De Schiedammer Online https://deschiedammer.nl/Portals/1/Logo/s-logo.png

Help, ik moet inloggen om te werken

Help, ik moet inloggen om te werken

SCHIEDAM - Thuiswerken heeft een grote vlucht genomen door de coronacrisis. Nu we nog steeds niet af zijn van het coronavirus, verlengen heel veel bedrijven en organisaties de periode dat het dringende advies is van huis uit te werken. Bijvoorbeeld bij de gemeente Schiedam is het advies aan de ambtenaren om thuis te werken verlengd tot aanstaande jaarwisseling. Al dat thuiswerken vraagt wel heel veel van de mensen en van de techniek. Woon je in een gezin, heb je dan voldoende rustige werkplekken om thuis te werken? Lopen de spanningen in een gezin op, hoe ga je daar mee om? 

Bijna iedereen zal internet hebben. Maar heb je dat alleen op je mobiele telefoon of heb je ook een internetaansluiting thuis? Heeft die voldoende capaciteit als je daar met meerdere personen tegelijk op moet gaan werken? En heb je meerdere computers in huis die de moderne vergaderapps aan kunnen? Zo niet stelt je werkgever dan een moderne laptop beschikbaar of moet je die dan zelf kopen? Word je goed begeleid door je werkgever of moet je zelf maar uitzoeken hoe het werkt? Zit jij online te vergaderen en ben jij zichtbaar, maar zit je tegen zwarte vlakjes van collega's aan te kijken die niet met hun gezicht in beeld willen, hoe ga je daar mee om? Allemaal vragen die op je pad kunnen komen. 

Je internetaansluiting kan voldoende capaciteit hebben, maar als de verbinding uitvalt door storingen bij de provider, wat dan? Een storing komt gewoonlijk af en toe voor, maar de laatste tijd is het méér dan af en toe. Dat komt bijvoorbeeld doordat internet-criminelen juist de tijden van grotere internet-afhankelijkheid gaan benutten om de netwerken van providers plat te leggen. Dat doen ze onder meer door zogenoemde DDoS-aanvallen.

Een uur geleden lazen we een noodkreet van een Schiedamse twitteraar. "Caiway help! Ik moet zo inloggen om te kunnen werken. A.u.b. geef mij een reactie wat er aan de hand is. Er is al de hele ochtend geen internet. Ik moet mijn werkgever inlichten hoe lang dit kan gaan duren. Hoor graag van jullie! P.s. omgeving Schiedam." We zien op deze noodkreet (nog) geen antwoord op twitter van de kabelaar. De Schiedamse twitteraar liet ongeveer een half uur na de geplaatste noodkreet wél zelf weten: "Internet lijkt het weer te doen :) nu hopen dat het zo blijft."

Jan Schrijver

Afbeelding: door Everaldo Coelho and YellowIcon - All Crystal icons were posted by the author as LGPL on kde-look, LGPL, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3980651

 

1 commentaar(en) op artikel "Help, ik moet inloggen om te werken"

Goedemorgen Jan,

Interessant stuk, bij toeval zag ik dezelfde noodkreet voorbij komen op Twitter.

Ik mis toch nog enkele zaken in het artikel.

De grootste frustratie van gebruikers lijkt momenteel de hoeveelheid storingen bij Caiway te zijn. Echter, Caiway is slachtoffer van een stelletje internetcriminelen die voor een paar euro een DDoS aanval kopen, en hiermee willens en wetens het leven zuur maken van zowel bedrijf als klanten. Hoewel er veel mogelijkheden zijn om je hier tegen te wapenen, is uitval helaas nooit helemaal te voorkomen. Naast Caiway hebben de afgelopen meerdere providers last gehad van dergelijke aanvallen.

Daarnaast is het vaak zeer treurig gesteld met de kwaliteit van het interne netwerk bij klanten. Men gebruikt goedkope routers of netwerkkabels, gebruiken dunne, slecht afgeschermde coaxkabel van de Gamma etc.

Het gevolg is dat het interne netwerk zeer gevoelig is voor storingen. Klanten geven vervolgens de provider de schuld, ervaring leert dat dit echter niet altijd terecht is.

Per saldo is een klant verantwoordelijk voor alles wat er binnenshuis gebeurt.

Neem bijvoorbeeld wifi.

De klacht richting provider is: "mijn internet is k*t".

Wat men bedoelt te zeggen is: "Mijn wifi is k*t".

Wifi is echter afhankelijk van radiosignalen. Vergelijk het met de ouderwetse radio, waarbij je meerdere zenders door elkaar hoorde. Dit principe treedt ook op bij wifi. Indien het druk is met allerlei thuisnetwerken, kan het voorkomen dat de verbinding tussen Access Point (of router), en laptop/telefoon verstoord wordt. Hier heeft de provider geen schuld aan, maar leg dat een eindgebruiker maar eens uit.

Remedie is trouwens om óf te schakelen naar een ander kanaal (met name op 2,4GHz is het erg druk), of om te investeren in een iets duurder router.

Jouw artikel teruglezend vraag ik mij eigenljik wel af wat nu de boodschap is.

Wil je inhaken op de Caiway discussie aangaande de storingen, zoek je een onderwerp voor de website en gebruik je hiervoor een willekeurige tweet, of wil je achtergrond informatie geven.

Mocht je aanvullende vragen hebben aangaande netwerken, internet of thuisnetwerken, ben je vrij om vragen te stellen ;-)

Groet,

Lennard

Door: Lennard Op:

Laat een reactie achter

Door het invullen en verzenden van dit formulier, wordt je naam, e-mailadres, IP-adres en inhoud van je reactie bewaard in de database van ons content management system voor deze website. Alleen je naam en de inhoud van je reactie zijn zichtbaar voor de lezers van de website. De redactie/beheerder van deze website kan je per e-mail naar het door jou opgegeven e-mailadres door middel van een persoonlijk bericht een reactie geven.
Reactie toevoegen

Theme picker

Meest gelezen:

Theme picker