De Schiedammer Online https://deschiedammer.nl/Portals/1/Logo/s-logo.png

Eelco Schippers van Servicepunt Woningverbetering

'Stap binnen met al je woonvragen'

'Stap binnen met al je woonvragen'

SCHIEDAM - Eelco Schippers is sinds 1 maart van dit jaar de nieuwe coördinator van het in 2004 opgerichte Servicepunt Woningverbetering in Schiedam. Hij kon meteen met een grote klus aan de slag, het vinden van een nieuwe plek voor het team van zes medewerkers van het Servicepunt Woningverbetering . “En dat onder stoom en kokend water, want ons werk ging gewoon door en we hebben het gelukkig druk met de vele vragen over woningen waarmee de Schiedammers bij ons binnenkomen”, zegt Eelco Schippers. De nieuwe ‘winkel’ achter in het klantcontactcentrum in het Stadskantoor is sinds deze week, met het aanbrengen van de belettering, helemaal klaar.

door Jan Schrijver (foto door Marco Spruit Bleeker)

Van het hoekpand aan de Singel tegenover het Stadskantoor verhuisde het Servicepunt Woningverbetering  naar het klantcontactcentrum in het Stadskantoor. Achter in het klantcontactcentrum werd met matglazen wanden een nieuw kantoor voor het Servicepunt Woningverbetering  gebouwd, met goed uitgeruste werkplekken voor alle medewerkers van het team. Deze week kreeg de nieuwe huisvesting haar finishing touch met het aanbrengen van de belettering aan de buitenzijde van de glazen wanden van het kantoor. Hiermee is het voor alle bezoekers van het klantcontactcentrum meteen duidelijk dat hier het Servicepunt Woningverbetering  gevestigd is.

Eelco Schippers: “We zitten hier prima en nu is ook onze zichtbaarheid verbeterd. We zijn een servicepunt met een ‘winkelfunctie’ waar mensen kunnen binnenlopen met al hun vragen over woningen. Als mensen in het klantcontactcentrum moeten zijn voor bijvoorbeeld een paspoort en ze zien het Servicepunt Woningverbetering, kunnen ze gewoon bij ons binnenlopen. Met misschien wel die woonvraag waar ze al een tijdje mee rondliepen. Mogelijk dat door onze nieuwe locatie de inwoners van Schiedam ons meer gaan zien als ‘onderdeel van de gemeente’, wat dat betreft wil ik graag benadrukken dat we expliciet de rol hebben van onafhankelijk adviesbureau.”

Eelco Schippers legt aan de hand van een voorbeeld van funderingsherstel het verschil uit tussen de positie van de gemeente en die van het Servicepunt Woningverbetering. Funderingsherstel is een van de specialisaties van het Servicepunt Woningverbetering. Het verzakken van de veenbodem in onze stad is ten opzichte van het verzakken van de bodem in andere gebieden in ons land bovengemiddeld te noemen. Bij ten gevolge van bodemverzakking noodzakelijk funderingsherstel moet je per woning aan bedragen denken vanaf zeventigduizend euro. Dat is een fors bedrag voor een particuliere woningeigenaar, die bovendien het gevoel zal kunnen hebben: ‘Wat kan ik er nou aan doen dat de bodem verzakt’. Eelco Schippers: “Het gaat om forse bedragen. Wij helpen met het aanvragen van offertes bij aannemers die bij ons goed bekendstaan. Zo’n offerte is een technisch verhaal, dat de nodige uitleg behoeft. Maar het is meer dan een technisch verhaal, want eigenaars kunnen hierdoor in een situatie van verdriet en rouw terechtgekomen. Daarvoor hebben wij alle begrip en daarin hebben wij als adviseurs ook een rol. We helpen voorts bij het beleggen van vergaderingen met andere eigenaren, want een gezamenlijke aanpak door eigenaren is een must. We helpen met het bemiddelen in een langlopende lening met lage rente, bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland (SVn). Deze langlopende laagrentende leningen zijn overigens mogelijk gemaakt door de gemeente Schiedam.” Het Servicepunt Woningverbetering is dus de adviseur van de woningeigenaar. De gemeente echter kan zo nodig op een heel andere stoel gaan zitten: die van de handhaver. Als een woningeigenaar zelf niets aan zijn verzakkende woning doet, maar de gemeente dat omwille van bijvoorbeeld de veiligheid noodzakelijk acht, kan de gemeente ingrijpen.

Naast funderingsherstel en bodemdaling, heeft het Servicepunt Woningverbetering meer speerpunten, zoals Eerste hulp bij onderhoud, Energie besparen, Isoleren, Eigen woning aardgasvrij maken, Grondwaterproblemen, Vocht en schimmel, Onderzoek risicoflats, Sparen voor onderhoud, Lang zult u wonen (levensloop bestendig maken van een woning), Starterslening en Advies voor VvE's (het Servicepunt Woningverbetering heeft reeds contacten met een flinks aantal Verenigingen van Eigenaren, maar wil graag contacten gaan onderhouden met alle VvE’s in Schiedam). “Ik kan me echter heel goed voorstellen dat mensen vragen hebben die niet onder de hierboven genoemde onderwerpen vallen. Ik zou die mensen graag willen oproepen: twijfel niet, maar stap binnen met uw vraag. Als we niet meteen een antwoord hebben, dan gaan we op zoek naar informatie en antwoorden. Je kunt een afspraak maken om langs te komen, maar gewoon binnenstappen kan ook, we zijn een winkel waar je met alle woonvragen terechtkunt”, zo benadrukt Eelco Schippers.

Schippers zegt verheugd te zijn met het feit dat het College van B&W het Servicepunt Woningverbetering binnenkort een permanente status wil geven. “We zijn ooit opgericht als pilot en altijd gefinancierd met ‘tijdelijke financiële middelen’. Bij de recente behandeling van de Zomernota is gebleken dat het college het Servicepunt Woningverbetering structureel wil maken”, zegt Schippers, die tot slot aangeeft dat het Servicepunt Woningverbetering in 2020 als nieuwe taak erbij krijgt te adviseren over maatregelen die van belang zijn om ons als inwoners zo goed mogelijk aan te passen aan de klimaatverandering. Voor deze zogenoemde klimaatadaptieve maatregelen komt een stimuleringsregeling beschikbaar.

2 commentaar(en) op artikel "'Stap binnen met al je woonvragen'"

Leuk en interessant artikel!

Door: Annika Op:

Eelco dat ziet er goed uit en bovenal ook veel info voor alle Schiedammers. Succes met alle nw ontwikkelingen op naar een klimaat vriendelijk Schiedam.

Door: Alfred Op:

Laat een reactie achter

Naam:
E-mailadres:
Reactie:
Reactie toevoegen

Meest gelezen: