De Schiedammer Online https://deschiedammer.nl/Portals/1/Logo/s-logo.png

Regen of tranen van boven?

Lacherig over debacle van metro-B

Lacherig over debacle van metro-B

SCHIEDAM/VLAARDINGEN/EN VERDER - In een nogal hobbelige periode (ruim 2,5 jaar) van tijds- en budgetoverschrijdingen waarbij niet altijd de beste aannemers de meest verantwoordelijke taken kregen toebedeeld, is een wonder geschied: de metro rijdt en een berg Europees geld is in de Nieuwe Maas verdwenen. Misschien dat de Sint er over twee weken nog wat van kan opdreggen.

door Peter Joore

Dat Metrolijn B, zoals het traject Schiedam - Hoek van Holland v.v. officieel heet, per 30 september actief is geworden en vandaag (vrijdag 1 november) met enige schuchtere egards eindelijk voor geopend kon worden verklaard, mag voor de dagelijkse forens een opluchting heten. Gelukkig geen gehannes meer met bussen of, in noodzakelijke gevallen of bij goed weer met auto, motor of fiets. De dagelijkse gebruiker haalt opgelucht adem.

Enigszins lacherig werd er door de kopstukken eigenlijk niet stilgestaan bij dit organisatorisch, financieel en technisch uit de hand gelopen project. Doordat er vanmiddag bij de officiële opening op metrostation Vlaardingen West relatief veel RET-gelieerde gasten waren klonk er niet alleen openlijk de gulle plaklach, ook het applaus klonk warmer dan het weer buiten rechtvaardigde.

‘Een project als dit kost vanaf het eerste idee tot aan gereedheid een jaar of tien,’ klonk het reëel. Dat er in zo’n tijdspanne toch veel fout kan gaan, nota bene in een tijd dat een ruimtesonde als de Cassini-Huygens (totale projectperiode1997-2017) liefst 13 jaar probleemloos om Saturnus draait en nog een aantal andere kunstjes flikte, mag wenkbrauwen doen fronsen. Twee kopstukken op het kleine podium (tweede van links Arjan van Gils, wethouder gemeente Rotterdam en geheel rechts Marc Rosier, wethouder Zoetermeer/portefeuillehouder OV-ontwikkeling MRDH) noemden zich zondagskinderen, maar of zondagskinderen garant staan voor een vlotte afhandeling van zaken mag zeker nu worden betwijfeld.

Natuurlijk is dit niet het eerste van overheidswege gesponsorde en onder hun auspiciën uitgevoerde project binnen ons land. Er zijn meer gemankeerde uitvoeringen in tijd, geld en kwaliteit. Eentje haalde een der heren zelf aan: de Noord-Zuidlijn (ook: metro) in Amsterdam. Hier ging men driemaal over de kop qua financiën en liefst viermaal in tijd. Het kan dus allemaal nog erger. We mogen onze zegeningen tellen?

In het aangehaalde rijtje toekomstig te realiseren projecten noemde men onder andere: de Ahoyhal Rotterdam en Feyenoord, dat nog altijd doende is een nieuw stadion te realiseren waarin plaats voor circa 65.000 toeschouwers. Met geen woord werd gerept over een logische lijn naar het Rotterdam The Hague Airport.

In de lente van 2022, zo werd beweerd, is het laatste stukje Metrolijn B ook gereed. Dan kan de badgast die van geen files wil weten en aan fietsen een broertje dood heeft, met de metro naar het Hoekse strand. Waarvan akte.

Tegen de tijd dat het volledige journaille officieel tijd kreeg om nog wat vragen te stellen aan kopstukken van dit debacle hadden de burgemeesters aan hun stutten getrokken en RET-directeur Maurice Unck (geheel links op de foto)? Die zei doodleuk tegen een collega van een omroep: ‘Ik heb nu geen tijd. Ik ga handen schudden.’ En weg was hij. De collega zei briesend: ‘Ze bekijken het maar. Ik zend dit hele item niet eens uit!’ 

Laat een reactie achter

Naam:
E-mailadres:
Reactie:
Reactie toevoegen

Meest gelezen: