De Schiedammer Online https://deschiedammer.nl/Portals/1/Logo/s-logo.png

Theater aan de Schie: vol gas!

Twee voorstellingen op één avond

Twee voorstellingen op één avond

SCHIEDAM - Als we de afgelopen maanden iets hebben geleerd, dan is het wel dat de cultuursector een van de belangrijke pijlers is waarop tevreden Nederland rust. De gedwongen rust die door corona volgde, was de meest ongenode gast in ieder theater. Maar dit nadeel heeft ook een voordeel: liefhebber en artiest zijn nu hongeriger dan ooit om het culturele leven van de ontsmette planken te zien spatten.

door Peter Joore (foto door Hans Anderson)

Rob Roos stort ons vanwege alle drukte zijn Theater aan de Schie-hart per telefoon uit: ‘Het begon allemaal op D-day 12 maart 14.30 uur. Toen gingen alle alarmbellen af, gevolgd door de lockdown om 18.00 uur. Het podium reeds opgebouwd, stond cabaretier Patrick Laureij plots zinloos klaar om de gasten 2 uur en 15 minuten later te vermaken. Dat die show Nederlands Hoop heet, mag in dit geval curieus heten én een verwijzing naar de toekomst, die er altijd is. Want als we iets hebben geleerd, dan is het wel dat je nooit bij de pakken moet neerzitten. Bundel je krachten, maak plannen, overleg met alles en iedereen die iets voor het theater kan betekenen en ga aan het werk. Dat is de enige remedie. Vanwege alle virale commotie en besmettingsgevaar hadden we binnen een etmaal geregeld dat iedereen vanuit huis kon werken en operabel was. Onze Schiedamse Comedy Train stond snel op de rails; voor ons geen remise.’

Feiten
‘Maar dan begint het pas. Je hebt wel een theater, maar geen optredens en publiek is verboden. Dus wat ga je doen? Het programma 2020-2021 lag klaar, maar in allerijl moest de drukker afgezegd worden. Je dicht om te beginnen de zichtbare gaten. Toen de eerste logische zaken waren ondervangen ging het op naar fase twee. Immers, ons verdienmodel lag aan diggelen, de finale van het seizoen 2019/2020 was duidelijk een rampzalige, maar de vaste kosten gingen door. Je gaat op zoek naar geld en ik mag en moet zeggen: de gemeente Schiedam reageerde fantastisch. We kregen zonder meer € 160.000,-. Geen lening, nee, extra subsidie. Dat betekent dat we als theater, om het op zijn zachtst te zeggen, de afgelopen 8-9 jaar een prima indruk hebben achtergelaten.'

'Sinds de gedwongen sluiting bestond voor de afdeling publiciteit en marketing een werkweek van 40 uur eenvoudigweg niet meer. Wie in de uitvoering zat kon niets doen, maar verder is er krankzinnig hard gewerkt. Van tevoren weet je: het is tijdelijk. Maar hoe lang is tijdelijk in dit geval? We hebben ernaar gestreefd alles zo snel mogelijk op orde te krijgen binnen de huidige beperkende kaders en ik ben er trots op te kunnen zeggen dat we op 15 september onze eerste voorstelling weer hebben uit een serie van vijftig stuks tot aan eind dit jaar!’

Het deed hem goed op tv en in de andere media te vernemen dat de politiek vierkant achter de cultuur staat. ‘Dat er € 300 miljoen uit de portefeuille van de minister is gekomen, geeft ondubbelzinnig het belang van theaters en evenementen weer.’ Fijntjes merkt hij daarbij op dat dit precies het bedrag is dat tien jaar geleden juist uit de culturele ruif is gesnaaid. Het economisch effect van kunst en cultuur is hiermee, na de luchtvaart (4,2%) en nog voor landbouw en visserij (1,6%), met 3,6% duidelijk aangetoond. Rob Roos: ‘Kunst en cultuur? Dan spreek je landelijk over zo’n 300.000 banen.’

‘We zitten nog midden in de shit en het einde is niet in zicht.’ Maar dat het slotakkoord van de coronacrisis zal klinken staat voor hem als een paal boven water. ‘In China, waar het virus voor het eerst zijn verwoestende werk deed, draait de economie beter dan voorheen. Ik denk dat we in Nederland met een jaar het lek ook boven hebben. Door alle landelijke regelingen is “ons” verlies vrijwel gereduceerd tot nul. Dat we die extra subsidie kregen van de gemeente Schiedam zie ik als een compliment en blijk van vertrouwen voor het functioneren van Theater aan de Schie. We hebben hard gewerkt en krediet opgebouwd. We zijn het college en de wethouder dankbaar voor de extra subsidie.’

Nieuwe praktijk
Het nieuwe en voorlopig halve seizoen, geschoeid op coronabasis, noopte Rob Roos c.s. tot het inventief benaderen van gezondheid en cultuur. ‘De zogeheten coronavoorstellingen hebben geleid tot twee voorstellingen per avond. Eentje om 19.00 uur en de volgende om 21.00 uur. Een optreden duurt vijf kwartier en er is geen pauze. De mensen krijgen vooraf iets te drinken en mogen dit meenemen in de zaal. Na afloop van voorstelling één hebben we een half uur om de zaal op te ruimen en te ontsmetten. Hiervoor is een draaiboek opgesteld; de praktijk zal in eerste instantie best kleine minpuntjes bevatten, maar de sloepenrol geeft aan dat we reëel bezig zijn. We streven naar zo min mogelijk contactmomenten. Ons geluk is dat we, door de opstelling en vormgeving van de zaal, per keer 225 toeschouwers kunnen ontvangen in plaats van de originele 750. Dat lijkt allemaal minimalistisch. Maar wie over tien jaar op deze theatraal moeizame periode terugkijkt, kan in ieder geval zeggen: “Ik was er bij!” En net als in het liedje van Leen Jongewaard denk ik almaar: “Kom Kees het is maar tijdelijk!” Ik zie graag de zon in het water schijnen.’

Culturele socialist?
Rob Roos zou Rob Roos niet zijn als hij tijdens de hernieuwde onderhandelingen richting een volwaardig programma zijn poot stijf zou houden waar het de prijs van de tickets betreft: ‘Die worden zeker niet duurder,’ is hij beslist. Ik wil het theater als altijd voor iedereen bereikbaar houden. Schoolvoorbeeld is voor hem ex-leraar Herman van Veen: ‘Je zou denken: “Die heeft zijn schaapjes wel op het droge en wacht thuis rustig beter tijden af.” Maar nee. Herman werkt veel met studenten en die hebben per definitie weinig tot geen geld, dus blijft optreden.’ Die altruïstische instelling mist Rob Roos trouwens bij een aantal andere arrivés: ‘Ik had vanuit het topsegment een iets breder enthousiasme verwacht.’

Statische verkleedpartij
Ook in tijden van corona blijft Rob Roos speuren naar mogelijkheden en inventief als hij is, komt Theater aan de Schie vanaf 28 augustus met een twee weken durende tentoonstelling van toneelkleding. Die is op alle dagen voor iedereen gratis te bezichtigen. Rob Roos: ‘De expositie is op het grote podium in de setting en decorstukken van My Fair Lady. Je ziet er kleding van onder meer Evita, Kinky Boots, Karin Bloemen, the Rocky Horror Picture Show en natuurlijk van My Fair Lady.’

Ga het zien, koop tickets en wie een haalbaar idee heeft krijgt een willig oor. Het complete programma kun je vinden op de website van het theater.

Theater aan de Schie
Stadserf 1
3112 DZ Schiedam

Telefoon: 010-2 467 467
E-mail: info@theateraandeschie.nl
Website: www.theateraandeschie.nl

Foto: Rob Roos (foto door Hans Anderson)

Laat een reactie achter

Door het invullen en verzenden van dit formulier, wordt je naam, e-mailadres, IP-adres en inhoud van je reactie bewaard in de database van ons content management system voor deze website. Alleen je naam en de inhoud van je reactie zijn zichtbaar voor de lezers van de website. De redactie/beheerder van deze website kan je per e-mail naar het door jou opgegeven e-mailadres door middel van een persoonlijk bericht een reactie geven.
Reactie toevoegen

Theme picker

Meest gelezen:

Theme picker