SCHIEDAM - De schilders die de zes historische jeneverreclames op muren van panden in de binnenstad van Schiedam hebben aangebracht zijn Tim Braakman, Jasper Andries, Jeroen Koning, Miranda Ensink en Meghan McDermott van Rotterdam Signpainters. Per muurschildering zit er ongeveer vijf dagen werk in. In ongeveer drie weken werd in het totaal zo’n dertig mandagen aan deze opdracht gewerkt.
door Louise Melchers
“Veel werk zit hem niet eens in het schilderen, maar in het dagelijks op- en afbreken van de steigers en het steeds naar beneden en naar boven gaan op die steigers. Het zal ongeveer de helft van de tijd zijn dat we met het feitelijke schilderen bezig zijn,” vertelt grafisch ontwerper Tim als we bij het oude stadhuis naar de muurschildering van de Ouwe Duys staan te kijken. “Dan heb je de verf beneden gemengd en blijkt het net niet de goede kleur te zijn bijvoorbeeld, of kun je niet goed bij de juiste plek en moet je de planken weer gaan verleggen.”
“In dit project was ook de interactie met de Schiedammers geweldig. Er kwamen allemaal verhalen los bij mensen die naar ons werk stonden te kijken”, zegt Miranda Ensink. "We mogen niet vergeten dat we fantastische hulp hadden van de buurt, want de steiger heeft her en der opgeslagen gelegen bij de buurtbewoners." Tim vult aan: “En ook voor iets heel simpels als ‘even naar het toilet moeten’, kregen we de medewerking van verscheidene omwonenden. Men vond het gewoon leuk waarmee wij bezig waren op straat.”
Wethouder Biekman wil graag weten wat het lastigste was om te schilderen. Zelf vindt ze de sterretjes op de Ouwe Duys een enorm priegelwerk en dat kan Tim inderdaad beamen. Toch vond hij een andere reclame veel moeilijker te schilderen. Tim: “Vooral het reclamebord van de Graauwe Hengst was heel lastig om over te zetten naar een muurschildering. Dat komt omdat er verschillende medaillons in staan, die ieder weer een ander miniatuurschilderijtje hebben. Het was een hele klus om dat voor elkaar te krijgen en wie goed kijkt, kan zien dat de ontwerper dit vroeger ook lastig gevonden heeft en toen één van die kleine schilderijtjes maar twee keer heeft geschilderd.”
“We werken alleen met mineraalverven. Dit is een duurzaam alternatief voor met acryl verven en het geeft een mooie finish en een hoge kleuropbrengst,” aldus Tim. “De al bestaande nissen in de muren worden eerst voorbewerkt en glad gemaakt. Daarna komt er een ontwerptekening op te staan en kan het verven beginnen. Dit gaat met de kwast en is heel precies werk.”
Nog niet alle muurschilderingen zijn klaar als we met de bij de onthulling aanwezige groep rondwandelen. Op het Broersveld zien we Jasper Andries nog aan het werk (foto hieronder). Hij is heel precies bezig met het schilderen van de belettering van de Wittkampf-reclame. Hier is goed te zien wat een precies werkje het is en de aanwezigen zijn dan ook vol belangstelling.
Na afloop van de wandeling langs de zes muurschilderingen oppert een van de aanwezigen een idee: bij of op de muur van de panden met de schilderingen een bordje bevestigen met meer informatie over de schildering en/of een QR-code. Schiedam Partners liet weten de mogelijkheden voor informatieverstrekking te zullen bekijken. Er is door Schiedam Partners een wandeling langs muurschilderingen met historische jeneverreclames samengesteld.
Lees ook:
Een stukje Schiedamse industriële geschiedenis
'Per week verliet er meer dan een miljoen liter jenever de havens'
Foto boven het artikel: Miranda Ensink en Tim Braakman geven op de Grote Markt een toelichting op hun werk, tussen hen in KMR, zie voor zijn voordracht dit eerdere artikel
Foto onder het artikel: v.l.n.r. Meghan McDermott, Miranda Ensink en Tim Braakman