SCHIEDAM - Omdat er gisteravond onvoldoende steun was voor de motie “Geen groei RTHA en overlast vliegverkeer in Schiedam”, meldden de indieners de motie te willen aanhouden en daarover in de volgende raadsvergadering te stemmen. Dit om de motie en het denken daarover te laten ‘rijpen’.
In reactie op de vele klachten over het vliegveld in Rotterdam (RTHA) en boze brieven van omwonenden aan de gemeenteraad was een motie ingediend, met als strekking: geen uitbreiding van RTHA, geen overloop van Schiphol (nu en in de toekomst), toezicht op route uitvliegende toestellen, betere communicatie met omwonenden en een brief van de gemeente aan Mark Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat, met afschriften aan omliggende gemeenten en de Provincie Zuid-Holland.
Tijdens de bespreking in de gemeenteraad bleek dat alle partijen aangaven tegen uitbreiding van RTHA zijn. De collegepartijen VVD, D66, PS en PvdA gaven aan e.e.a. in het reguliere overleg met Rotterdam, Lansingerland, de Provincie Zuid-Holland en RTHA te willen bespreken en nu niet te reageren naar aanleiding van de klachten van omwonenden. Ook wethouder Antoinette Laan gaf, als vervanger van verantwoordelijk wethouder Frans Hamerslag, aan dit standpunt te delen. Coalitiepartij DENK onthield zich van inbreng.
De indieners van de motie - CDA, GroenLinks, Alles voor Schiedam, AOV en OuderenPartij Schiedam - meenden daarentegen dat er juist nu een extra signaal aan het Rijk moet worden afgegeven, mede vanwege het gevaar dat er ook in de toekomst extra vliegverkeer vanaf Schiphol naar de regionale vliegvelden, waaronder RTHA, wordt overgeheveld. En ook als signaal aan RTHA, dat bij 'niets doen' gewoon door gaat op de weg naar meer vliegverkeer. Omdat er op dat moment onvoldoende steun voor de motie was, meldden de indieners de motie te willen aanhouden en daarover in de volgende raadsvergadering te stemmen. Dit om de motie en het denken daarover te laten ‘rijpen’.
Een eerste reactie van een van de briefschrijvende inwoners, Frans Griffioen, was: "Te veel gemeenteraadsleden onderschatten waar RTHA mee bezig is, zijn naïef en hebben niet door in welke val zij worden gelokt. Want, inzetten op ‘geen uitbreiding van RTHA’ zal in werkelijkheid betekenen: handhaven huidige geluidsruimte en -contour. En dat zal met de inzet van stillere vliegtuigen en het uitplaatsen (of buiten de geluidsruimte brengen) van het zogenoemde maatschappelijk vliegverkeer (helikopters e.d.), op enig moment leiden tot een verdubbeling van het aantal vliegtuigen. En dat ondanks al het in redelijkheid gevoerde formele overleg en de daarin gedane toezeggingen. Schiedam is ten aanzien van RTHA al eens vaker ‘in het pak genaaid’, zoals een oud-wethouder (Chris Zijdeveld, PvdA, red.) het eerder formuleerde".
Foto: een Transavia-chartervliegtuig vliegt boven de elektriciteitskabels in Kethel