De Schiedammer Online https://deschiedammer.nl/Portals/1/Logo/s-logo.png

Het kan verkeren

Na recordjaar 2019, nu dieptepunt RET

Na recordjaar 2019, nu dieptepunt RET

REGIO - Vandaag heeft de RET zijn jaarverslag 2019 gepubliceerd. RET-topbestuurder Maurice Unck noemt 2019 een mooi recordjaar. Dat vormt een schril contrast met het huidige crisisjaar, zo merkt hij op, waarin de RET afstevent op een dieptepunt.

"In 2019 kreeg de RET een 7,9 als cijfer van de klant, nam het aantal reizigerskilometers in het OV-netwerk van de RET met 2,8 procent toe én de metro op de Hoekse Lijn ging rijden. Het jaar eindigde met de introductie van de eerste 55 elektrische bussen. Een mooi recordjaar. Een scherper contrast met de huidige coronacrisis is bijna niet denkbaar. Nu moeten we als OV-bedrijf onze reizigers vragen het OV alleen maar te nemen als het echt moet en stevenen we af op een dieptepunt. Ook wij kunnen niet wachten de draad weer op te pakken", aldus algemeen directeur van de RET Maurice Unck. 

"Op dit moment zitten we midden in de coronacrisis en bereiden we ons voor op terugkeer naar de 100% dienstregeling en de aanvullende maatregelen per 1 juni", aldus Unck. De RET verwacht dan 40% van de normale bezetting en mondkapjes zijn dan net als in al het Nederlandse OV verplicht. "Over de precieze uitwerking van de maatregelen na 1 juni spreken we nu OV-breed met het ministerie en met de sector. Veilig reizen doen we samen, zal de komende tijd het motto zijn."

"Niemand weet hoe het vanaf hier verder gaat als het om de gevolgen van corona gaat. Zeker niet de eerstvolgende jaren. Maar zolang er in deze regio 200.000 huizen worden bijgebouwd is het noodzaak om de investeringen in het OV daarmee gelijk te laten lopen. Bovendien kun je met investeringen het verdienvermogen van de regio blijvend versterken en de economie aanjagen, juist in deze tijden van belang", aldus Unck. (Lees hier: plannen voor metrostation Kethel)

"Behalve de groei in reizigerskilometers was 2019 ook het jaar van de verduurzaming van de RET. Er werd een nieuw energiecontract getekend met Eneco, waardoor de CO2-uitstoot in de komende jaren fors vermindert. Daarnaast is de nieuwe busconcessie ingegaan in december 2019, waarbij de eerste 55 elektrische bussen zijn gaan rijden. Hiermee is de RET hard op weg om in 2030 100% schoon te rijden en haar reizigers energiepositief OV te bieden."

Belangrijkste feiten en cijfers RET 2019: 
•    Reizigerskilometers: +2,8% (metro +5%) (alles inclusief Hoekse Lijn)
•    De netto-winst: 5,8 miljoen euro
•    De totale omzet bedroeg 488 miljoen euro. De opbrengsten uit kaartverkoop bedroegen 207 miljoen, een stijging van 11 miljoen ten opzichte van 2018. Overige inkomsten (een combinatie van o.a. exploitatiebijdragen en werken die de RET in opdracht van derde partijen uitvoert): 281 miljoen. 
•    Gemeten klanttevredenheid: 7,9 
•    Hoekse Lijn is gestart met 27.000 in- en uitstappers op een gemiddelde weekdag, dat is aldus de RET ver boven verwachting
•    Elektrische bussen: ingebruikname van 55 Zero Emissie-bussen en laadvoorzieningen  (lees hier: elektrische bus rijdt ook in Schiedam)
•    Duurzaamheid: energiecontract met Eneco, op weg naar energiepositief OV in 2030
•    Veiligheid in het vervoer: in 2019 zijn de cijfers op het gebied van zwartrijden relatief gezien gelijk gebleven. Het aantal incidenten steeg, de RET zegt de stijging nauwlettend in de gaten te houden en het veiligheidsbouwwerk bestaande uit OV-surveillanten, BOA’s, conducteurs en servicemedewerkers metro optimaal in te zetten.

Hier kun je het online jaarverslag van de RET zien. 

Foto: Maurice Unck (derde van links op voorste rij) bij de officiële opening van de Hoekse Lijn op 1 november 2019 (foto door Jan Schrijver) (hier lees je het artikel over de opening)
Hier lees je een eerder artikel, over de eerste dag waarop het publiek met de Hoekse Lijn reisde

Als je onze Facebook-pagina  De Schiedammer een Like geeft help je ons met het door ons gratis verspreiden van nieuws en blijf je ook goed op de hoogte van het OV-nieuws uit Schiedam. Alvast dank.

Laat een reactie achter

Door het invullen en verzenden van dit formulier, wordt je naam, e-mailadres, IP-adres en inhoud van je reactie bewaard in de database van ons content management system voor deze website. Alleen je naam en de inhoud van je reactie zijn zichtbaar voor de lezers van de website. De redactie/beheerder van deze website kan je per e-mail naar het door jou opgegeven e-mailadres door middel van een persoonlijk bericht een reactie geven.
Reactie toevoegen

Theme picker

Meest gelezen:

Theme picker