Motie “Geen groei RTHA en overlast vliegverkeer in Schiedam”

Onacceptabel dat vliegveld Rotterdam wordt gebruikt als 'overloop'

Onacceptabel dat vliegveld Rotterdam wordt gebruikt als 'overloop'

SCHIEDAM - CDA en GroenLinks hebben een motie ingebracht in de gemeenteraad over de overlast die het vliegveld in Rotterdam veroorzaakt. Deze motie is getiteld 'Geen groei RTHA en overlast vliegverkeer in Schiedam'. De motie is mede ondertekend door Alles voor Schiedam, OPS en AOV.

De motie stond op de raadsvergadering van hedenavond. Uitkomst van de bespreking van hedenavond is dat deze motie wordt aangehouden. Zie hiervoor dit artikel.

De inhoud van de motie komt neer op het volgende:

overwegende dat
• in de zomerperiode minstens 150 vakantievluchten naar RTHA zijn overgeheveld;
• de overgehevelde vluchten van en naar RTHA hebben geleid tot een toename van het
vliegverkeer;
• zo’n 66 procent van de vluchten van en naar RTHA gewoonlijk over Schiedam vliegt;
• de toename van het aantal vluchten in zo een beperkt korte periode voor veel inwoners van
Schiedam tot extra overlast heeft geleid (geluidsoverlast, geluidhinder, soms ook slaapverstoring en de uitstoot van meer CO2en (ultra)fijnstof);

van mening is dat
• het “volvliegen” van de ongebruikte (slot)capaciteit van RTHA onacceptabel is;
• het onacceptabel is dat RTHA in de toekomst als “overloopluchthaven” van welke luchthaven dan ook zal worden ingezet;
• de totale voor RTHA beschikbare geluidsruimte niet mag worden overschreden;
• de overlast voor omwonenden als gevolg van het vliegverkeer van en naar RTHA niet mag
toenemen;
• Schiedammers er op moeten kunnen rekenen dat het gemeentebestuur de ontwikkelingen op en rond RTHA kritisch zal blijven volgen;
• door middel van een brief aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat, de heer Mark
Harbers, de verontwaardiging moet worden geuit van Schiedam dat RTHA wordt gebruikt als
overloopluchthaven;
• er in de brief met nadruk op dient te worden aangedrongen dat RTHA de komende jaren niet opnieuw wordt ingezet als “overloopluchthaven”;
• in het huidige participatietraject voor een nieuw luchthavenbesluit alleen over groei van RTHA
gesproken wordt en dat de minister in de brief meegedeeld moet worden dat een dergelijke
uitkomst niet op steun van Schiedam kan rekenen;
• het onacceptabel is dat de formeel vastgestelde voorgeschreven route voor in westelijke richting opstijgende vliegtuigen regelmatig met voeten wordt getreden;

van oordeel is dat communicatie vanuit de gemeente naar de Schiedamse inwoners ook over dit onderwerp verbetering behoeft;

verzoekt het college van burgemeester en wethouders
• de hierboven genoemde brief op te stellen;
• het concept van deze brief, voor verzending, voor te leggen aan de Klankbordgroep RTHA;
• een kopie van de aan de minister verzonden brief ter kennisname te zenden aan de gemeenten Rotterdam, Lansingerland en Vlaardingen en aan de Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Rotterdam;
• na te gaan welke formele (rechts)middelen de gemeente en de inwoners ten dienste staan om (verdere) groei van het aantal vluchten te voorkomen en daarover binnen redelijke termijn aan de raad te rapporteren;

nodigt het college uit om
• in overleg met de Klankbordgroep RIHA een betere communicatie richting de Schiedammers op te zetten over het reilen en zeilen betreffende RTHA;
• bij alle bestuurlijke, formele en informele overleggen aan te dringen op vermindering van de omvang van het gebruik van RTHA en daarover regelmatig te rapporteren aan de raad;

Foto: een chartervliegtuig heeft de landing naar het vliegveld in Rotterdam ingezet en komt op een zondag in augustus 2022 laag over in Schiedam, in dit geval gefotografeerd boven de 's-Gravelandsepolder

20-09-2022