SCHIEDAM - Het AOV Schiedam heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W over het invoeren van betaald parkeren in de stadsdelen ten zuiden van de A20. De burgers en bedrijven zouden actief betrokken worden. Er is echter slechts sprake van informeren, terwijl men al druk aan de slag is met het invoeren van betaald parkeren. Je leest de vragen van het AOV en de inleiding erop hieronder.
"Op 3 november 2020 heeft het AOV tegen de mobiliteitsvisie gestemd, omdat wij het niet eens waren met het feit dat onder de A20 gereguleerd parkeren/betaald parkeren ingevoerd zou gaan worden. In de evaluatie van de mobiliteitsenquête werd namelijk door de bewoners aangegeven, dat ze meer zien in andere oplossingen. Volgens het AOV levert gereguleerd parkeren niet altijd meer parkeerplekken op en blijft het probleem dat je je auto niet kwijt kunt aanwezig.
Het AOV pleit voor betere participatie en wil dat de gemeente in overleg met de bewoners gaat zoeken naar de juiste oplossingen inbetreffende wijken. Tijdens de raadsvergadering van 3 november gaf de wethouder aan dat gereguleerd parkeren een feit is, maar dat hij wel eerst met de bewoners in gesprek zou gaan over het opstellen van het uitvoeringsprogramma. Vandaar dat het AOV verbaasd is over deze collegebrief waarin wordt aangegeven dat de bewoners slechts worden geïnformeerd over het uitvoeringsprogramma.
Dit is voor het AOV een reden om de volgende schriftelijke vragen te stellen.
Schriftelijke vragen namens het AOV over:
Collegebrief 28 april 2021 – Planning vaststellen Uitvoeringsprogramma Mobiliteit.
Geacht college,
In de collegebrief lezen we “Bewoners en bedrijven zullen onder andere via wijkbijeenkomsten en informatie op de website worden geïnformeerd over het uitvoeringsprogramma en de gevolgen ervan in hun wijk. Het proces voor de invoering van gereguleerd parkeren in het zuidelijk stadsdeel is ook in volle gang."
In de mobiliteitsvisie september 2020 (blz. 86) staat 'Bewoners en bedrijven betrekken we actief bij het opstellen van het uitvoeringsprogramma en het bedenken van concrete oplossingen. Het voorstel tot uitbreiding van het betaald parkeren ten zuiden van de A20 is een voorbeeld van een eerste uitwerking. Hierbij nodigen we bewoners uit om mee te denken over de hoogte van parkeertarieven en concrete parkeertijden.'
Naar aanleiding van het bovenstaande heeft het AOV de volgende vragen aan het college:
1. Waarom worden de bewoners en bedrijven alleen geïnformeerd over het uitvoeringsprogramma terwijl in de visie staat dat bewoners en bedrijven actief worden betrokken bij het opstellen van het uitvoeringprogramma?
2. Hoe kan het proces voor de invoering van gereguleerd parkeren in het zuidelijk stadsdeel in volle gang zijn terwijl de bewoners en bedrijven nog niet betrokken zijn maar alleen geïnformeerd worden?
3. Wanneer en hoe gaat het college alle belanghebbende bewoners en bedrijven actief betrekken bij het opstellen van het uitvoeringsprogramma en het bedenken van concrete oplossingen, zoals ook afgesproken is in de visie.
Karin de Vries (AOV)"