aan verbindt?

Met vriendelijke groet,
Maarten Reuderink"

Lees ook: Stadsgedicht over het Schiedamse slavernijverleden
Gemeente doet onderzoek naar plantagehouders uit Schiedam

Foto: het Slavernijmonument in Rotterdam. Burgemeester van Schiedam, Jules Bijl, en wethouder van Schiedam, Anouschka Biekman, legden er gisteren een krans. Het is vandaag Ketikoti, een van oorsprong Surinaamse feestdag, jaarlijks op 1 juli, ter viering van de afschaffing van de slavernij. 160 jaar geleden, op 1 juli 1863, schafte het Koninkrijk der Nederlanden met de Emancipatiewet de slavernij af in Suriname en op de Nederlandse Antillen (Wikipedia). Alleen moesten tot slaaf gemaakte mensen nog 10 jaar doorwerken om ‘de schade te beperken’ voor de plantagehouders. Daarom stopte de slavernij voor velen pas echt in 1873. Daarom wordt vandaag de 150e verjaardag van de afschaffing van de slavernij gevierd

 

01-07-2023