Francis Tettelaar van Rotterdam Designcollege (vmbo, mavo, havo):

'We dagen leerlingen uit zich te ontwikkelen vanuit de praktijkvakken'

'We dagen leerlingen uit zich te ontwikkelen vanuit de praktijkvakken'

ROTTERDAM/SCHIEDAM/VLAARDINGEN - We krijgen een rondleiding door een school. We zien onder meer een lokaal met 3-d-printers en een computerlokaal met Apple-pc’s zoals die door ontwerpers worden gebruikt. Er tegenover is een lokaal dat veel wegheeft van een reclamestudio en drukkerij. Ook is er een fotostudio. Een stuk verder zien we een restaurant waar de leerlingen kunnen koken en bakken. Daarna stappen we een schoonheidssalon binnen; ook een leslokaal.

door Jan Schrijver

We eindigen in een lokaal dat eruitziet als een bloemenwinkel. Twee leerlingen staan achter de toonbank, anderen maken boeketten. We hebben nog niet eens alles gezien van deze school, maar dat we in een heel bijzondere school binnen zijn, is ons al duidelijk geworden. We willen er graag meer van weten. Teamleider Francis Tettelaar gaat ons het concept van het Rotterdam Designcollege toelichten.

De net veertig jaar geworden Francis Tettelaar groeide op in Schiedam, maar ging in Vlaardingen naar de middelbare school, de St.- Jozefmavo. Met een mavo-diploma op zak ging ze vervolgens naar de Sg Spieringshoek in Schiedam, waar ze het havo-diploma haalde. De volgende stap was een hbo-opleiding tot docent geschiedenis aan de Hogeschool Rotterdam. “Ik ben dus wat je in onderwijstermen noemt een ‘stapelaar’. Daar is overigens helemaal niets mis mee. Onze kersverse minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs, Dennis Wiersma, is ook zo’n stapelaar.”

Tijdens haar studie tot docent liep zij in het derde jaar stage op het oude nest, St.- Jozefmavo. Dat beviel van beide kanten zo goed dat ze er is gaan werken. Ze ging niet alleen in Vlaardingen werken, maar ook wonen. Ruim achttien jaar gaf zij geschiedenis, levensbeschouwing, ethiek en filosofie. Geleidelijk aan combineerde zij het voor de klas staan met managementtaken. Zij volgde een master ‘Management Culture and Change’, met als specialisatie organisatiepsychologie. Na achttien jaar St.- Jozefmavo was Francis toe aan een nieuwe loopbaanstap in het onderwijs. Die vond ze in de functie van Teamleider bij het Rotterdam Designcollege, een nog jonge en groeiende vmbo/mavo en havo aan de Beukelsdijk in Rotterdam. “Eigenlijk vlak bij Schiedam. Even de ‘heuvel’ over na het Sparta-Kasteel en je bent er”, zegt ze.

“Het concept van deze school sprak me zeer aan. In de eerste twee jaar – de onderbouw – krijgen de vmbo/mavo-leerlingen zestien verschillende praktijkvakken. De havo-leerlingen krijgen vijftien praktijkvakken. Al die vakken hebben te maken met design, een breed begrip. Het gaat van food-design tot robotica, van bloem-design tot interieurontwerp, en zo meer. We dagen de leerlingen uit om zich te ontwikkelen vanuit de praktijkvakken. Het is makkelijker om theoretische kennis op te doen, als je die kennis in de praktijk kunt toepassen”, zegt Francis Tettelaar.

“Met als uitgangspunt de praktijk leiden wij leerlingen op voor een vmbo/mavo of havo-diploma. Om de kennis te toetsen, hebben we vier toetsweken per jaar. Uitsluitend dan halen de leerlingen cijfers. Binnen de lessen toetsen we niet voor cijfers, maar kijken we samen met de leerling of de leerdoelen worden gehaald. De leerling houdt in een systeem zelf een pagina bij met de vorderingen en met een portfolio van praktijkwerkstukken. De leerling is zelf ‘eigenaar’ van die pagina, de leerling mag zelf bepalen wie de pagina allemaal mogen zien. Bij ons zijn er niet de bekende 10-minuten gesprekken met een docent of enkele docenten. De leerling presenteert zelf - met ondersteuning door de mentor -  zijn of haar voortgang aan de ouders of verzorgers. Daarbij zoomen we in op wat de leerling wél kan en waarop de leerling trots is.”

“Ze leren gedurende de opleiding ook hoe je van een idee tot uitwerking van het idee tot een product of dienst komt en vervolgens hoe je je product of dienst in de markt zet. ‘Jong ondernemen’ is een vak op onze school. Als leerlingen een idee hebben, kunnen ze dat pitchen en er bij mij een lening voor aanvragen. Als ik die verstrek, kunnen ze verder. Levert hun project uiteindelijk geld op, dan gaat dat in een pot voor leuke schoolactiviteiten. We maken leren dus heel levensecht.”

Het Rotterdam Designcollege is een jonge school, binnen een reeds lang bestaande grote groep van scholen in Rotterdam, LMC Voortgezet Onderwijs. De vmbo/mavo leerlingen die nu in de vierde klas van het Rotterdam Designcollege zitten, zijn leerlingen die in hun opleiding alle jaren in dit bijzonder praktijkgerichte concept hebben gevolgd. De havo is in dit schooljaar (2021/2022) van start gegaan.

In het vmbo kun je kiezen voor de niveaus basis (uitstroom op mbo 2 niveau), kader (uitstroom op mbo 3 of 4 niveau) en gemengd, inclusief theoretische leerweg (uitstroom mbo 4 niveau of havo).

“Het is goed om ook basisschoolleerlingen en hun ouders in Schiedam, Vlaardingen en Maassluis met onze school kennis te laten maken. De school is vanuit die steden goed bereikbaar en ik durf zonder overdrijven te stellen, dat ons praktijkgerichte designconcept uniek is in de regio Rotterdam-Rijnmond”, zo besluit een enthousiaste Francis Tettelaar.

Met de coronamaatregelen is het houden van open dagen moeilijker dan normaal. Hoe kunnen geïnteresseerde kinderen toch kennismaken met de school? “Daar hebben we iets op gevonden. We geven individuele rondleidingen. Dat slaat erg goed aan. Vorig jaar kregen liefst 450 kinderen en hun ouders een individuele rondleiding. Ook dit jaar is er weer veel vraag naar een rondleiding. Kinderen kunnen een tijdslot voor een rondleiding boeken via onze website.”

Lees ook onze eerdere artikelen:
Rotterdam Designcollege en Experience College zijn:
Scholen voor vmbo, mavo én havo met veel praktijkvakken

Schiedammer Loek Montulet is directeur van twee scholen in Rotterdam
Deze twee middelbare scholen bieden spektakel

27-01-2022