'We dompelden ons eerst onder in geluid in een donkere kamer'

'We dompelden ons eerst onder in geluid in een donkere kamer'

SCHIEDAM - Het is mooi hoeveel variatie je in één museum kunt aantreffen. Dwalen in de ene kant van het museum onder meer door kleurrijke kunst (Frieda Hunziker. Een vlucht naar Curaçao) en aan de andere kant door de krachtige beelden die een aanklacht zijn tegen autoriteit en dictatuur (Carte Blanche (Fuck The Dictator), Anne Wenzel). Op de twee verdiepingen boven Carte Blanche kun je je vergapen aan objecten van licht en beweging in de vorige week geopende tentoonstelling 'Ekstasis. Een universum van licht en geluid'. 

door Jan Schrijver (foto's door Louise Melchers)

Om zo goed mogelijk open te staan voor geluid, zonder dat onze gedachten nog te veel door nieuwe beelden gevuld zouden zijn, begonnen we op de bovenste verdieping, de zolder, die is ingericht als een donkere kamer waar je gelegen op zachte vloerbedekking of gezeten op de grond op een wit kussen kunt genieten van een soundscape, die - vinden wij - zowel prachtig is voor de liefhebbers van minimalistische muziek als voor HiFi-geluidsfanaten. Hoe dan ook, neem de tijd, doe je ogen dicht, en luister wat er 'voorbij kabbelt'. Doe je ogen open en kijk in het duister, waaraan je ogen wennen, en zie dus geleidelijk aan meer. Zie andere bezoekers binnenkomen, die proberen de ruimte in te kijken waarin jij zit of ligt, en die op hun beurt een plekje zoeken in het donker en zich laten verbazen door de muziek. 

vert
V.r.n.l. werk van Nick Verstand, Nazif Lopulissa, P. Struycken, Jan van Munster

We gingen vervolgens een etage lager en zagen verschillende installaties, objecten en schilderijen. Werk van hedendaagse makers, zoals Nick Verstand en Heleen Blanken, is er harmonieus gecombineerd met al reeds lang bekend werk van kunstenaars zoals Jan van Munster (1939) en Jan Schoonhoven (1914-1994).

Wij spraken tijdens onze rondgang met Heleen Blanken, die erg blij was in het museum een flink stuk van een zaal ter beschikking te hebben gekregen om oud werk van haar met nieuw werk als één geheel te kunnen presenteren. Heleen Blanken: "Het past in mijn streven om bestaand werk te kunnen hergebruiken met of in nieuw werk. Veel van wat je hier ziet, stond vorig jaar in het water dan wel dreef op het water in de Floriade in Almere. Het object aan de muur is speciaal voor Ekstasis gemaakt, met de hand alle reliëf erin geslagen. Mooi om dit stuk van de zaal zo te kunnen inrichten. Ook de soundscape die je hier hoort, heb ik zelf gemaakt."

De tentoonstelling is samengesteld door gastcuratoren Sanneke Huisman en Nick Verstand.

blanken

Foto boven het artikel en onder het artikel: Heleen Blanken tussen haar werk

Lees ook:
Het is de bedoeling dat voormalige bioscoop dependance van museum wordt
Gemeente maakt voornemen bekend tot verkoop 'Monopole'

Affiches expositie na een week verwijderd van hekken museum

Videoreportage en foto's van de opening van 'Carte Blanche'
'Het is raar dat je moet boksen om te mogen exposeren'

 

23-07-2023