SCHIEDAM - Toen onlangs bekend werd dat de laagbouw van het voormalige ONS-Gebouw aan de Van Heekstraat in Schiedam binnen niet te lange tijd gesloopt gaat worden, kwam Mari Dingenouts, voormalig voorlichter van het toenmalige gemeentelijk nutsbedrijf ONS, meteen in actie voor het behoud van een glaskunstwerk dat zich in het trappenhuis bevindt.
"De laagbouw van het ONS-gebouw gaat plat, dat is heel vervelend voor distillateur Serious Bee Distillers en alle andere huurders (zoals een technische school, red.) van dit langgerekte uit een begane grond en verdieping bestaande bedrijfsgebouw, maar als het dan gesloopt wordt, behoud dan dit glaskunstwerk", zo uitte Mari Dingenouts ons zijn zorgen.
Mari Dinenouts licht toe: "Het kunstwerk is een glasapplicatie of glasraam vervaardigd door de bekende Schiedamse glazenier en beeldhouwer Frits Henderickx in opdracht van het personeel en aangeboden aan het nieuwe bedrijf dat in 1980 was gefuseerd uit Gemeentelijke Technische Bedrijven (GTB), Vervoer-, Reinigings-, Ontsmettings-, en Marktdienst (VROM) en Havendienst tot Openbare Nutsbedrijven Schiedam (ONS) en tevens aangeboden aan de Gemeente Schiedam. Het was een glasapplicatie met als onderwerp de gemeente Schiedam doorsneden door het water van de Schie, Lange Haven, Buitenhaven en Voorhaven. Frits Henderickx maakte heel veel voor Schiedam, glas in lood enzovoort, maar ook de Brandersknecht in 1985 en andere beelden. Ik werkte vanaf 1974 bij de VROM als administrateur, in 1980 werd ik de eerste bedrijfsvoorlichter in Schiedam voor de ONS tot ik in 2004 met pensioen ging."
Het kunstwerk is een raam in een trappenhuis. Het hangt daar wat verloren en niet iedereen zal mogelijk de historische en artistieke waarde ervan inzien, dus waakzaamheid dat zorgvuldig met dit culturele erfgoed wordt omgegaan is geboden, zo benadrukt Dingenouts. "Ik ben heel benieuwd waar het komt te hangen. En ook waar de distilleerderij onderdak kan krijgen."
N.B. redactie
De redactie ging ter plaatse. Inderdaad heeft dit kunstwerk van Frits Henderickx een nogal verscholen positie in het gebouw. Enkele gebruikers van het kantoorgebouw die wij aanspreken of zij weten waar het kunstwerk hangt, reageren lichtelijk verbaasd. Hoezo kunstwerk, hangt hier kunst dan? Als we samen rondkijken en het in het trapgat zien hangen, is de reactie, 'o dat, ja ik stond er niet bij stil dat dit kunst is'. Waakzaamheid is dus geboden dat de sloper die hier over enige tijd aan de slag gaat in een onbewaakt moment niet hetzelfde denkt.